Euro dříve či později?
23. 10. 2006 | Tomáš Prouza | 67 komentářů
Otázka, kterou si klade spousta lidí. Posun o rok či o dva není nijak kritický, důležitý ale je dostatek času na přípravu – a ochota rozptýlit fámy, které zavádění eura provázejí.
V r. 2006 jsme si vzali americkou hypotéku na koupi družstevního bytu. Splátka 6.454,- měsíčně úroková sazba 5,61.Po dvou letech přišla nabídka na novou fixaci.V domění,že se úroková sazba bude zvedat,zaškrtli jsme na doručeném tiskopise fixaci na 6 let.Tedy do r.2014.Splátka se nám zvedla na 7.242,- s úrokovou sazbou 7,78%.Jelikož jsme již důchodci,těžko to zvládáme.Banka nabídla na půl roku odklad splátek,jenže bez komentáře a vysvětlení.(naše chyba-měli jsme se informovat o podmínkách takové nabídky).My na to bohužel přistoupili.Půl roku jsme spláceli jen jistinu.Po skončení odkladu se nám zvedla splátka na 7561,-.Jsou to pro nás muka ze dvou důchodů toto splácet.Je možné v tomto případě nějaké řešení, popř. refinancování? Děkuji.
Otázku poslal/a: , 16. 4. 2013 18:16
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na penize.cz. K Vašemu dotazu uvádíme následující. Fixace úroků skutečně může být výhodnou formou jak ve spojení s inflací snížit celkovou reálnou hodnotu dluhu. Tato možnost, stejně jako např. možnost odložení splátek, je však zpravidla kryta vyššími nominálními náklady hypotéky v úhrnu. Hypotéka nespadá do režimu spotřebitelských úvěrů (§ 2 zákona o spotřebitelském úvěru) a tedy není zde zvláštní režim s větší ochranou pro spotřebitele. Pokud je pro spotřebitele složité plnit domluvené splátky, vždy je dobré komunikovat s věřitelem a dohodnout se na společném postupu ve věci (např. doložit příjmy a vyjednat dodatek ke smlouvě), jelikož v konečném důsledku ani věřitel nemá zájem na úpadku dlužníka. Při tomto narovnání vzájemných povinností je třeba mít na paměti, že nic není zadarmo a je dobré se nechat přesně informovat o celkovém navýšení, změně podmínek smlouvy a případné změně průběhu splácení. Také je možné využít státní sociální systém (nejlépe se informovat na okresní správě sociálního zabezpečení) jako např. pomoc v hmotné nouzi nebo příspěvek na bydlení. Ani v opravdové nouzi nedoporučujeme řetězit jednotlivé půjčky, ale naopak požádat o pomoc příbuzné nebo některá občanská sdružení či nadace. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
19. 4. 2013 16:30
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji
Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více
Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada
Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více
Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat
Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více