Smlouva s Centropol Energy - odstoupení

Dobrý den, v lednu t.r. jsem uzavřela smlouvu s Centropol Energy na dodávky el. energie. Jelikož jsem ale časem zjistila, že to nebylo nejlepší rozhodnutí, chtěla jsem smlouvu zrušit. Dle obchodních podmínek společnosti je toto možné bez sankce do 30 dnů od podpisu smlouvy, což jsem bohužel nestihla. Zaslala jsem tedy Centropolu "odvolání udělené plné moci", kterou jsem jim podpisem smlouvy udělila pro zastupování mé osoby ve věci změny dodavatele el. energie. Centropol mi odpověděl dopisem nazvaným "Odstoupení od smlouvy", kde píší, že mou žádost o odstoupení od smlouvy akceptují, ovšem jsem povinna uhradit administrativní poplatek 2.500 kč. V obchodních podmínkách je sankcionováno pouze odstoupení od smlouvy, či její zrušení. Mají tedy v případě, že o odstupování od smlouvy nepadlo ani slovo, pouze jsem odvolala jim udělenou plnou moc, na tento poplatek nárok? Mohou jej vůbec požadovat, když smlouva dosud nenabyla účinnosti? (nabývá dnem zahájení dodávek el. energie, což se zatím neděje) Děkuji za radu.

Otázku poslal/a:  , 2. 3. 2012 20:01

Na otázku odpovídá:

Spotřebitel net, Ylona Skálová

Dobrý den,


Váš dotaz je relativní, protože právní úkony se posuzují dle jejich efektu a nikoli názvu. Vy jste vypovězením plné moci de facto odstoupila od smlouvy a společnosti vznikl nárok na úhradu poplatku dle smlouvy. Možná bych ale napadal výši tohoto poplatku, a to z důvodu, že v této souvislosti je třeba ještě poukázat na skutečnost, že sjednání pokuty a její výše je zásadně věcí vzájemné dohody stran. Neznamená to však, že by v každém jednotlivém případě mohla být pokuta sjednána v neomezené výši. Zákon výslovně neupravuje omezení při jednání o výši smluvní pokuty, avšak při posuzování platnosti ujednání o smluvní pokutě z hlediska souladu s dobrými mravy je výše smluvní pokuty jedním z rozhodujících hledisek.“ Dle nálezu Nejvyššího soudu sp. zn.: 33 Odo 1779/2006 se „právní úkon příčí dobrým mravům, jestliže se jeho obsah ocitne v rozporu s obecně uznávaným míněním, které ve vzájemných vztazích mezi lidmi určuje, jaký má být obsah jejich jednání, aby bylo v souladu se základními zásadami mravního řádu demokratické společnosti. Dobré mravy netvoří společenský normativní systém, nýbrž jsou spíše měřítkem etického hodnocení konkrétních situací odpovídajícím obecně uznávaným pravidlům slušnosti, poctivého jednání apod. Dobré mravy jsou vykládány jako souhrn společenských, kulturních a mravních norem, jež v historickém vývoji osvědčují jistou neměnnost, vystihují podstatné historické tendence, jsou sdíleny rozhodující částí společnosti a mají povahu norem základních. Ke konkretizaci takto obecně stanovených pravidel je třeba užít dalších vodítek, ze kterých lze usoudit, co je ve vztahu ke smluvní pokutě v souladu se společenskými, kulturními a mravními normami. Při zkoumání platnosti ujednání o smluvní pokutě z hlediska dobrých mravů je nutno uvážit funkce smluvní pokuty (preventivní, uhrazovací a sankční). Přiměřenost sjednané výše smluvní pokuty je třeba posoudit s přihlédnutím k celkovým okolnostem úkonu, jeho pohnutkám a účelu, který sledoval.“


Dále poukazuji na § 55 a § 56 zákona č. 40/1964 Sb., která taková ustanovení spotřebitelských smluv, jako je zde klíčové ustanovení o smluvní pokutě, považují bez dalšího za absolutně neplatná, protože představují rozpor s požadavkem dobré víry a znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran. To vše mne vede k závěru, že funkcí dle mého názoru neplatného ustanovení sjednávajícího smluvní pokutu není paušalizace náhrady škody, ale poškozování spotřebitele, který se rozhodl z jakéhokoli důvodu službu nevyužít.



