O chvilinku
10. 8. 2014 | redakce Peníze.CZ
Hlavně vytrvalost, jinak se vaše sny nikdy nevyplní!
Dobrý den, reklamoval jsem podlahu u OBI a oni se nevyjádřili do 30 dnů od uplatnění reklamace. Volal jsem jim 31 den a bylo mě řečeno, že reklamaci neuznávají. Po mém dotazu ohledné lhůty 30 dnů mě odbyli, že to do 30 vyřídili (nikdo mě nekontaktoval, ani dopis nepřišel). Jaký mám použít postup abych se domohl svého práva?
Otázku poslal/a: , 19. 11. 2012 9:55
Na otázku odpovídá:
Dobrý den,
toto je velmi problematické.
Vaše reklamace musí být podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele vyřízena ve lhůtě 30 dnů. V zákoně ale není výslovně řečeno, že by Vás prodávající musel na vyřízení reklamace upozornit. V minulosti už o to byly spory a dospělo se k závěru, že když už prodávající kupujícího nechce vyzývat k vyzvednutí si opraveného, případně vyměněného zboží, měl by jej alespoň dopředu upozornit, co se stane, pokud se nebude sám preventivně zajímat, zda už je reklamace vyřízena. Reklamace se totiž považuje za vyřízenou, i když je zboží 30. den k dispozici v prodejně.
To znamená, že si můžete stěžovat, že Vás prodávající alespoň neupozornil na to, že Vás upozorňovat nebude, ale je otázka, co tím získáte. Dokázání toho, zda byla reklamace vyřízena 30. nebo až 31. den, je velice ošidné.
Na zamítnutí reklamace můžete reagovat (v případě, že jste přesvědčen o oprávněnosti reklamace a odůvodnění prodejce se Vám zda nepřesvědčivé) tím, že si necháte zpracovat znalecký posudek. Seznam znalců naleznete zde: http://datalot.justice.cz/justice/repznatl.nsf/$$SearchForm?OpenForm . Znalecký posudek budete muset zaplatit, ale jednak tím získáte jednoznačný důkaz a navíc budete mít zpětně právo žádat proplacení všech nákladů v souvislosti s reklamací (tedy i náklady posudku) podle § 598 občanského zákoníku. Znalecký posudek je možné použít i v případně soudního řízení. Snad by ale mělo pomoci už to, že prodejce upozorníte, že znáte dobře svá práva a že máte v plánu oslovit znalce.
Další možností je reklamaci opakovat - to můžete dělat kolikrát chcete. Známe případy, že spotřebitelé reklamaci opakovali a byla jim uznána, protože prodejci ukázali, že se nevzdají a znají dobře svá práva. Při další reklamaci už si můžete dát pozor na sledování 30tidenní lhůty a pokud by společnost nevyřídila Váš požadavek v zákonné lhůtě, můžete odstoupit od smlouvy a stěžovat si u ČOI (http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Věřím, že tak známá společnost jako OBI nebude chtít kazit svou reputaci a vyjde Vám vstříc.
--
S pozdravem/ With kind regards
Kristýna Opletalová
Právní poradce
Sdružení - spotrebitel.net
Bělehradská 118, 120 00 Praha 2
19. 11. 2012 14:44
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
Spotřebitel net
Posláním sdružení je ochrana práv spotřebitelů. Poskytujeme široké spotřebitelské veřejnosti nepřetržité poradenství s důrazem na jeho všeobecnou dostupnost. Nabízíme osobní konzultace spotřebitelských problémů, pohotovou komunikaci po telefonu a v akutních případech i právní podporu. Obecné informace a návody najdete také na našem internetovém serveru www.spotrebitel.net, kde sledujeme vybrané segmenty českého trhu s ohledem na bezpečnost potravin a výrobků. Na případné nedostatky spotřebitele upozorňujeme. Kromě výše uvedeného také realizujeme debaty a semináře po celé České republice s cílem vybavit spotřebitele dostatkem znalostí a dovedností, které by mu umožnily předcházet případným problémům. Spolupracujeme jak se školami, tak i s dalšími nestátními neziskovými organizacemi. Kontakty: web: www.spotrebitel.net mail: spotrebitel@spotrebitel.net pevná linka: 222 516 521 poradenská linka. 775 476 080 výkonná ředitelka: 222 516 521 (603 791 093) redaktorka webu: 222 516 521 odborní právní poradci: 775 476 080 Sídlo: Bělehradská 118, 120 00 Praha 2 Poradna: Karlovo náměstí 5, 120 00 Praha 2
Za poradnu odpovídají:
Ylona Skálová
Marie Vrábelová
Aktuální články
Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji
Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více
Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada
Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více
Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat
Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více