zmena na lodzii bez souhlasu vlastníka bytu

Dobrý den. Jsme vlastníkem 1-pokojového bytu v 13-ti bytovém domě (kde jen 2 byty nejsou v osobním vlastnictví). Byty mají velmi prostorné, cca 5 metrů dlouhé lodžie přiléhající k obyvacímu pokoji (a jako součást bytu také uvedené ve smlouvě o převodu bytu do vlastnictví). Jejich výplně (pod vysoko umístěným zábradlím – cca 1,3m) byly dosud skleněné, a tedy plně průhledné. Nyní však v době mé delší nepřítomnosti v ČR došlo v souvislosti s výměnou okapových plechů pod lodžiemi v celém domě také k (vlastníky nijak neschválené) výměně dosavadních skleněných výplní za zcela neprůhledné, a navíc v nepříjemné červené barvě (před opravou oplechování byly skleněné výplně odmontovány, po provedení opravy plechu však byly osazeny jiné – neprůhledné, z červeného plastu). Na rozdíl od ostatních, (marně) protestujících vlastníků, jsem se já namontování nepříjemných výplní nemohla nijak bránit vůbec – nebyla jsem v těch dnech přítomna v ČR a práce byly prováděny z lešení zvenku. Výměna průhledných skleněných výplní lodžií za plastové a neprůhledné byla tedy i v mé lodžii provedena nejen bez mého vědomí a souhlasu, ale také bez předchozího projednání rozsahu chystaných prací na schůzích Společenství vlastníků jednotek a bez získání souhlasu majitelů jednotlivých bytů. Rozhodl to sám předseda SVJ. S vlastníky se na schůzích projednávala jen výměna okapových plechů, nikoliv změna výplní (natož pak jejich vlastnosti, materiál a barva) – jak to ostatně vyplývá i ze zápisu ze schůzí. Plný a zcela neprůhledný stavební prvek v tak dlouhé lodžii zásadně negativně ovlivňuje světelné poměry v původně světlém (1 pok.) bytě a nevhodná barva výplní navíc působí velmi rušivě. Jako vlastník bytu, jehož je lodžie deklarovanou součástí, mám za to, že k provedení tak výrazné změny jako je výměna průhledného stavebního prvku za plný a neprůhledný, nemůže dojít bez vědomí a výslovného písemného souhlasu vlastníka bytu a hodlám se domáhat nápravy – navrácení průhledných výplní. Lodžie je součástí mého bytu a to, zda je průhledná či neprůhledná, světelné poměry v mém bytě výrazně ovlivňuje. Nejsem zdaleka jediná, kdo v domě proti namontování nových výplní důrazně, ale bezvýsledně protestoval, avšak nyní argumentuje nás předseda SVJ jednotným vzhledem domu "když je to už jednou provedeno", a také finančními více náklady, což nadpoloviční většina vlastníků nakonec akceptuje. Jak je to za této situace s mým právem vlastníka a jaké jsou mé možnosti dosáhnout nápravy (průhledných výplní). Děkuji za brzkou odpověď. Vera Býmová.

Otázku poslal/a: Vera Býmová, 19. 10. 2011 3:24

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den paní Býmová, naprosto sdílím Vaše rozhořčení, tento druh konfliktu se stává relativně často. Na SVJ by se měli práce včetně rozpočtů schvalovat, přesto někdy se tomu tak neděje, nebo se udělá nějaká změna, která není po vůli vlastníků. Není cesta jak to napravit - práce jsou většinou hotovy. V tomto případě se hraje jen o to, kdo zaplatí změnu na původní průhledná skla. Pokud to zaplatí SVJ, je to to samé, jako by jste to platila Vy, neboť jste podílník SVJ a hlavně ostatní podílníci, kterým červená barva bude vyhovovat, tak nebudou s proplacením souhlasit. Sami si změnu zaplatit není také smysluplné. Jediná prosaditelná cesta je kompromisní, kdy navrhnete, že 50% nákladů si zaplatíte sama a 50% SVJ. Navrátit původní stav soudně nebo vyvoláváním konfliktů v SVJ nejde, přinese to více práce a nákladů než nějaká rozumná dohoda. To je moje rada, zatím se mějte a přeji, ať to dobře dopadne Daniel Kotula

21. 10. 2011 1:46

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Oškubali vás? Jak reklamovat kadeřníka

27. 5. 2019 | Lukáš Zelený | 2 komentáře

Oškubali vás? Jak reklamovat kadeřníka

Jaké máte možnosti, když se výsledek práce kadeřníka liší od vašich představ? Co když vadu odhalíte až doma? Jak je to se zárukou? A co dělat, když vás zraní?

Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?

15. 5. 2019 | Jana Poncarová | 4 komentáře

Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?

Špatně spočítaná faktura, nesmyslně vysoké sankce nebo komplikace při výpovědi smlouvy. To jsou typické příklady potíží s dodavateli energií. Na rozdíl od předchozích let se lidé nebojí ozvat. Loni si jich stěžoval rekordní počet. Má to vůbec smysl?

