Opravy v bytě

Dobrý den, ráda bych si od majitele pronajala byt jenž se ovšem nachází v dezolátním stavu. Majitel chce, abych si opravila vše na své náklady. Jak si mám právně ošetřit aby mi až do bytu investuji nemalé finance nezvýšil rapidně nájem či mi nedal výpověď a tak se neobohatil. Co patří k povinné výbavě bytu, tak aby se dal řádně užívat a v jaké kvalitě? Jaké drobné opravy musí hradit majitel? Je možné od vás získat vzor smlouvy či její přílohu jenž toto ošetřuje? Jsem invalidní důchodce s dvěmi dětmi na kvalitnější bydlení nemáme a někde bydlet musíme. Předem děkuji za odpověď.

Otázku poslal/a:  , 19. 6. 2012 8:19

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den pane Králi,

toto je standardní případ.

1) nájemní smlouva musí být na dobu určitou delší než 1 rok (když se výrazněji investuje, smlouvy jsou třeba na 10 let). Pokud do nemovitosti investujete, chcete tam jistě být velice dlouho.

2) ve smlouvě musí být napsáno, že se zavazujete do nemovitosti investovat xy, dále pronajímatel se zavazuje v případě předčasného ukončení nájmu investované prostředky vrátit v určitém poměru. Tzn. např. investujete 150tis., dostanete smlouvu na 10 let, pokud se z jakéhokoliv důvodu smlouva dříve ukončí za 6 let, pronajímatel Vám musí zaplatit 4/10 investovaných peněz zpět.

3) jednou z možností také je, že nějakou dobu budete mít nižší nájem. Tedy, Vy investujete 150tis., avšak budete platit o 2tis. měsíčně nižší nájem a investice se tím bude splácet, tedy první rok 24tis, druhý rok už 48tis. atd.

4) nikdy nemáte jistotu, že pronajímatel nebude dělat psí kusy a nebude se Vás snažit dostat pryč. Musí to být solidní člověk s nějakou historii a jeho motivace musí být Vás tam nechat co nejdéle.

5) Zde je právní rozbor hrazení nákladů:

Náklady na drobné opravy v bytě a náklady na běžnou údržbu bytu řeší § 687 odst. 3 občanského zákoníku takto :
Nestanoví-li nájemní smlouva jinak, drobné opravy v bytě související s jeho užíváním a náklady spojené s běžnou údržbou hradí nájemce. Pojem drobných oprav a nákladů spojených s běžnou údržbou bytu upravuje zvláštní právní předpis.

Pronajímatel a nájemce se mohou v nájemní smlouvě odchýlit od zákonné úpravy. Pokud se pronajímatel a nájemce v nájemní smlouvě neodchýlí od zákonné úpravy, pak náklady na běžnou údržbu a drobné opravy v bytě nese nájemce.

Specifikace drobných oprav v bytě a běžné údržby je uvedena v ustanovení § 5 a 6 nařízení vlády č. 258/1995 Sb.

(1) Za drobné opravy se považují opravy bytu a jeho vnitřního vybavení, pokud je toto vybavení součástí bytu a je ve vlastnictví pronajímatele, a to podle věcného vymezení nebo podle výše nákladu.

(2) Podle věcného vymezení se za drobné opravy považují tyto opravy a výměny:
a) opravy jednotlivých vrchních částí podlah, opravy podlahových krytin a výměny prahů a lišt,
b) opravy jednotlivých částí oken a dveří a jejich součástí a výměny zámků, kování, klik, rolet a žaluzií,
c) výměny elektrických koncových zařízení a rozvodných zařízení, zejména vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků, domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí, signálů analogového i digitálního televizního vysílání a výměny zdrojů světla v osvětlovacích tělesech,
d) výměny uzavíracích ventilů u rozvodu plynu s výjimkou hlavního uzávěru pro byt,
e) opravy uzavíracích armatur na rozvodech vody, výměny sifonů a lapačů tuku,
f) opravy indikátorů vytápění a opravy a certifikace bytových vodoměrů teplé a studené vody.

