Příspěvky nepojištěných motoristů se v Česku vybírají od roku 2009. Směřují do takzvaného garančního fondu, ze kterého se vyplácejí peníze za nehody způsobené motoristou bez povinného ručení. Česká kancelář pojistitelů ročně rozesílá statisíce výzev k úhradě příspěvku – nezřídka ale neoprávněně. Mluvčí kanceláře dříve serveru Peníze.cz potvrdil, že jen v roce 2012 odeslala neoprávněných výzev sto třicet tisíc!
Poplatek v minulosti vymáhala i po vlastnících vraků, kteří své auto včas neodhlásili z registru a neodevzdali registrační značky. Do problémů se dostávali také lidé, na které auto kvůli liknavosti nového majitele zůstává napsané i po prodeji. Nebo majitelé veteránů, které na silnici vůbec nevyjíždějí. Jak před časem pro Peníze.cz uvedl Tomáš Angreška z Českého konzultačního portálu, Česká kancelář pojistitelů obesílala s výzvou k uhrazení příspěvku dokonce i lidi, kteří auto nikdy nevlastnili a nemají řidičák. Nejde přitom zrovna o zanedbatelnou částku. I u menšího osobního auta se poplatek snadno vyšplhá k dvaceti tisícům za rok, u velkého náklaďáku klidně i o řád výš.
Denní sazby příspěvku nepojištěných
motocykl s objemem válců motoru do 350 cm³ | 20 Kč |
motocykl s objemem válců motoru nad 350 cm³ | 30 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 cm³ | 50 Kč |
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 cm³ | 70 Kč |
autobus | 160 Kč |
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3500 kg do 10 000 kg | 130 Kč |
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg | 300 Kč |
speciální vozidlo | 80 Kč |
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kg | 30 Kč |
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo | 40 Kč |
ostatní vozidla | 60 Kč |
Na tom, kdy musíte (a kdy nemusíte) platit povinné ručení, se dlouho nemohli shodnout ani soudci. Na Peníze.cz jsme o sporu podrobně informovali loni:
Jisté světlo do věci vnesl až letos Ústavní soud, který rozhodl, že řidič, který auto načas odstavil a přestal platit pojistné, aniž odevzdal registrační značky do depozitu, poplatky nepojištěných platit nemusí. Celý nález Ústavního soudu k nahlédnutí zde [pdf].
Řešení? Problematický poplatek se ruší
Poslanci našli na celý problém zajímavou medicínu: kontroverzně vymáhaný poplatek se úplně zruší. Sněmovna už příslušný zákon schválila, nyní čeká na posouzení v Senátu.
Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, budou náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka také bude vyřazeno z registru vozidel.
Podle kritiků nového zákona na zrušení poplatku vydělají především nepojištění řidiči. Počet nepojištěných aut na silnicích by navíc podle nich mohl narůst.
Vedlejším, a ne příliš příjemným efektem opatření, prý může být i další zdražování povinného ručení. Zdražovalo se ostatně už letos:
To ovšem bylo z jiných příčin: pojišťovny vedly v předešlých letech (za vydatné asistence internetových srovnávačů) malou cenovou válku. Ceny se dostaly na takovou úroveň, že pojišťovny na povinném ručení tratí. A podle zpráv z České kanceláře pojistitelů letos dosáhne jejich ztráta – navzdory zdražování – nového rekordu. Takže ceny porostou dál. „Zdražování bude postupné a korekci cen směrem nahoru kvůli růstu nákladů povinného ručení lze očekávat i v dalších letech,“ ohlásila už profesní organizace pojišťoven. Ceny povinného ručení letos oproti loňsku povyskočily zhruba o sedm procent. Pojišťovnám mim o jiné vzrostly náklady kvůli novému občanskému zákoníku. A zrušení poplatku pro nepojištěné motoristy – tedy výpadek části plateb do garančního fondu, který by musely zatáhnout pojišťovny, pokud by bylo třeba – prý může být příčinou pro ještě vyšší růst. „Tato změna může mít vliv i na budoucí cenotvorbu povinného ručení, ale do jaké míry to bude, je v tuhle chvíli ještě předčasné předjímat,“ připouští pro Peníze.cz Pavel Prokš, ředitel pojištění vozidel a flotil Allianz.