Na závěr se ale domnívám, že přece jen nějaká drobná škoda poskytovateli služeb vznikla a na její náhradu skutečně nárok má. Proto bych jako rozumné řešení viděl kontaktovat poskytovatele služby dopisem, ve kterém shrnete výše uvedené argumenty, a kterým požádáte o snížení smluvní pokuty řekněme na částku do 1.000,-Kč. Takováto sankce by s ohledem na výše uvedené již přiměřenou být měla.



Jinak podotýkám, že pro odstoupení bez sankce jste měla lhůtu do 15 dnů a patrně jste měla po celou dobu smlouvu k dispozici, takže jste měla dostatek možností k jednání. Každopádně držím palce k úspěšnému zakončení sporu.



S pozdravem za sdružení Spotřebitel net


Mgr. Miroslav Huml
právník sdružení Spotřebitel net

8. 3. 2012 10:24

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Kdo vydělá na lednových slevách

15. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Kdo vydělá na lednových slevách

Slevy v řádu desítek procent, které lákají zákazníky do obchodů k lednovým výprodejům, bývají mnohdy nepravdivé. Prodejci zkoušejí i další triky, které zákon na ochranu spotřebitele nedovoluje.

Rozhodnuto. Luxus za 19, sociální bydlení za 9 procent

7. 12. 2007 | Jan Pekař

Rozhodnuto. Luxus za 19, sociální bydlení za 9 procent

Česko nevyužije možnost, aby se i z prodeje nových velkých bytů a domů platila snížená sazba daně z přidané hodnoty. Na nové úpravě DPH ovšem mohou vydělat podnikatelé, kteří mají provozovnu v bytových domech.

Hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek začíná

3. 12. 2007 | Věra Tůmová | 15 komentářů

Hlasování o nejabsurdnější bankovní poplatek začíná

Dny předvánočního shonu si mohou lidé zpestřit hlasováním o nejabsurdnější bankovní poplatek. Soutěž, která je rok od roku populárnější, bude mít díky nováčkovi tuzemského trhu, polské mBank, s nulovými poplatky ještě pikantnější nádech.

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

8. 11. 2007 | Věra Tůmová | 16 komentářů

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

Sazebníky pro povinné ručení na další rok jsou už u většiny pojišťoven známé. Kdo chce přejít za výhodnější nabídkou k jiné pojišťovně, musí si dát pozor, aby podal výpověď pojistky u původní pojišťovny nejpozději šest týdnů před výročním datem jejího sjednání.

Jak se vyhnout podvodníkům v internetových aukcích

6. 11. 2007 | Táňa Chadrabová | 12 komentářů

Jak se vyhnout podvodníkům v internetových aukcích

Každý rok roste počet lidí, kteří nakupují v internetových aukcích. Sice tam na ně většinou čeká nižší cena než v obchodě, ale mohou se setkat s nespolehlivými prodejci. Nepříjemným překvapením se lze vyhnout dodržováním jednoduchých zásad.

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová | 15 komentářů

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí.

Při reklamování zboží buďte tvrdí. Zákon je na vaší straně

17. 8. 2007 | Táňa Chadrabová | 49 komentářů

Při reklamování zboží buďte tvrdí. Zákon je na vaší straně

Když prodejce nehodlá přijmout reklamaci vadného zboží, nechte si zpracovat znalecký posudek. Vyjde sice na pár set korun, ale když znalec zjistí, že reklamace je oprávněná, musí prodejce cenu posudku zaplatit.

Pozor na nákupy po telefonu

13. 8. 2007 | Táňa Chadrabová | 7 komentářů

Pozor na nákupy po telefonu

Při koupi zboží mimo kamenný obchod může spotřebitel vrátit zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. To ovšem znamená, že vracené zboží musí být do dvou týdnů fyzicky přítomno u prodejce.

DOVOLENÁ 2007: Při reklamaci zájezdu pomohou fotografie vad a nedostatků

2. 7. 2007 | Michal Pravda

DOVOLENÁ 2007: Při reklamaci zájezdu pomohou fotografie vad a nedostatků

Vrátili jste se z dovolené, která nebyla zcela podle vašich představ? Pokud za vaši nespokojenost může cestovní kancelář, zájezd reklamujte. Máte na to tři měsíce od jeho skončení.

ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

26. 6. 2007 | Jan Stuchlík

ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

Spotřebitelé, kteří se cítí poškozeni obchodníkem z některé členské země Evropské unie, se mohou snáze domoci svých práv prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra.

