„Trestní oznámení jsme podali 23. září a máme informaci, že se tím specialisté z oddělení hospodářské kriminality zabývají. Vyžádali si doplnění dokladů,“ řekl on-line deníku Aktuálně.cz David Bascheri, vedoucí právního oddělení společnosti nazvané Kancelář pro ochranu práv poškozených.
Trestní oznámení se zjednodušeně řečeno týká nezákonného krácení náhrad škod, které pojišťovna lidem z povinného ručení proplácí.
Podle Kanceláře pro ochranu práv poškozených totiž v Česku nadále panuje praxe, kdy na dopravní nehodu doplácí i pojištěnec, který ji ani v nejmenším nezavinil. Pojišťovny to zdůvodňují takzvanou amortizací, ačkoliv je to v rozporu s rozhodnutím Ústavního soudu.
„Princip je vždy stejný. Majitel nabouraného auta, jehož nehodu nezavinil, si jej dá spravit do autorizovaného servisu. Při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí. Měli jsme i případ, kdy člověk musel doplácet 142 369 korun,“ vysvětluje Bascheri.
Případů, kdy se poškození domáhají zaplacení plné výše škody, podle něho stále přibývá. V průměru jde o částku téměř 16 tisíc korun, kterou jim pojišťovna údajně protizákonně neproplácí.
Výjimkou je stav, kdy je cizím zaviněním poškozeno auto ve stáří maximálně do dvou až tří let. Průměrný věk aut v Česku je však 14 let.
Právě kvůli tomu, aby se situace změnila, podala společnost Kancelář pro ochranu práv poškozených trestní oznámení na Českou pojišťovnu. Proč zrovna na ni? Jde o největšího poskytovatele pojištění odpovědnosti (povinného ručení) v republice, ovládá zhruba čtvrtinu trhu.
Zkuste aftermarkety
„Podle našeho právního názoru podpořeného stovkami rozsudků nezávislých soudů se Česká pojišťovna dopouští hned několika trestných činů,“ říká Bascheri.
Jde údajně o legalizaci výnosů z trestné činnosti, krácení daně či poplatku, zkreslování údajů o hospodaření a jmění, podílnictví z nedbalosti a o legalizaci výnosů z trestné činnosti z nedbalosti.
Česká pojišťovna zatím oficiálně o tomto trestním oznámení neví. Každopádně tvrdí, že postupuje naprosto legálně.
„Při likvidaci škod na starších vozidlech se již od prvopočátku s poškozeným klientem poškozeným domlouváme, jakým způsobem udělat opravu tak, aby dopad na peněženku klienta byl ideálně nulový,“ říká mluvčí pojišťovny Tomáš Zavoral. Tím ale přiznává, že ne vždy klient nic nedoplácí.
Mluvčí dodává, že vhodnou alternativou pro tyto klienty je oprava u smluvních partnerů pojišťovny, kteří naleznou na trhu kvalitativně rovnocenné díly (takzvané aftermarkety). „Pokud je provedena oprava těmito díly, pak Česká pojišťovna korekci neodečítá a klient tak dostává kvalitativně rovnocenný nový díl a nemusí nic doplácet ze svého,“ uzavírá Zavoral.
Odborníci ale upozorňují na rizika tohoto postupu. Ne vždy má totiž aftermarketový díl stejnou kvalitu a vlastnosti jako originální náhradní díl. Například světlomety mohou oslňovat protijedoucí a nedostatečně osvětlovat vozovku, rizikové jsou i disky kol a další díly.
Celý článek najdete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 11. 2013 0:57, jezevec
no - možná by pojistovna mohla zkusit porovnat ceny nebouraných vozidel, a ceny vozidel po havárii - možná by někomu docvaklo, že bourané vozidlo má těžce sníženou budoucí prodejní hodnotu i tehdy, když je opravené z nových a značkových dílů.
pohádka o "zhodnocení" auta opravou by tedy byla i úsměvná, jen pokud by nešlo o ztráty (nevinně) poškozených při havárii cizí vinou. je fajn, pokud to někdo konkrétní odskáče trestním stíháním.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 11. 2013 17:45, jezevec
nikoliv.
to znamená, že když vám někdo kdokoliv a čímkoliv (a jakkoliv starým) nabourá deset let staré auto, tak vám pojištovna proplatí opravu pouze s požitím deset let starých dílů z vrakáče - pokud budou použity nové nebo novější díly, jedná se podle názoru pojišťoven o "zhodnocení" vozidla, a musíte si rozdíl doplatit. nebo, vám nezaplatí opravu, ale škodu - takže vy máte blatník na kaši, a pojištovna odhadne škodu deset let starého dílu na 12 korun a ty vám zaplatí, přestože oprava by stála 5000.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.