Platí poctiví za nepoctivce?
Česká kancelář pojistitelů tvrdí, že už dnes každý, kdo platí povinné ručení, platí za řidiče, kteří si ho nesjednali. Pojišťovny svůj povinný příspěvek do garančního fondu pochopitelně berou z peněz, které vyberou na povinném pojištění. „Čím více je těch, kteří povinné ručení nemají sjednané, tím více peněz i za ně musí poctiví plátci investovat. Každý poctivý řidič zaplatí do fondu za neplatiče cca padesát až dvě stě korun ročně,“ píše se na webu České kanceláře pojistitelů. Nyní prý tedy poctivci zaplatí víc.
Není to ale ve skutečnosti jinak? Za škody způsobené dopravní nehodou se peníze vyplatí tak jako tak, ať už z pojišťovny, nebo z garančního fondu. Pokud je průměrná škoda na majetku někde v desítkách tisíc, průměrná škoda za újmu na zdraví někde kolem půl milionu, pak prostě platí, že ti, kteří si koupili povinné ručení, se skládají na ty, kteří bourali. Bez ohledu na to, jestli to byli řidiči pojištění nebo ne. A pozor: škod způsobených řidiči bez povinného ručení nejsou ani dvě procenta, ať už to berete podle počtu nehod nebo podle sumy vyplacených peněz. Poctivý nebourající řidič tedy přispívá jen ze dvou procent na nepoctivé bourající řidiče – a z osmadevadesáti na poctivé, leč bourající.
Co si o tom myslíte vy? Je ideálním řešením toho, že Česká kancelář pojistitelů často vymáhá poplatek nepojištěných neoprávněně, zrušení poplatku? Nejde se na to trochu moc zhurta? Nevylije se s vaničkou i dítě? Nebo je naopak fér vymáhat peníze teprve po tom nepojištěném řidiči, který skutečně způsobil nehodu a škodu (i když na (mnoha)milionové odškodné za těžká ublížení nebo smrt asi bude mít málokdo)? Od čeho je pak povinné ručení povinné?
Na vaše názory a komentáře se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám na sebe nezapomeňte nechat mail.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
6. 1. 2015 9:45 | janstarsi
Událost časově: Datum nezaviněné nehody…7. 2013 na místě přiznaná chyba viníka –vjel v zatáčce do protisměru a srazil protijedoucí vozidlo .
Od této doby do 8.4.2014 pobočka České pojištovny v Brně odmitala zdokumentovat své rozhodnutí o stanovení obvyklé ceny vozidla /COB/. Během této doby hodnota byla pracovníky ČP v návrhu změněna. Nicméně nedodala zdokumentování. Teprve na opakované urgence a požadavek u hlavního metodika ČP bylo přislíbeno na schůzce dne 8.4.2014 vypracování. Po další urgenci až 15.12.2014 byl posudek doručen. Nezájem ze strany ČP .Dosud nedořešeno.
Zajímavé je, že oprava jinde je stanovena na menší než COB, ale vyšší než stanovené odškodné. Tím lze též zpochybnit i smluvní techniky ČP provádějící "zápis o poškození motorového vozidla"- přinejmenším v odhadu rozsahu poškození o které se opírá ČP.
