Opravy v bytě

Dobrý den, ráda bych si od majitele pronajala byt jenž se ovšem nachází v dezolátním stavu. Majitel chce, abych si opravila vše na své náklady. Jak si mám právně ošetřit aby mi až do bytu investuji nemalé finance nezvýšil rapidně nájem či mi nedal výpověď a tak se neobohatil. Co patří k povinné výbavě bytu, tak aby se dal řádně užívat a v jaké kvalitě? Jaké drobné opravy musí hradit majitel? Je možné od vás získat vzor smlouvy či její přílohu jenž toto ošetřuje? Jsem invalidní důchodce s dvěmi dětmi na kvalitnější bydlení nemáme a někde bydlet musíme. Předem děkuji za odpověď.

Otázku poslal/a:  , 19. 6. 2012 8:19

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den pane Králi,

toto je standardní případ.

1) nájemní smlouva musí být na dobu určitou delší než 1 rok (když se výrazněji investuje, smlouvy jsou třeba na 10 let). Pokud do nemovitosti investujete, chcete tam jistě být velice dlouho.

2) ve smlouvě musí být napsáno, že se zavazujete do nemovitosti investovat xy, dále pronajímatel se zavazuje v případě předčasného ukončení nájmu investované prostředky vrátit v určitém poměru. Tzn. např. investujete 150tis., dostanete smlouvu na 10 let, pokud se z jakéhokoliv důvodu smlouva dříve ukončí za 6 let, pronajímatel Vám musí zaplatit 4/10 investovaných peněz zpět.

3) jednou z možností také je, že nějakou dobu budete mít nižší nájem. Tedy, Vy investujete 150tis., avšak budete platit o 2tis. měsíčně nižší nájem a investice se tím bude splácet, tedy první rok 24tis, druhý rok už 48tis. atd.

4) nikdy nemáte jistotu, že pronajímatel nebude dělat psí kusy a nebude se Vás snažit dostat pryč. Musí to být solidní člověk s nějakou historii a jeho motivace musí být Vás tam nechat co nejdéle.

5) Zde je právní rozbor hrazení nákladů:

Náklady na drobné opravy v bytě a náklady na běžnou údržbu bytu řeší § 687 odst. 3 občanského zákoníku takto :
Nestanoví-li nájemní smlouva jinak, drobné opravy v bytě související s jeho užíváním a náklady spojené s běžnou údržbou hradí nájemce. Pojem drobných oprav a nákladů spojených s běžnou údržbou bytu upravuje zvláštní právní předpis.

Pronajímatel a nájemce se mohou v nájemní smlouvě odchýlit od zákonné úpravy. Pokud se pronajímatel a nájemce v nájemní smlouvě neodchýlí od zákonné úpravy, pak náklady na běžnou údržbu a drobné opravy v bytě nese nájemce.

Specifikace drobných oprav v bytě a běžné údržby je uvedena v ustanovení § 5 a 6 nařízení vlády č. 258/1995 Sb.

(1) Za drobné opravy se považují opravy bytu a jeho vnitřního vybavení, pokud je toto vybavení součástí bytu a je ve vlastnictví pronajímatele, a to podle věcného vymezení nebo podle výše nákladu.

(2) Podle věcného vymezení se za drobné opravy považují tyto opravy a výměny:
a) opravy jednotlivých vrchních částí podlah, opravy podlahových krytin a výměny prahů a lišt,
b) opravy jednotlivých částí oken a dveří a jejich součástí a výměny zámků, kování, klik, rolet a žaluzií,
c) výměny elektrických koncových zařízení a rozvodných zařízení, zejména vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků, domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí, signálů analogového i digitálního televizního vysílání a výměny zdrojů světla v osvětlovacích tělesech,
d) výměny uzavíracích ventilů u rozvodu plynu s výjimkou hlavního uzávěru pro byt,
e) opravy uzavíracích armatur na rozvodech vody, výměny sifonů a lapačů tuku,
f) opravy indikátorů vytápění a opravy a certifikace bytových vodoměrů teplé a studené vody.

(3) Za drobné opravy se dále považují opravy vodovodních výtoků, zápachových uzávěrek, odsavačů par, digestoří, mísicích baterií, sprch, ohřívačů vody, bidetů, umyvadel, van, výlevek dřezů, splachovačů, kuchyňských sporáků, pečících trub, vařičů, infrazářičů, kuchyňských linek, vestavěných a přistavěných skříní. U zařízení pro vytápění se za drobné opravy považují opravy kamen na tuhá paliva, plyn a elektřinu, kotlů etážového topení na pevná, kapalná a plynná paliva, včetně uzavíracích a regulačních armatur a ovládacích termostatů etážového topení; nepovažují se však za ně opravy radiátorů a rozvodů ústředního vytápění.

