Opravy v bytě

Dobrý den, ráda bych si od majitele pronajala byt jenž se ovšem nachází v dezolátním stavu. Majitel chce, abych si opravila vše na své náklady. Jak si mám právně ošetřit aby mi až do bytu investuji nemalé finance nezvýšil rapidně nájem či mi nedal výpověď a tak se neobohatil. Co patří k povinné výbavě bytu, tak aby se dal řádně užívat a v jaké kvalitě? Jaké drobné opravy musí hradit majitel? Je možné od vás získat vzor smlouvy či její přílohu jenž toto ošetřuje? Jsem invalidní důchodce s dvěmi dětmi na kvalitnější bydlení nemáme a někde bydlet musíme. Předem děkuji za odpověď.

Otázku poslal/a:  , 19. 6. 2012 8:19

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den pane Králi,

toto je standardní případ.

1) nájemní smlouva musí být na dobu určitou delší než 1 rok (když se výrazněji investuje, smlouvy jsou třeba na 10 let). Pokud do nemovitosti investujete, chcete tam jistě být velice dlouho.

2) ve smlouvě musí být napsáno, že se zavazujete do nemovitosti investovat xy, dále pronajímatel se zavazuje v případě předčasného ukončení nájmu investované prostředky vrátit v určitém poměru. Tzn. např. investujete 150tis., dostanete smlouvu na 10 let, pokud se z jakéhokoliv důvodu smlouva dříve ukončí za 6 let, pronajímatel Vám musí zaplatit 4/10 investovaných peněz zpět.

3) jednou z možností také je, že nějakou dobu budete mít nižší nájem. Tedy, Vy investujete 150tis., avšak budete platit o 2tis. měsíčně nižší nájem a investice se tím bude splácet, tedy první rok 24tis, druhý rok už 48tis. atd.

4) nikdy nemáte jistotu, že pronajímatel nebude dělat psí kusy a nebude se Vás snažit dostat pryč. Musí to být solidní člověk s nějakou historii a jeho motivace musí být Vás tam nechat co nejdéle.

5) Zde je právní rozbor hrazení nákladů:

Náklady na drobné opravy v bytě a náklady na běžnou údržbu bytu řeší § 687 odst. 3 občanského zákoníku takto :
Nestanoví-li nájemní smlouva jinak, drobné opravy v bytě související s jeho užíváním a náklady spojené s běžnou údržbou hradí nájemce. Pojem drobných oprav a nákladů spojených s běžnou údržbou bytu upravuje zvláštní právní předpis.

Pronajímatel a nájemce se mohou v nájemní smlouvě odchýlit od zákonné úpravy. Pokud se pronajímatel a nájemce v nájemní smlouvě neodchýlí od zákonné úpravy, pak náklady na běžnou údržbu a drobné opravy v bytě nese nájemce.

Specifikace drobných oprav v bytě a běžné údržby je uvedena v ustanovení § 5 a 6 nařízení vlády č. 258/1995 Sb.

(1) Za drobné opravy se považují opravy bytu a jeho vnitřního vybavení, pokud je toto vybavení součástí bytu a je ve vlastnictví pronajímatele, a to podle věcného vymezení nebo podle výše nákladu.

(2) Podle věcného vymezení se za drobné opravy považují tyto opravy a výměny:
a) opravy jednotlivých vrchních částí podlah, opravy podlahových krytin a výměny prahů a lišt,
b) opravy jednotlivých částí oken a dveří a jejich součástí a výměny zámků, kování, klik, rolet a žaluzií,
c) výměny elektrických koncových zařízení a rozvodných zařízení, zejména vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků, domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí, signálů analogového i digitálního televizního vysílání a výměny zdrojů světla v osvětlovacích tělesech,
d) výměny uzavíracích ventilů u rozvodu plynu s výjimkou hlavního uzávěru pro byt,
e) opravy uzavíracích armatur na rozvodech vody, výměny sifonů a lapačů tuku,
f) opravy indikátorů vytápění a opravy a certifikace bytových vodoměrů teplé a studené vody.

(3) Za drobné opravy se dále považují opravy vodovodních výtoků, zápachových uzávěrek, odsavačů par, digestoří, mísicích baterií, sprch, ohřívačů vody, bidetů, umyvadel, van, výlevek dřezů, splachovačů, kuchyňských sporáků, pečících trub, vařičů, infrazářičů, kuchyňských linek, vestavěných a přistavěných skříní. U zařízení pro vytápění se za drobné opravy považují opravy kamen na tuhá paliva, plyn a elektřinu, kotlů etážového topení na pevná, kapalná a plynná paliva, včetně uzavíracích a regulačních armatur a ovládacích termostatů etážového topení; nepovažují se však za ně opravy radiátorů a rozvodů ústředního vytápění.

