Dobrý den pane Berane,
V podstatě se ptáte na možnost náhrady nákladů spojených s reklamací, na kterou máte dle § 598 občanského zákoníku nárok. V této souvislosti jsem přesvědčen, že máte nárok žádat alespoň částečnou kompenzaci za skutečnost, že automobil nemůžete používat. Pravdou je, že půjčovné za 30 dní přesáhne patrně částku 35.000,-Kč, což je skutečně hodně a prodávající by asi uspěl s námitkou, že se nejednalo o nezbytné náklady, ale nechat celou věc u ledu by také nebylo úplně spravedlivé.
První část otázky směřuje na rozpor s objednávkou. Tuto situaci řeší § 655 občanského zákoníku, který říká, že zhotovitel má povinnost bezplatně odstranit vadu. Pro tuto povinnost bych analogicky použil ustanovení § 616 – rozpor s kupní smlouvou, kde je tento rozpor definován asi tak, že se bude jednat o stav, kdy výsledek neodpovídá objednávce. Snížení spotřeby je naštěstí objektivně měřitelná záležitost, takže pokud reklamaci neuzná zhotovitel, ale vy budete přesvědčeni, že k zdokonalení nedošlo, budete mít možnost se obrátit na soudního znalce, nechat si vypracovat posudek, který Vám dá za pravdu, znovu se obrátit na zhotovitele, a pokud ani poté zhotovitel nezmění přístup, tak se s posudkem obrátit na soud.
S pozdravem za sdružení Spotřebitel net
Mgr. Miroslav Huml