U nás můžete na záchod kdykoliv. Call centra slibují změnu

Hana Vincourová | rubrika: Co se děje | 18. 8. 2020 | 3 komentáře
Jsme konečně normální call centrum. Neplníte nesmyslné normy, nedržíme vás u počítače bez jídla, bez pití a bez možnosti si odběhnout, láká pojišťovna nové pracovníky.
U nás můžete na záchod kdykoliv. Call centra slibují změnu

Zdroj: Direct

Pojišťovna Direct zveřejnila v polovině června na internetu netradiční reklamu. Do svého call centra láká pracovníky na to, že budou moci kdykoli na záchod a během práce se můžou najíst i napít.

„Záchod jako benefit? Tato nevkusná reklama nám odhaluje skutečnost, jak to chodí jinde a proč se call centrům mezi lidmi říká callcentráky. Pro nás jednoznačně nepřijatelné a pro kontrolní orgány státu by mělo být také,“ reagoval Josef Středula, šéf odborové centrály ČMKOS.

Direct pojišťovna chce upozornit právě na to, že i práce v call centru může být důstojná. „Jsme konečně normální call centrum. Neplníte nesmyslné normy, nedržíme vás u počítače bez jídla, bez pití a bez možnosti si odběhnout. Nesvazujeme vás ani žádnými call scripty. Chceme, abyste s klienty mluvili přirozeně a lidsky. Neříkáme, že práce v call centru je lehká, ale slibujeme, že u nás se z toho nepo...,“ píše.

Součástí kampaně se sloganem Voláme rádi je i stejnojmenný web. Mluvčí Directu Nela Maťašeje vysvětluje, že cílem bylo upozornit na nejhorší nešvary v oboru. „Při tvorbě kampaně jsme vše probrali s vlastními lidmi, kteří mají zkušenosti z jiných call center. Direct pojišťovna chce ukázat, že takové praktiky jsou pro ni nepřijatelné. Úspěšnost náboru bude teprve vyhodnocovat.“

Během června odstartovala i další podobná kampaň. Jmenuje se Boříme mýty a stojí za ní společnost Conectart, největší provozovatel kontaktních center v Česku. Chce vyvrátit negativní stereotypy spojované s prací v call centrech. Tvůrci vybrali deset nejčastějších „hejtů“ a přišli s deseti variantami reklamy, z nichž každá začíná slovy „Říkali mi, že…“

„Kampaň Boříme mýty se neinspirovala akcí Voláme rádi od Direct pojišťovny,“ říká marketingová ředitelka Conectartu Barbora Tillová. Firma na ní prý začala s agenturami pracovat už loni v listopadu. „Původně jsme plánovali spuštění kampaně letos v únoru, ale s ohledem na stupňující se nervozitu na trhu jsme vyčkávali na přívětivější dobu. Odstartovali jsme ji proto až v červnu,“ upřesňuje.

„Logicky nás jako zaměstnavatele v oboru call center trápí podobná témata. Jsme velice rádi, že nejsme jediné call centrum, které se proti předsudkům snaží bojovat,“ dodává Tillová.

Jak hlídá pracovní podmínky v call centrech Státní úřad inspekce práce (SÚIP)? Je v pořádku, když si pracovník může odskočit na toaletu nebo pro pití jenom jednou během pracovní doby?

„Nedůstojné zacházení jde kontrolovat jako součást rovného zacházení, zákazu diskriminace nebo zajišťování příznivých pracovních podmínek. Často ale inspektoři práce nemají dostatečné důkazy o nedodržování předpisů. Zaměstnanci se ale často bojí ztráty zaměstnání, a proto při inspekci o špatném zacházení mlčí,“ říká mluvčí SÚIP Richard Kolibač.

Přímo přestávku na toaletu sice v zákoníku práce podle Kolibače nenajdeme, nicméně přestávka na jídlo a oddech upravená je. „Vedoucí zaměstnanci musejí vytvářet příznivé podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Nedávat přestávky na toaletu a občerstvení by se pak dalo brát v určitých případech jako porušení,“ upřesňuje mluvčí SÚIP.

