zmena na lodzii bez souhlasu vlastníka bytu

Dobrý den. Jsme vlastníkem 1-pokojového bytu v 13-ti bytovém domě (kde jen 2 byty nejsou v osobním vlastnictví). Byty mají velmi prostorné, cca 5 metrů dlouhé lodžie přiléhající k obyvacímu pokoji (a jako součást bytu také uvedené ve smlouvě o převodu bytu do vlastnictví). Jejich výplně (pod vysoko umístěným zábradlím – cca 1,3m) byly dosud skleněné, a tedy plně průhledné. Nyní však v době mé delší nepřítomnosti v ČR došlo v souvislosti s výměnou okapových plechů pod lodžiemi v celém domě také k (vlastníky nijak neschválené) výměně dosavadních skleněných výplní za zcela neprůhledné, a navíc v nepříjemné červené barvě (před opravou oplechování byly skleněné výplně odmontovány, po provedení opravy plechu však byly osazeny jiné – neprůhledné, z červeného plastu). Na rozdíl od ostatních, (marně) protestujících vlastníků, jsem se já namontování nepříjemných výplní nemohla nijak bránit vůbec – nebyla jsem v těch dnech přítomna v ČR a práce byly prováděny z lešení zvenku. Výměna průhledných skleněných výplní lodžií za plastové a neprůhledné byla tedy i v mé lodžii provedena nejen bez mého vědomí a souhlasu, ale také bez předchozího projednání rozsahu chystaných prací na schůzích Společenství vlastníků jednotek a bez získání souhlasu majitelů jednotlivých bytů. Rozhodl to sám předseda SVJ. S vlastníky se na schůzích projednávala jen výměna okapových plechů, nikoliv změna výplní (natož pak jejich vlastnosti, materiál a barva) – jak to ostatně vyplývá i ze zápisu ze schůzí. Plný a zcela neprůhledný stavební prvek v tak dlouhé lodžii zásadně negativně ovlivňuje světelné poměry v původně světlém (1 pok.) bytě a nevhodná barva výplní navíc působí velmi rušivě. Jako vlastník bytu, jehož je lodžie deklarovanou součástí, mám za to, že k provedení tak výrazné změny jako je výměna průhledného stavebního prvku za plný a neprůhledný, nemůže dojít bez vědomí a výslovného písemného souhlasu vlastníka bytu a hodlám se domáhat nápravy – navrácení průhledných výplní. Lodžie je součástí mého bytu a to, zda je průhledná či neprůhledná, světelné poměry v mém bytě výrazně ovlivňuje. Nejsem zdaleka jediná, kdo v domě proti namontování nových výplní důrazně, ale bezvýsledně protestoval, avšak nyní argumentuje nás předseda SVJ jednotným vzhledem domu "když je to už jednou provedeno", a také finančními více náklady, což nadpoloviční většina vlastníků nakonec akceptuje. Jak je to za této situace s mým právem vlastníka a jaké jsou mé možnosti dosáhnout nápravy (průhledných výplní). Děkuji za brzkou odpověď. Vera Býmová.

Otázku poslal/a: Vera Býmová, 19. 10. 2011 3:24

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den paní Býmová, naprosto sdílím Vaše rozhořčení, tento druh konfliktu se stává relativně často. Na SVJ by se měli práce včetně rozpočtů schvalovat, přesto někdy se tomu tak neděje, nebo se udělá nějaká změna, která není po vůli vlastníků. Není cesta jak to napravit - práce jsou většinou hotovy. V tomto případě se hraje jen o to, kdo zaplatí změnu na původní průhledná skla. Pokud to zaplatí SVJ, je to to samé, jako by jste to platila Vy, neboť jste podílník SVJ a hlavně ostatní podílníci, kterým červená barva bude vyhovovat, tak nebudou s proplacením souhlasit. Sami si změnu zaplatit není také smysluplné. Jediná prosaditelná cesta je kompromisní, kdy navrhnete, že 50% nákladů si zaplatíte sama a 50% SVJ. Navrátit původní stav soudně nebo vyvoláváním konfliktů v SVJ nejde, přinese to více práce a nákladů než nějaká rozumná dohoda. To je moje rada, zatím se mějte a přeji, ať to dobře dopadne Daniel Kotula

