Povinné ručení si musí platit každý, kdo vlastní nebo provozuje motorové vozidlo. Z pojistky se pak hradí škody na zdraví i majetku, které na silnici způsobí druhým. Jak ale upozorňuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP), pojistné, které pojišťovny od řidičů vyberou, na pokrytí škod dlouhodobě nestačí.
Podle analýzy ČKP a České asociace pojišťoven (ČAP) je segment osobních aut zhruba dvanáct procent v minusu: v minulém roce se na povinném ručení vybralo 15,8 miliard korun, celkové náklady na vyřízení škod ale dělaly 17,65 miliardy korun. Ještě horší situace panuje v segmentu nákladních aut, kde loni chybělo třicet procent pojistného. „Dřív byla negativní bilance otázkou hlavně rizikových segmentů, jako jsou nákladní automobily a leasingové flotily. V současné době už se ale problém týká celého trhu s povinným ručením. Takový vývoj je z dlouhodobého hlediska neudržitelný. Stagnující nebo dokonce klesající cena povinného ručení je možná jen za předpokladu dalšího prohlubování ztrát,“ upozorňuje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
I přes výš uvedený nepoměr ale pojišťovny v minulých letech s razantním zvýšením cen otálely. „Díky tvrdé konkurenci na trhu je růst cen pořád spíš pozvolný a diferencovaný. Zdražování se tradičně dotýká spíš rizikových motoristů, kteří častěji bourají,“ říká mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Podle analýz České kanceláře pojistitelů se ale situace na trhu povinného ručení pomalu mění: pojištění zdražuje v průměru o 2869 korun (suma za celý trh). „V klíčovém segmentu osobních aut občanů dochází u nově uzavíraných smluv k navýšení pojistného o 5,3 procenta. Nejvyšší nárůst je u nejvíce rizikových klientů, kteří v minulosti způsobili škody. Růst zaznamenáváme v průměru o víc než 200 korun , zatímco navýšení u klientů bez opakovaných minulých škod je většinou nižší,“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Víc peněz za opravy i na zdraví
Nepoměr mezi vybraným pojistným a účty za likvidaci škod souvisí se zdražováním náhradních dílů i rostoucí cenou práce. „Průměrné mzdy v autoservisech vzrostly v posledních dvou letech dvojciferně. Kromě toho stoupá cena náhradních dílů, které jsou složitější a sofistikovanější. Například nárazníky – nejohroženější díly – jsou dnes osazené čidly nebo kamerovým systémem, což výměnu prodražuje,“ vysvětluje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA. Spolu s náklady na opravy roste také počet nehod: meziroční přírůstek počtu řešených škod dělá za celý trh 5,2 procenta.
Vyšší sumy pak pojišťovny vynakládají i za škody na zdraví. Náklady na odškodnění zdravotní újmy meziročně stouply o 7,6 procenta, průměrná škoda na zdraví dělá 500 tisíc korun. Vysoké ceny za odškodnění zdravotních následků hradí pojišťovny zejména poslední čtyři roky. Do roku 2014 se škoda na zdraví určovala podle bodové vyhlášky Ministerstva zdravotnictví. Každá újma na zdraví měla přiřazený určitý počet bodů, podle kterých se vypočítala náhrada škody, bodová tabulka určovala také horní hranice. Od roku 2014 (respektive od účinnosti nového občanského zákoníku) ale žádné limity neplatí a odškodné se posuzuje individuálně.
Růst výše uvedených nákladů promítají pojišťovny do takzvané škodní inflace. „Meziroční škodní inflace dělá zhruba osm procent. Pokud chceme být schopní zachovat kvalitu a úroveň vyřízení škod, nejde takovou hodnotu ponechat bez úpravy cen. Ročně u nás stoupla cena povinného ručení asi o pět procent a obdobným tempem se bude vyvíjet i příští rok. Bezeškodní klienti zaplatí o dvě až tři procenta víc. Řidičům, kteří za poslední tři roky bourali často, ovšem povinné ručení zdraží o 50 až 80 procent,“ upozorňuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.
Razantní zdražení chystá pro časté viníky dopravních nehod i pojišťovna Kooperativa. „Přibližně 30 procent našich klientů zvýšení sazeb nepocítí, rizikovější klienti si připlatí v řádu několika procent. U nejrizikovějších klientů, kterých je asi pět procent, ovšem dojde ke zvýšení základních sazeb o 30 až 80 procent,“ říká mluvčí pojišťovny Milan Káňa. Stejný princip – zvýhodnění řidičů bez bouraček a naopak vyšší ceny pro toho, kdo bourá často, promítne do cen pro příští rok také Česká pojišťovna či pojišťovna Direct.
Do budoucna? Nájezd a frekvence přestupků
„Kromě řidičů, kteří bourají, si víc připlatí také statisticky rizikové segmenty – mladí řidiči do dvaceti let nebo řidiči nad pětašedesát let,“ upozorňuje mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek. Škodní historie totiž není jediný parametr, podle kterého pojišťovny cenu povinného ručení určují. Vliv mají i další aspekty: věk řidiče, stáří vozu i region, kde řidič bydlí. „Je statisticky podložené, že lidé z menších obcí sedají za volant méně než lidé z větších měst. Jsou proto méně rizikoví a díky tomu platí na povinném ručení míň,“ vysvětluje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.
„Sazby se čím dál více individualizují a zohledňují konkrétní parametry každého z nás. Pryč jsou doby, kdy řidiči aut se stejným pohonem a stejnou kubaturou měli shodnou cenu. Nyní do ceny promlouvá mnohem více faktorů a parametrů, kterých je třeba v případě UNIQA několik desítek,“ dodává Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA. Podle České kanceláře pojistitelů pojišťovny v budoucnu tradiční segmentační kritéria rozšíří. Ve vyšší míře se bude pro rizikovost klienta používat nájezd kilometrů, frekvence a rozsah přestupků, ale i data z telematických systémů, které monitorují styl jízdy nebo vybavenost vozidel aktivními asistenčními systémy.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 11. 2018 15:09, HonzaV
No, to je presne to co oni chteji. Co bysme taky porad nekde meli co hauzirovat, na zadku doma sedet budes, holoto! Je to smutny, ale uvazuju podobne. Uz me ta statni sikana nebavi.
Vsimnete si, ze kolem nas pribyvaji desitky uplne zbytecnych mikroomezeni, ktera vlastne nicemu nevadi. Vypln tenhle papirek, jdi tudy a ne okolo, podepis se sem. Jde o to, abychom si zvykli na to, ze nam nekdo porouci a usmernuje zivot. Az dojde na tvrdy a zakazou individualni dopravu, vselidovy odpor nebude tak velky, jako kdyby k tomu doslo skokove.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
16. 11. 2018 14:26
To nic nemění na stavu, že pojišťujete auto a ne řidiče takže malus je takový kolektivní trest všem co to auto řídí. Také stanovení výše pojistného podle věku řidiče a jeho praxe je celkem úsměvné. Mám pojistku na auto se kterým jezdí můj vnuk. Kdyby byla na něj bylo by pojištění o 4 tisíce vyšší (starší třílitr). Prostě konstrukt povinného ručení je celý na hlavu. Ovšem jediné čemu nevěřím, je že na tom prodělávají. Charita zn. pojišťovna neexistuje.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.