(4) Za drobné opravy se považují rovněž výměny drobných součástí předmětů uvedených v odstavci 3.

(5) Podle výše nákladu se za drobné opravy považují další opravy bytu a jeho vybavení a výměny součástí jednotlivých předmětů tohoto vybavení, které nejsou uvedeny v odstavcích 2 a 3, jestliže náklad na jednu opravu nepřesáhne částku 500 Kč. Provádí-li se na téže věci několik oprav, které spolu souvisejí a časově na sebe navazují, je rozhodující součet nákladů na související opravy. Náklady na dopravu a jiné náklady spojené s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy, se do nákladů na tuto opravu nezapočítávají, jsou však součástí ročního limitu podle odstavce 6.

(6) Součet nákladů za drobné opravy uvedené v odstavcích 2 až 5 nesmí přesáhnout částku 70 Kč/m2 podlahové plochy bytu za kalendářní rok, včetně nákladů na dopravu a jiných nákladů spojených s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy.

(7) Podlahovou plochou bytu se pro účely tohoto nařízení rozumí součet podlahových ploch bytu a jeho příslušenství, a to i mimo byt, pokud jsou užívány výhradně nájemcem bytu; podlahová plocha sklepů, které nejsou místnostmi, a podlahová plocha balkonů, lodžií a teras se započítává pouze jednou polovinou.

Náklady spojené s běžnou údržbou bytu jsou náklady na udržování a čištění bytu, které se provádějí obvykle při delším užívání bytu. Jsou jimi zejména pravidelné prohlídky a čištění předmětů uvedených v § 5 odst. 3 (plynospotřebičů apod.), malování včetně opravy omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn, čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům a vnitřní nátěry.

Nájemní smlouvu Vám neposkytnu, to je již nad rámec poradny.

Zatím se mějte
Daniel Kotula

20. 6. 2012 12:45

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

10. 8. 2014 | Kateřina Vokurková | 3 komentáře

Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

Nový občanský zákoník zavedl institut náhrady za újmu z narušené dovolené a řadu dalších novinek. Firmy hlásí první zkušenosti.

O chvilinku

10. 8. 2014 | redakce Peníze.CZ

O chvilinku

Hlavně vytrvalost, jinak se vaše sny nikdy nevyplní!

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

5. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 24 komentářů

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.

Až moc dobře lubrikovaný život. Sbohem, Foursquare

25. 7. 2014 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Až moc dobře lubrikovaný život. Sbohem, Foursquare

Žádný spotřebitelský magazín České televize neudělal pro dobro a bezpečí spotřebitelů ani střípeček toho, co služba Foursquare. Jenomže z dobrého sluhy…

Větší písmo, k párku cedulka. Češi zjistí, co kupují k jídlu

13. 7. 2014 | Kateřina Vokurková | 6 komentářů

Větší písmo, k párku cedulka. Češi zjistí, co kupují k jídlu

Značení potravin čekají největší změny za posledních patnáct let, kvůli kterým například Coca-Cola přestane prodávat své nápoje v nejmenší skleněné lahvi.

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

21. 6. 2014 | Ondřej Tůma | 20 komentářů

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

Autobazarová půjčka má tři strany. Zákazníka, úvěrovou společnost a autobazar jako zprostředkovatele. Zákazník býval bit a zdá se, že za to přichází trest. Zatím dopadá na úvěrovky. Miloš Borovička, právník dTestu, ale upozorňuje na roli bazarů samotných: „Zástupci úvěrových společností naznačují, že se nechali natlačit do něčeho, co se jim už příliš nelíbí a ani zas tak nevyplácí. Samozřejmě je ale nikdo nenutil s pistolí u hlavy…“

Očima expertů: Chystá se nová obchodní smlouva mezi Evropou a USA. Komu k dobru?

20. 6. 2014 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Očima expertů: Chystá se nová obchodní smlouva mezi Evropou a USA. Komu k dobru?