(3) Za drobné opravy se dále považují opravy vodovodních výtoků, zápachových uzávěrek, odsavačů par, digestoří, mísicích baterií, sprch, ohřívačů vody, bidetů, umyvadel, van, výlevek dřezů, splachovačů, kuchyňských sporáků, pečících trub, vařičů, infrazářičů, kuchyňských linek, vestavěných a přistavěných skříní. U zařízení pro vytápění se za drobné opravy považují opravy kamen na tuhá paliva, plyn a elektřinu, kotlů etážového topení na pevná, kapalná a plynná paliva, včetně uzavíracích a regulačních armatur a ovládacích termostatů etážového topení; nepovažují se však za ně opravy radiátorů a rozvodů ústředního vytápění.

(4) Za drobné opravy se považují rovněž výměny drobných součástí předmětů uvedených v odstavci 3.

(5) Podle výše nákladu se za drobné opravy považují další opravy bytu a jeho vybavení a výměny součástí jednotlivých předmětů tohoto vybavení, které nejsou uvedeny v odstavcích 2 a 3, jestliže náklad na jednu opravu nepřesáhne částku 500 Kč. Provádí-li se na téže věci několik oprav, které spolu souvisejí a časově na sebe navazují, je rozhodující součet nákladů na související opravy. Náklady na dopravu a jiné náklady spojené s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy, se do nákladů na tuto opravu nezapočítávají, jsou však součástí ročního limitu podle odstavce 6.

(6) Součet nákladů za drobné opravy uvedené v odstavcích 2 až 5 nesmí přesáhnout částku 70 Kč/m2 podlahové plochy bytu za kalendářní rok, včetně nákladů na dopravu a jiných nákladů spojených s opravou, pokud jsou uvedeny v daňovém dokladu o provedení opravy.

(7) Podlahovou plochou bytu se pro účely tohoto nařízení rozumí součet podlahových ploch bytu a jeho příslušenství, a to i mimo byt, pokud jsou užívány výhradně nájemcem bytu; podlahová plocha sklepů, které nejsou místnostmi, a podlahová plocha balkonů, lodžií a teras se započítává pouze jednou polovinou.

Náklady spojené s běžnou údržbou bytu jsou náklady na udržování a čištění bytu, které se provádějí obvykle při delším užívání bytu. Jsou jimi zejména pravidelné prohlídky a čištění předmětů uvedených v § 5 odst. 3 (plynospotřebičů apod.), malování včetně opravy omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn, čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům a vnitřní nátěry.

Nájemní smlouvu Vám neposkytnu, to je již nad rámec poradny.

Zatím se mějte
Daniel Kotula

20. 6. 2012 12:45

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

PŘEHLEDNĚ: Příliš velké inkaso můžete reklamovat jen do osmi týdnů

4. 11. 2009 | Věra Tůmová

PŘEHLEDNĚ: Příliš velké inkaso můžete reklamovat jen do osmi týdnů

Pokud si budete chtít od 1. listopadu zřídit příkaz inkasu, budete muset nově nastavit horní limit pro takto odcházející platby. Pokud už příkaz k inkasu máte, banky vám budou stanovení horního limitu doporučovat. Kdo tak neučiní, některé banky to udělají za něj.

PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.

3. 11. 2009 | Věra Tůmová | 5 komentářů

PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.

Od listopadu lze zrušit bankovní účet zdarma, trvá-li déle než jeden rok. To v Česku většina bank už umožňuje. Nově ale musí každý měsíc klienta zdarma informovat i o pohybech na účtu.

PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát

2. 11. 2009 | Věra Tůmová | 2 komentáře

PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát

Peníze z banky do banky budou od listopadu putovat minimálně o den kratší dobu než dosud. Naopak pozor si budete muset dát při placení daní, odvodů a úvěrů. Říká to nový zákon o platebním styku platný od 1. listopadu 2009.

PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát

29. 10. 2009 | Věra Tůmová | 2 komentáře

PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát

Zablokujete-li kartu kvůli ztrátě, nebudete za to od listopadu nic platit. To je jedna ze změn, které se dotknou majitelů i vydavatelů platebních karet díky novému Zákonu o platebním styku, který platí od 1. listopadu 2009.

Podepsali jste ručení k úvěru? Hlídejte si dlužníka!