DOVOLENÁ 2007: Nedali vám správný pokoj? Trvejte na lepším

20. 6. 2007 | Michal Pravda | 5 komentářů

DOVOLENÁ 2007: Nedali vám správný pokoj? Trvejte na lepším

Když poskytované služby neodpovídají těm, které si klient zaplatil, měl by je reklamovat na místě u delegáta a opatřit si důkazy pro pozdější jednání s cestovní kanceláří. Na kompenzaci mají nárok i cestující, kterým se zpozdil let, nebo jejich letadlo vůbec neodstartovalo.

Události uplynulého měsíce: duben

4. 5. 2007 | redakce Peníze.CZ

Události uplynulého měsíce: duben

Uteklo vám v dubnu něco z našeho denního zpravodajství? Víte, co se událo v oblasti bankovnictví, daní, bydlení, investování a dalších? Jste si jisti, že jste nepropásli některou z povinností vůči státu? Nahlédněte do výběru dubnových událostí.

Více než polovina poskytovatelů úvěrů lže o RPSN

7. 3. 2007 | Kateřina Boušová | 15 komentářů

Více než polovina poskytovatelů úvěrů lže o RPSN

Uvažujete o drobné půjčce a chcete si smlouvu nejdříve doma v klidu prostudovat? Máte smůlu. Věříte, že roční procentní sazba nákladů (RPSN) a další informace uvedené na letáku jsou pravdivé? Může vás čekat nemilé překvapení. Věřili byste, že kvůli pokutě za rychlou jízdu půjčku nemusíte dostat? Ale ano. Napadlo by vás, že poplatky za poskytnutí úvěru mohou být vyšší než samotný úvěr? Divili byste se, ale i to zjistil terénní průzkum sdružení SPES mezi poskytovateli drobných půjček a úvěrů. Více se dočtete v článku.

Platební karty: jednoduché a účinné rady a tipy

12. 1. 2007 | redakce Peníze.CZ | 29 komentářů

Platební karty: jednoduché a účinné rady a tipy

Víte, jak probíhá platba platební kartou po technické stránce? Jak banky řeší reklamace související s platbou kartami? Proč je dobré si vzhled karty z obou stran okopírovat? Proč podpis na kartě odlišit od vašeho podpisového vzoru u banky nebo proč nenosit kartu vedle mobilního telefonu? Víte, jak si zapsat PIN, když už si jej musíte poznamenat? Toto a mnohé další prozradí poslední díl seriálu o kartách.

Platební karty: jaká zneužití číhají a jak se jim bránit

10. 1. 2007 | redakce Peníze.CZ | 17 komentářů

Platební karty: jaká zneužití číhají a jak se jim bránit

Víte, že podle zákona máte nárok na vrácení peněz, pokud nesouhlasíte se zaúčtovanou platbou bez přítomnosti platební karty, tedy na internetu? Jak v takovém případě postupovat? Proč se vám při platbě kartou Maestro či MasterCard může stát, že vám obchodník naúčtuje k částce nákupu i přirážku? Víte, že žádná banka nepřijala zásady ČNB k vydávání platebních karet?

Partner sekce

Spotřebitel net

Spotřebitel net

Posláním sdružení je ochrana práv spotřebitelů. Poskytujeme široké spotřebitelské veřejnosti nepřetržité poradenství s důrazem na jeho všeobecnou dostupnost. Nabízíme osobní konzultace spotřebitelských problémů, pohotovou komunikaci po telefonu a v akutních případech i právní podporu. Obecné informace a návody najdete také na našem internetovém serveru www.spotrebitel.net, kde sledujeme vybrané segmenty českého trhu s ohledem na bezpečnost potravin a výrobků. Na případné nedostatky spotřebitele upozorňujeme. Kromě výše uvedeného také realizujeme debaty a semináře po celé České republice s cílem vybavit spotřebitele dostatkem znalostí a dovedností, které by mu umožnily předcházet případným problémům. Spolupracujeme jak se školami, tak i s dalšími nestátními neziskovými organizacemi. Kontakty: web: www.spotrebitel.net mail: spotrebitel@spotrebitel.net pevná linka: 222 516 521 poradenská linka. 775 476 080 výkonná ředitelka: 222 516 521 (603 791 093) redaktorka webu: 222 516 521 odborní právní poradci: 775 476 080 Sídlo: Bělehradská 118, 120 00 Praha 2 Poradna: Karlovo náměstí 5, 120 00 Praha 2

Za poradnu odpovídají:

Ylona Skálová

Marie Vrábelová

http://www.spotrebitel.net

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services