(4) Za drobné opravy se považují rovněž výměny drobných součástí předmětů uvedených v odstavci 3.

(5) Podle výše nákladu se za drobné opravy považují další opravy bytu a jeho vybavení a výměny součástí jednotlivých předmětů tohoto vybavení, které nejsou uvedeny v odstavcích 2 a 3, jestliže náklad na jednu opravu nepřesáhne částku 500 Kč. Provádí-li se na téže věci několik oprav, které spolu souvisejí a časově na sebe navazují, je rozhodující součet nákladů na související opravy. Náklady na dopravu a jiné náklady spojené s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy, se do nákladů na tuto opravu nezapočítávají, jsou však součástí ročního limitu podle odstavce 6.

(6) Součet nákladů za drobné opravy uvedené v odstavcích 2 až 5 nesmí přesáhnout částku 70 Kč/m2 podlahové plochy bytu za kalendářní rok, včetně nákladů na dopravu a jiných nákladů spojených s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy.

(7) Podlahovou plochou bytu se pro účely tohoto nařízení rozumí součet podlahových ploch bytu a jeho příslušenství, a to i mimo byt, pokud jsou užívány výhradně nájemcem bytu; podlahová plocha sklepů, které nejsou místnostmi, a podlahová plocha balkonů, lodžií a teras se započítává pouze jednou polovinou.

Náklady spojené s běžnou údržbou bytu jsou náklady na udržování a čištění bytu, které se provádějí obvykle při delším užívání bytu. Jsou jimi zejména pravidelné prohlídky a čištění předmětů uvedených v § 5 odst. 3 (plynospotřebičů apod.), malování včetně opravy omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn, čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům a vnitřní nátěry.

Nájemní smlouvu Vám neposkytnu, to je již nad rámec poradny.

Zatím se mějte
Daniel Kotula

20. 6. 2012 12:45

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Šéf ČTÚ: Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jenom škodovky stodvacítky

15. 10. 2016 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Šéf ČTÚ: Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jenom škodovky stodvacítky

Otevřený rozhovor s šéfem Českého telekomunikačního úřadu Jaromírem Novákem o tom, co Česku schází k tomu, aby se mohlo stát středoevropským lídrem v digitálních technologiích, o tom, že balíček s pětisty megabajty dat je dnes výsměch, o absenci čtvrtého operátora a o prolobovaných legislativních úpravách, které tlačí spotřebitele do kouta.

Právník dTestu: Operátoři soutěží, kdo bude v očích veřejnosti nejhorší

18. 8. 2016 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Právník dTestu: Operátoři soutěží, kdo bude v očích veřejnosti nejhorší

Proč se operátoři nechtějí starat o své zákazníky? Dělají si něco z pokut Českého telekomunikačního úřadu? A jak by se měla zkrátit výpovědní doba, po které budete moci udělat svému operátorovi pápá? Odpovídá Miloš Borovička, právník spotřebitelského sdružení dTest.

Zamítnutá reklamace, nedodané zboží. Spory s obchodníkem pomůže řešit ČOIka

9. 8. 2016 | Monika Veselíková | 5 komentářů

Zamítnutá reklamace, nedodané zboží. Spory s obchodníkem pomůže řešit ČOIka

Reklamujete, jste v právu, jenže obchodník trvá na tom, že peníze nevrátí, zboží nevymění. Od února už není jediným řešením soud – pomocnou ruku nabízí Česká obchodní inspekce. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je zdarma a navíc by mělo být rychlejší. Poradíme, s čím se na ČOIku obracet a taky jak návrh správně podat.

Na co si stěžovat u finančního arbitra. S čím pomůže. A jak na to

7. 7. 2016 | Petra Dlouhá | 6 komentářů

Na co si stěžovat u finančního arbitra. S čím pomůže. A jak na to

Když máte jako spotřebitel konflikt s finanční institucí a nedaří se ho po dobrém urovnat, nemusíte hned spěchat k soudu. Je tu ještě jedna možnost: mimosoudní řešení u finančního arbitra. Víte, s čím pomůže a jak podnět správně podat? Poradíme.

Reklamace dovolené: Pár dobrých rad

1. 6. 2016 | Petra Dlouhá | 8 komentářů

Reklamace dovolené: Pár dobrých rad

Když od cestovky dostanete něco jiného, než slibovala – a než jste zaplatili – ozvěte se. Poradíme, jak správně reklamovat zájezd.

Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu

4. 5. 2016 | Petra Dlouhá | 26 komentářů

Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu

První tři knihy za polovic. A všechny další o třetinu levněji než v knihkupectví. Stačí stát se členem klubu. Jenže. Když kývnete, upíšete se zároveň na dva roky k povinnému objednávání knih. Pokud neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A vy budete muset zaplatit.

Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte

26. 4. 2016 | Petra Dlouhá | 6 komentářů

Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte

I když se řada obcí snaží udělat podomnímu prodeji přítrž – jednoduše ho zakázaly – fígle nepoctivců stále padají na úrodnou půdu. Takzvaní šmejdi v Česku řádí dál. Přinášíme přehled triků, na které byste si měli dát pozor. A rady, jak postupovat, když se necháte oblafnout.

Reklamace v roce 2016: Jak na to, abyste uspěli. A co si nenechat líbit

31. 3. 2016 | Petra Dlouhá | 42 komentářů

Reklamace v roce 2016: Jak na to, abyste uspěli. A co si nenechat líbit

Když se na zboží objeví v záruční době vada, můžete ho reklamovat. Přečtete si, na co máte právo a jaké triky obchodníci zkoušejí. Reklamujte správně. A nenechte se nachytat.

Web je temné místo plné nástrah. Pojistíte se proti nim?

28. 1. 2016 | Zbyněk Kuběj | 3 komentáře

Web je temné místo plné nástrah. Pojistíte se proti nim?

Kdo chvíli stál, již stojí opodál, praví klasik. I v jádru konzervativní instituce, jakými jsou pojišťovny, se čas od času snaží ukázat, že kráčejí s dobou. ČSOB Pojišťovna například právě uvedla na trh „pojištění internetových rizik“. Je to nástroj, který se stane v prosíťované době nezbytností, nebo spíš jen o marketingové gesto, kterým pojišťovna demonstruje, jak je in? Anebo něco mezi?

Co s nevhodnými dárky: dTest radí obdarovaným i dárcům

22. 12. 2015 | Lukáš Zelený | 1 komentářů

Co s nevhodnými dárky: dTest radí obdarovaným i dárcům

Ježíšky o Štědrém večeru děsí jen jediná noční můra – že se obdarovávaným nebude dárek líbit nebo že ho dostane od jiného Ježíška. Co s nechtěnými a nadbytečnými dary?

To naštve! Poplatky zpět nedostali, a ještě musí solit

14. 12. 2015 | Ondřej Tůma | 18 komentářů

To naštve! Poplatky zpět nedostali, a ještě musí solit

Soud o vrácení poplatků za vedení úvěru prohráli. A navíc musí tito klienti bank zaplatit několik tisíc korun jako náhradu soudního řízení. Firma, která stojí za iniciativou PoplatkyZpět.cz, se totiž k jejich placení – navzdory slibům – nemá.

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

16. 11. 2015 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

Moucha na talíři. Jiné suroviny, než slibovali. Příliš slané, málo teplé. Propečené místo krvavého. Pivo pod míru. Sekt místo šampaňského. Čekáte věčnost. Číšník drzoun. Sami si účtují spropitné. Stačí říct, že mi to prostě nechutná? Co můžete reklamovat v restauraci? A jak na to? Ptáme se právníka.

Očima expertů: Zpětná hypotéka. Důchodcova spása, nebo zhouba?

6. 11. 2015 | Ondřej Tůma | 33 komentářů

Očima expertů: Zpětná hypotéka. Důchodcova spása, nebo zhouba?

Chcete doživotní rentu? Pokud máte nemovitost, můžete ji vyměnit za hotovost a doživotní rentu. Vtip je v tom, že vaše přestává nemovitost být, až když umřete. A to už se dá docela snést. Reverzní nebo zpětná hypotéka, služba, která ve světě není žádnou novinkou, si nachází cestu i do Česka. Ptáme se odborníků, jak se jim líbí. A jestli nemá nějaké háčky.

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

24. 10. 2015 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

„Mít dobrý internetový obchod je mnohem větší dřina, než si původně představovalo třicet tři a půl tisíce z celkových třiceti sedmi tisíc e-shopů,“ říká v rozhovoru šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Sbohem moře, sbohem dovolená! Pojišťovny nechtějí pojišťovat cestovní kanceláře

13. 10. 2015 | Ondřej Tůma | 12 komentářů

Sbohem moře, sbohem dovolená! Pojišťovny nechtějí pojišťovat cestovní kanceláře

Dražší zájezdy a zánik mnoha cestovních kanceláří. To by prý mohla přinést novela zákona, kterou chce stát lépe chránit klienty zkrachovalých cestovek. Cestovní kanceláře a pojišťovny mají za to, že místo jistoty a pořádku přinese novela chaos.

Aktuální články

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Kdo má starý kotel, od neděle v něm zatopí jen ilegálně. Na jeho výměnu za čistější zdroj...více

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijní spoření si za prvních sedm měsíců letošního roku navýšilo přes 530...více

Přes milion a půl nemovitostí nemá pojištění. Domácností ještě víc

Přes milion a půl nemovitostí nemá pojištění. Domácností ještě víc

V Česku zůstává nepojištěných 1,6 milionu nemovitostí a 1,7 milionu domácností. Z pojištěných...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services