21. 9. 2009 | Věra Tůmová | 9 komentářů

Podepsali jste ručení k úvěru? Hlídejte si dlužníka!

Pokud jste před lety pomohli známému či kamarádovi a zaručili jste se mu za úvěr, může se z vás snadno v nynější recesi stát dlužník. Stačí, aby známý či kamarád ztratil práci a přestal půjčku splácet.

Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr

15. 9. 2009 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr

Recese dlužníkům nepřeje. I ti poctiví, kteří se nyní mohou dostat do potíží se splácením kvůli ztrátě zaměstnání či nemoci. Banky navíc přestávají být benevolentní a s vymáháním neotálejí. Vždy se proto vyplatí s nimi raději spolupracovat.

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

14. 9. 2009 | Věra Tůmová | 28 komentářů

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím najaté vymahačské firmy. Aniž by Patrikovi o dluhu řekla.

Krok za krokem: Požádejte banku o vrácení platby kartou

9. 9. 2009 | Veronika Skálová

Krok za krokem: Požádejte banku o vrácení platby kartou

Tisícům lidí zůstala doma po krachu aerolinek SkyEurope náhle bezcenná letenka. Těm, kdo ji zakoupili přes internet a zaplatili kartou, svitla naděje po výzvě aerolinek, ať si nechají peníze vrátit od své banky.

Zveřejňovat pouze provize finančních poradců nemá smysl

25. 8. 2009 | Jan Stuchlík | 4 komentáře

Zveřejňovat pouze provize finančních poradců nemá smysl

Zveřejňovat provize při prodeji penzijního připojištění klienta před ničím nechrání. Smysl by mělo rozkrytí všech nákladů u finančních produktů, tvrdí Jiří Šindelář, člen představenstva Unie společností finančního zprostředkování a poradenství.

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

15. 5. 2009 | Věra Tůmová | 59 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy může zákazník do čtrnácti dnů, ale neměl by si tuto možnost plést s reklamací.

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou zlepšovat.

Dá se v Česku snadno reklamovat zájezd?

13. 11. 2008 | redakce Peníze.CZ | 4 komentáře

Dá se v Česku snadno reklamovat zájezd?

Reklamovat v Česku zájezd bývá obtížné a získat za nekvalitní služby náhradu bývá ještě složitější. Pomoci by mělo dodržování mezinárodního kodexu, který v Evropě platí už dvacet let. Věříte, že pak cestovky budou ke klientům vstřícnější? Podělte se o názor a přečtěte si mínění ostatních.

Jak si cestovky pohrávají s klienty

20. 6. 2008 | Táňa Chadrabová | 14 komentářů

Jak si cestovky pohrávají s klienty

Přetrvávající stížnosti na nekalé praktiky cestovních kanceláří a agentur přimělo Sdružení obrany spotřebitele (SOS), aby si posvítilo na nejpoužívanější triky. Jak cestovky nutí klientům cestovní pojištění, neuznávají reklamace či manipulují s cenami.

Finanční arbitr bude silnější a více vidět

21. 4. 2008 | Věra Tůmová, Jan Stuchlík

Finanční arbitr bude silnější a více vidět

Nechceme jen více moci, ale usilujeme i o možnost místo autoritativních verdiktů zprostředkovávat smírné řešení sporů mezi bankovními klienty a bankami, říká nový finanční arbitr František Klufa.

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

10. 3. 2008 | Táňa Chadrabová | 6 komentářů

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele, nebo rozhodčího soudu.

Aktuální články

Jako výhra v loterii. Vytěžil bitcoiny za 4,5 milionu. Týden v kryptu

Jako výhra v loterii. Vytěžil bitcoiny za 4,5 milionu. Týden v kryptu

Jackpot! Sólo těžař vytěžil blok. Deset let od smrti bitcoinové legendy, Musk podle soudu...více

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Dotace na výměnu kotlů nově. Příjem žádostí začíná

Kdo má starý kotel, od neděle v něm zatopí jen ilegálně. Na jeho výměnu za čistější zdroj...více

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijko si zvedlo přes půl milionu lidí. A investují odvážněji

Příspěvek na penzijní spoření si za prvních sedm měsíců letošního roku navýšilo přes 530...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services