Posudek lze zpochybnit: použita odlišná metodika stanovení, které znevýhodňuje pojištěného, naopak zvýhodňuje pojišťovnu. ČP provádí nekorektní stanovení THRP / Výpočet redukované technické hodnoty vozidla /. Vyhýbá se propočtům stavu technických skupin vozidla motor, spojka, převodovka, náprava př. zad…./, stanovením THNS%,ZA%, c%, THS%, PDS%, PTHS%...viz. I2005 a řady externích posudků. Nedává si práci se zjištěním skutečného stavu, ale shrne vše do "klamajícího" procentního údaje. Bez doložení, ale zásadně ovlivnující stanovení výše ČCV / časové ceny vozidla/ a tím COB. Nebere v úvahu opravy v autorizovaných servisech, výmenu celků –vše odhadne nedoloženými koeficienty atd, tak," zdá se jak jim vyhovuje". Jako soukromý subject je pochopitelně založený na zisku, není co se divit.
Posudek ČP ve vztahu k ustanovení Ústavního soudu již v roce 2008 s odkazem na dřívější rozhodnutí Okresního soudu Plzeň-jih považoval využití uvedeného Znaleckého standardu ve vztahu k amortizaci za irelevantní: „Není možné po poškozeném požadovat, aby doplácel na nehodu, pokud opravou vozu, který by jinak poškozený nemohl v důsledku zavinění jiného užívat, nedošlo ke zcela zjevnému přínosu pro poškozeného.“
Co se dá dělat? Týká se v podstatě všech pojištěnců u ČP již od 6 tého roku prodeje. Tedy je oprávněné tvrzení, že ČP se stává místo partnerem - nedůvěryhodným protivníkem. U ČP doporučuji proto za nezbytné požadovat zpracování "Posouzení stanovení ceny motorového vozidla" /PCMV s detailnějšími informacemi THRP…. . Především pro případ, kdy zjistíte, že jste poškozováni stanovenou výší "odškodného". Postoj ČP je nekorektní, ale legální , s vědomím ministerstva dopravy. Tam si mohou , ale nemusí toho problému všimnout. Jde o silné nadnárodní loby- pojištění, výrobců vozidel a bank? Otázkou je zda si mohou dovolit si toho všimnout proti silným nadnárodním korporacím.
V zájmu pojištěných prosím umožněte dohledat předchozí příspěvky. Prosím, pokud nemáte k obsahu co říci,raději přejděte na facebook.
30. 12. 2014 23:04 | Milan
11. 12. 2014 18:28
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 12. 2014 17:48 | jezevec
já zase nechápu, proč z povinného ručení se neplatí moje, ale cizí škoda. někdo do mně řachne - pojištovna se zeptá, máš naše povinné mručení? máš. tak na. nemáš? tak smolík. kdekdo by si rozmyslel, jestli bude nebo nebude platit povinné ručení. v ideálním případě by pak pojištovny koupily pár obouchaných hummerů, a objížděly navštívit nepojištěné řidiče ....
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 12. 2014 13:10 | Honza
11. 12. 2014 12:13 | Jan Solver
Výsledek?
Povinné ručení je nepovinné.
Uložení do depozitu je zbytečná služba, ČKP jako organizace nejspíš také.
Na silnici vypukne džungle.
Klasický Kocourkov.
Přitom jeden by řekl, že nic jednoduššího už být nemůže. Chceš značky? Zaplať POV, a můžeš vyjet. Místo celé slavné ČKP a té obludné administrativy a zákona, který porušoval presumpci neviny, by postačil jednoduchý nástroj na převod vozidel - převodní RZ. Na první pohled odlišná s 30 denní platností. Případně přenosné RZ na majitele, jako to mají v CH. Jen ta vůle chybí...
17. 11. 2015 16:24
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 4. 2015 7:55 | Josef
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 2. 2015 15:32 | Hrubec Václav
29. 12. 2014 21:01 | Ilona
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 12. 2014 18:07 | petr
16. 12. 2014 19:59 | Tomáš Kozel
12. 12. 2014 10:09
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 12. 2014 9:03 | Jan Solver
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 12. 2014 20:16 | Mišan
Zobrazit všech 17 komentářů