21. 10. 2011 1:46

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Platbu kartou od spořitelny můžete reklamovat v mobilu

6. 10. 2021 | Jiří Hovorka

Platbu kartou od spořitelny můžete reklamovat v mobilu

Klienti České spořitelny dostali snadnější možnost, jak reklamovat platbu kartou. Nově to mohou udělat online přímo v mobilní aplikaci George. Dosud mohli platby reklamovat prostřednictvím e-mailu, osobně na pobočce nebo telefonátem na klientské centrum.

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

2. 10. 2021 | Jiří Hovorka | 149 komentářů

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

Jeden z největších dodavatelů energií v Česku, společnost Bohemia Energy, prudce zdražuje. Klientům nepomohla ani sjednaná fixace ceny. Co teď mohou dělat?

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

24. 8. 2021 | Tomáš Smolík | 3 komentáře

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

12. 8. 2021 | Veronika Hejná | 30 komentářů

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

Dosavadní zákon předpokládá, že o nevyžádané hovory máte zájem, pokud jste je nezakázali u vašeho operátora. Během roku 2022 se mají pravidla otočit. Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili.

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

23. 6. 2021 | Petr Kučera | 34 komentářů

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

Česká pošta odpovídá za prokázanou cenu ztracené zásilky bez ohledu na hodnotu uvedenou v celním prohlášení. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad. Vyjádřil se také k situaci, kdy je skutečná cena nižší než udaná.

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

2. 6. 2021 | Jiří Hovorka | 26 komentářů

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

O zhruba 200 tisíc korun přišel minulý týden 36letý muž ze Šumperska. Stal se obětí vishingu, tedy podvodné praktiky, která se teď v Česku rychle šíří.

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

28. 4. 2021 | Veronika Hejná | 5 komentářů

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

Pokud váš zaměstnavatel porušuje zákon, zapískejte na varovnou píšťalku. Nový zákon o ochraně takzvaných whistleblowerů vás prý ochrání před odvetou.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny. 

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

24. 2. 2021 | Veronika Hejná | 4 komentáře

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

Od března začínají platit nová pravidla Evropské komise, která zaručují opravitelnost domácích spotřebičů. Praktické dopady poznají spotřebitelé zřejmě až za dva roky. A například u mobilů mají zatím dál smůlu.

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

18. 10. 2020 | Renata Lichtenegerová | 9 komentářů

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

Lehce se falšuje a dobře prodává. Pro podvodníky je lákavou komoditou, a to i po velkých kauzách s antibiotiky a doslazováním, které trh částečně očistily. Supermarkety si kvalitu víc hlídají, podvodníci však změnili strategii.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

6. 8. 2020 | Veronika Hejná

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

5. 8. 2020 | Petr Kučera | 2 komentáře

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

Nabíječka baterií Emos Smart 4/N8168S může znamenat pro spotřebitele vážné bezpečnostní riziko. Při zapojení do elektrické zásuvky a dotyku uživatele může dojít k zásahu elektrickým proudem. Upozornila na to Česká obchodní inspekce.

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

23. 6. 2020 | dTest

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

15. 6. 2020 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

Všichni tři velcí operátoři zrušili poplatek, kterým svým zákazníkům od dubna ztěžovali využití jednoho z nových práv podle zákona o elektronických komunikacích. 

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

22. 5. 2020 | Jiří Hovorka | 9 komentářů

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

Zbylo vám 180 korun na nevyčerpaném kreditu u operátora, od něhož odcházíte? Podle nového zákona žádný problém. Zaplaťte 199 korun a jsou vaše!

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services