TTIP, Transatlantické obchodní a investiční partnerství. Evropská unie se Spojenými státy vyjednávají dohodu o volném obchodu a investicích. Optimisté se těší na příval nového zboží i služeb, vyšší konkurenci, pracovní místa. Pesimisté se bojí vlivu lobby na vyjednávání a tvrdí, že smlouva posílí moc nadnárodních korporací. Co říkají experti, kterých jsme se na TTIP zeptali my?

Soud potvrdil: Za triky se slevami hrozí obchodům vyšší pokuty

15. 6. 2014 | Tomáš Fránek | 2 komentáře

Soud potvrdil: Za triky se slevami hrozí obchodům vyšší pokuty

Krajský soud v Brně ve sporu s řetězcem Kaufland uznal argumenty České obchodní inspekce.

Účtování energií: Reklamujeme faktury a měřidla

23. 4. 2014 | Michaela Divišová | 5 komentářů

Účtování energií: Reklamujeme faktury a měřidla

Přišla vám faktura za energie s astronomickým nedoplatkem? Zdá se vám účtovaný odběr elektřiny a plynu přemrštěný? Braňte se! Jak na reklamaci vyúčtování či měřidla?

Banky jsou zase na koni! Cválat ale nemůžou

17. 4. 2014 | Pavel Jégl | 15 komentářů

Banky jsou zase na koni! Cválat ale nemůžou

Banky jsou po nejnovějším rozhodnutí Ústavního soudu zase na koni. V úvěrových dostizích ale nemůžou cválat, jen klusat. Jsou zapřaženy před vozík, ve kterém se ohání bičem sebevědomý klient.

Ústavní soud: Banky nemusí vracet poplatek za vedení úvěru

15. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 18 komentářů

Ústavní soud: Banky nemusí vracet poplatek za vedení úvěru

Ústavní soud dnes zamítl první ze stížností klientů, které sdružuje iniciativa PoplatkyZpět.cz. V boji o poplatky za vedení úvěrového účtu je tak zřejmě definitivně dobojováno.

Neplatíte faktury za mobil? Dluhy u operátorů podraží!

19. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 1 komentářů

Neplatíte faktury za mobil? Dluhy u operátorů podraží!

Češi dluží mobilním operátorům na nezaplacených fakturách miliardy. Teď vláda chystá novelu, která pravidla sporů mezi operátory a zákazníky mění. Když projde, neplatiči faktur si ve výsledku připlatí: spory o nízké částky se výrazně prodraží. A když nepůjde o víc než deset tisíc, ztratíte šanci se odvolat.

Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

13. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 22 komentářů

Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

Nový občanský zákoník, účinný od ledna, se dotýká tisíce a jedné životní situace. Nová pravidla dostala i ta, které se obvykle vyhýbáme jak čert kříži: reklamace. Co přesně se od ledna změnilo? Na co máte nárok? Odpovědi přinášíme ve spolupráci s právní poradnou dTestu.

Poznávací zájezdy. Neříkají vám o nich všechno. Zaplatíte za to!

25. 11. 2013 | Ondřej Tůma | 7 komentářů

Poznávací zájezdy. Neříkají vám o nich všechno. Zaplatíte za to!

Cestovní kanceláře svým klientům neposkytují dostatečné informace o nabízených poznávacích zájezdech. A nedokážou se ani shodnout na tom, co by vlastně standardně říkat měly. Bohužel se pak stane třeba to, že v programu najdete návštěvu pamětihodného místa – a až u pamětihodného místa se dozvíte, že vstupné není v ceně.

Spotřebitel není dost opatrný. Někdy bych řekl, že je i líný

23. 11. 2013 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Spotřebitel není dost opatrný. Někdy bych řekl, že je i líný

S právníkem Petrem Chmelíčkem jsme rozmlouvali nejen o spotřebitelském právu a o boji o bankovní poplatky, ale také o tom, jak jsou Češi ochotni domáhat se svých práv a peněz u soudu. A o tom, že je možné si na soudní řízení, pokud v něm jde o peníze, sehnat investora, který za procenta ze „zisku“ pokryje náklady na proces.

Aktuální články

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Kdo má starý kotel, od neděle v něm zatopí jen ilegálně. Na jeho výměnu za čistější zdroj...více

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijní spoření si za prvních sedm měsíců letošního roku navýšilo přes 530...více

Přes milion a půl nemovitostí nemá pojištění. Domácností ještě víc

Přes milion a půl nemovitostí nemá pojištění. Domácností ještě víc

V Česku zůstává nepojištěných 1,6 milionu nemovitostí a 1,7 milionu domácností. Z pojištěných...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services