Chtěl bych se zeptat, jestli se u auta starého sedmnáct let (hodnotu má maximálně dvacet tisíc korun) vyplatí platit u povinného ručení u Kooperativy ještě doplněk Na100PRO za 1200 korun ročně, nebo jestli mám tento doplněk zrušit, píše náš čtenář Jiří. Co na to Malé peníze?
Malé peníze:
V zásadě jde o vaši osobní preferenci. V tomhle případě moc nemá cenu pomáhat si nějakým výpočtem. Základem doplňkového balíčku Na100PRO je rizikové pojištění auta. Obecně u rizikových pojištění platí, že jejich sjednávání záleží především na niterném rozhodnutí jednotlivce. Pokud se cítíte lépe (ano, to bude lepší výraz než například domníváte se, že je lepší), když máte nějaký majetek nebo snad i život rizikově pojištěný, můžete o pojištění uvažovat.
Náš dlouhodobý názor – a pravidelnější čtenáři si toho jistě už všimli – je takový, že jiné životní pojištění než rizikové nemá příliš smysl. Tím jiným pojištěním máme na mysli zejména různé kombinace pojištění s dalšími produkty – například investiční či kapitálové životní pojištění a tak podobně.
Není třeba dodávat, že pojišťovny mají své pojistné matematiky, kteří na základě rozsáhlých statistických dat vypočítávají výši pojistného, ke kterému se přidá příslušná marže. Na rizikovém pojistném nemůžete „vydělat“, pravděpodobnost události kompenzace nebude vyšší než tomu odpovídající pojistné. Riziková pojistka kryje náhodné události, jež v některých aspektech nemůžete ovlivnit.
Na100PRO
Nyní trochu blíž k dotazovanému pojištění. Jedná se o kombinaci povinného ručení, pojištění majetku proti živelné události, asistenční služby a možná i velmi krátkodobého financování.
Povinné ručení je pojištění, které musí mít sjednané každý majitel vozidla. O tom tedy není nutné dále diskutovat. Jde jen o to, jak vysoké pojistné tomu v případě tazatele odpovídá.
Další složkou pojistky je pojištění vozidla proti živelným událostem. Zde už záleží zcela na volbě tazatele, jestli si takové pojištění přeje sjednat. U tak starého vozu, jehož hodnota je minimální, to snad ani nemá smysl. Ale víc než na tom, za kolik by se auto snad ještě dalo prodat, záleží na tom, jakou hodnotu má vůz pro majitele – pokud má hluboko do kapsy, je ale přitom na provozu auta bezprostředně závislý, bude jeho rozhodování jiné než u někoho, komu nevadí jezdit autem pomláceným od krup a kdo si případně může dovolit takový vůz za pár stovek nebo tisíc prodat a koupit si jiný za několik desítek tisíc.
Přecházíme nyní na složku, jež v sobě zahrnuje asistenční službu. Pojišťovna slibuje, že v případě nezaviněné dopravní nehody za vás bude řešit škodu s pojišťovnou poškozeného. Pokud se podíváte na seznam pojišťoven, které povinné ručení poskytují, nenajdete tam žádnou neznámou či snad pochybou instituci. Tedy jednání s pojišťovnou sice bude stát čas, ale je to záležitost, kterou si můžete vyřídit sami.
A poslední složku jsme nazvali velmi krátkodobým financováním. Kooperativa u prokazatelně nezaviněné nehody nabízí, že sama uhradí náklady na opravu a také pronájem náhradního vozidla. Může vám tedy pomoci finančně překlenout dobu, kdy byste čekali na vyřízení škodní události pojišťovnou viníka. Jelikož však dnes pojišťovny vyřizují škodní události velmi rychle, půjde maximálně jen o několik dnů.
Podobné pojištění, respektive služby, nabízejí i jiné pojišťovny, takže řekněme si rovnou, žádné terno Na100PRO není.
Výluky
Při sjednávání jakékoli pojistky je třeba dát si pozor na výluky. I v tomto případě existuje celá řada výluk, ty si prostudujte a zvažte, jestli se mohou vztahovat na vás.
V této souvislosti doporučujeme se speciálně informovat na výluky související s povodněmi a podobnými událostmi. Vzhledem k naší povodňové historii pojišťovny s oblibou směřují některé své výluky právě tímto směrem.
Kooperativa například ve zvláštních pojistných podmínkách pro živelní události speciálně vylučuje také vniknutí vody do motoru vozidla – nemusí tedy jít přímo o povodeň, ale i o jinou událost.
Nepojištěná vozidla
Krytí nákladů na opravu vozidla by mohlo mít svůj smysl u nezaviněné nehody, při které by vás nabouralo vozidlo, které nemá povinné ručení. V takovém případě nastupuje garanční fond spravovaný Českou kanceláří pojistitelů. Jste tedy kryti i v za takovéto mimořádné situace. Vyřízení události může trvat o nějaký ten den déle.
Podle České kanceláře pojistitelů u nás jezdí odhadem 200 až 300 tisíc vozidel bez povinného ručení. Řada z nich ale pravděpodobně spíš stojí nebo většinou stojí, než jezdí. Celkem je u nás asi šest milionů vozidel. Srážka s nepojištěným vozidlem je tedy dílem mimořádné náhody.
Sdílejte článek, než ho smažem