Dobrý den,
děkujeme Vám za využití spotřebitelské poradny na Peníze.cz.
Co se týká záruky, opravdu se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním (tzv. životnost) dle § 619 odst.2 občanského zákoníku. Nejčastěji se jedná hlavně o případy baterií, žárovek, ale i obuvi atd..
Pokud se jedná o vadu neodstranitelnou, máte dle § 622 odst. 2 občanského zákoníku opravdu nárok na výměnu věci za novou nebo právo odstoupit od kupní smlouvy (tzn. vrátit obuv a požadovat zpět vrácení kupní ceny). Tato varianta dle sdělení prodavačky měla být využita.
Bohužel zástupci prodávajícího využili výše zmíněného ustanovení § 619, kdy tvrdí, že jste obuv už v podstatě opotřebovala a Vy jako kupující tvrdíte opak - tedy vadu neodstranitelnou dle § 622 - kdy vada je způsobená tím, že boty jsou vyrobeny nekvalitně, či se jedná vadu materiálu.
Jelikož se jedná o dva rovnocenné subjekty (kupující a prodávající), tak by bylo potřeba, aby Váš spor posoudila nezávislá nestranná třetí osoba, kterou je soudní znalec. V případě, že se prokáže oprávněnost Vámi uplatňované reklamace, máte nárok na to, aby takové náklady na soudního znalce prodejce proplatil dle § 598 občanského zákoníku. Seznam soudních znalců najdete na www.justice.cz.
Pokud byste se nechtěla obrátit rovnou na soudního znalce, můžete zkusit opět žádat o nové posouzení reklamace a způsobu jejího vyřízení. Nejlépe písemně s odkazem na § 622, že se jedná o neodstranitelnou vadu, dále že obuv nemáte dlouho a byla používána v souladu s pokyny pro údržbu takové obuvi, a dále, že se hodláte obrátit na soudního znalce s tím, že takové náklady v případě Vašeho úspěchu bude povinen proplatit prodejce. Někdy stačí i takovéto řešení.
Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku časopisu dTest na telefonním čísle 299 149 009.
S přáním příjemného dne
Časopis dTest
objektivně * nezávisle * bez reklam