Pár dobrých rad dTestu. Nejčastější omyly při reklamacích

22. 3. 2019 | Lukáš Zelený | 2 komentáře

Pár dobrých rad dTestu. Nejčastější omyly při reklamacích

Reklamace patří k nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. Přečtete si, s jakými omyly se nejčastěji setkáváme ve spotřebitelské poradně dTestu a jak si v takových situacích správně poradit.

Pozor na Český mincovní obchod, varuje ČOIka

3. 12. 2018 | Monika Veselíková | 21 komentářů

Pozor na Český mincovní obchod, varuje ČOIka

Objednáte jednu minci, přijdou dvě. Do měsíce další a spolu s nimi faktura na několik tisíc. Takové jsou praktiky Českého mincovního obchodu. Česká obchodní inspekce proto radí obloukem se prodejci vyhnout.

Dnes vám dají k elektřině žárovku zadarmo, zítra budou hrozit exekucí

9. 8. 2018 | Jana Poncarová | 2 komentáře

Dnes vám dají k elektřině žárovku zadarmo, zítra budou hrozit exekucí

Evergreen podomního prodeje energií. Ke smlouvě dostanete úsporné žárovky. Prý zadarmo. Když ale od dodavatele odejdete, bude je chtít zaplatit. Vlastně budou je chtít zaplatit vymahači. S výhrůžkami že za dva dny máte na krku exekutora.

Nákupy online. Jakým e-shopům se raději vyhnout?

27. 7. 2018 | Monika Veselíková | 1 komentářů

Nákupy online. Jakým e-shopům se raději vyhnout?

V Česku je něco kolem čtyřiceti tisíc internetových obchodů. Ne všechny ale hrají fér. Dodržování zákonných povinnosti pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce. Jaké jsou nejčastější prohřešky a kde raději nenakupovat?

Ztracený, zpožděný nebo zničený kufr. Odškodné může být vysoké

24. 7. 2018 | Petra Dlouhá

Ztracený, zpožděný nebo zničený kufr. Odškodné může být vysoké

Vystoupíte z letadla a kufr nikde. Co dělat, když vám letecká společnost ztratí zavazadlo? A co když ho poškodí nebo doručí pozdě? Odškodné se vyplácí až do 1220 eur. Poradíme.

5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

27. 6. 2018 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Možná si vzpomenete, jak vás pobouřilo video se zaměstnancem přepravní společnosti, který vykládá balíky z dodávky, jako kdyby trénoval hod kládou na skotské hry. Co dělat, když vám z obchodu dojde balíček s poškozeným zbožím?

2018: Jak reklamovat a nepohořet

21. 6. 2018 | Petra Dlouhá | 39 komentářů

2018: Jak reklamovat a nepohořet

Chcete reklamovat? Potřebujete reklamovat? Musíte reklamovat? A víte, na co máte právo?

Evropská komise chystá balíček prospotřebitelských opatření

30. 4. 2018 | Monika Veselíková | 3 komentáře

Evropská komise chystá balíček prospotřebitelských opatření

Hromadné žaloby a vyšší sankce za porušení pravidel. Evropská komise chce posílit pozici spotřebitelů. Na zavedení novinek si ale budeme muset počkat.

Očima expertů: Mají hromadné žaloby smysl?

27. 4. 2018 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Očima expertů: Mají hromadné žaloby smysl?

Nástroj na šikanu velkých institucí, nebo šikovný pomocník pro běžné spotřebitele, kteří se nemůžou domoci svých práv? Hromadné žaloby míří do Česka.

Krachy cestovek. Můžete v létě přijít o peníze?

10. 4. 2018 | Ondřej Tůma

Krachy cestovek. Můžete v létě přijít o peníze?

Jsou při nákupu dovolené naše peníze v bezpečí, nebo hrozí, že v případě krachu cestovní kanceláře nedostaneme zpátky všechno, co jsme za zájezd zaplatili?

Dieselgate. Než se to promlčí

18. 3. 2018 | Martin Vlnas | 7 komentářů

Dieselgate. Než se to promlčí

Aféra dieselgate: koncern Volkswagen přiznal, že naftové motory vybavoval softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Letos v září to budou tři roky. A je možné, že kdo si přijde stěžovat později, na toho Volkswagen udělá dlouhý nos: Je to promlčené!

Dieselgate. Koupili jste cinknuté auto? Řekněte si o odškodné

17. 3. 2018 | Martin Vlnas | 12 komentářů

Dieselgate. Koupili jste cinknuté auto? Řekněte si o odškodné

V Česku je přes 150 tisíc dieselových aut, do kterých automobilky koncernu Volkswagen instalovaly podvodný software. Ten vozům pomohl projít emisními testy. Když to prasklo, v Americe koncern své zákazníky plošně odškodňoval tisíci dolarů. Jinde se mu do toho nechce. Zatím?

Ministerstvo spravedlnosti chystá hromadné žaloby. Zákon bude příští rok

14. 3. 2018 | Monika Veselíková

Ministerstvo spravedlnosti chystá hromadné žaloby. Zákon bude příští rok

Podávání hromadných žalob má ulevit především spotřebitelům. Jak konkrétně budou hromadné žaloby probíhat a na kolik kolektivní řízení před soudem přijde? Podrobnosti v článku.

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services