Hledej práci!

Zdroj: Shutterstock

Nečekejte, že práce přijde za vámi!

Sháníte práci? Zkuste se rozhlédnout u nás. Nabídky práce ze všech úřadů práce a předních pracovních portálů na jednom místě!

Nabídky práce na Peníze.cz

„Úřad provádí kontroly z velké míry na podněty zaměstnanců nebo odborových organizací. Pokud obdržíme podnět, který poukazuje na jednání v call centrech, jsme samozřejmě připraveni vše v oblasti naší působnosti zkontrolovat,“ dodává Kolibač. Za rok 2019 provedly inspektoráty práce 3131 kontrol nedodržování pracovní doby a odpočinku. V 54 případech z toho zaměstnanci nedostávali řádné přestávky během práce. Porušení příznivých podmínek na pracovišti SÚIP potvrdil v 15 případech.

Zatímco v call centrech obecně je velký tlak na úspěšnost prodeje a počet iniciovaných hovorů, s lepšími podmínkami se setkávají zaměstnanci v zákaznických centrech, která nejsou prodejní, ale zajišťují informace a servis pro stávající klienty, a to zpravidla jako vyžádané odpovědi.

Koronavirová krize se projevila i v oblasti call center. Analytik pracovního trhu Tomáš Ervín Dombrovský z Jobs.cz potvrzuje, že firmy si teď můžou ze zájemců víc vybírat, konkurence mezi kandidáty je silnější.

Zaměstnavatelé letos obdrželi na jednu obsazovanou pozici „pracovník call centra“ v průměru 25 reakcí, což je skoro trojnásobek oproti loňskému roku. Poptávka firem se naopak snížila. Od dubna do června 2020 bylo přes portál Jobs.cz v tomto oboru obsazeno 743 stálých pracovních pozic, což je o 37,4 % méně než ve stejném období loňského roku.


A tohle už jste četli?

Binokulár. Zlobil. Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Hana Vincourová

Studentka FSV UK. Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Rychlejší výpovědi, kratší zkušebka. Co říká expert změnám zákoníku práce

12. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Rychlejší výpovědi, kratší zkušebka. Co říká expert změnám zákoníku práce

Novela zákoníku práce má podle ministra práce Mariana Jurečky zajistit, aby Česko kvůli nepružnému trhu v Evropě „nehrálo druhé housle“. Jaké novinky tedy čekají firmy a jejich zaměstnance... celý článek

Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady

28. 6. 2024 | Kateřina Hovorková

Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady

Novinky v benefitech, penzijním spoření nebo příspěvku na péči. Ale i digitální plná moc, občanka v mobilu a odpouštění dluhů. Polovina roku přináší v osobních financích hodně změn.... celý článek

Na brigádu budou moct i mladší děti. Hranice klesne o rok

19. 6. 2024 | Kateřina Hovorková

Na brigádu budou moct i mladší děti. Hranice klesne o rok

Chystaná novela zákoníku práce dovolí práci i čtrnáctiletým dětem bez ukončeného základního vzdělání. Ale jen po určitou dobu a ve vybraných oborech.

Chcete dovolenou, šéf je proti. Poradíme, na co máte nárok

17. 6. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Chcete dovolenou, šéf je proti. Poradíme, na co máte nárok

Může o termínu a délce vaší dovolené rozhodovat opravdu jenom zaměstnavatel? Kdy ji může zrušit a odvolat vás z ní? A do kdy si musíte vybrat zbytek? Projděte si praktický přehled pravidel.... celý článek

Nedostatek míst ve školkách mají řešit sousedské skupiny. Vláda je pro

22. 5. 2024 | Kateřina Hovorková

Nedostatek míst ve školkách mají řešit sousedské skupiny. Vláda je pro

Novela zákona o dětských skupinách usnadní vznik dětských skupin. Zavádí u nás také sousedské skupiny po vzoru německých Tagesmutter. Jak má nové rodičovské hlídání fungovat?

Partners Financial Services