Česká republika se poslední měsíce nezadržitelně řítí do inflační propasti. Ruční brzdu teď velmi razantně zatáhla Česká národní banka, a to zvýšením úrokových sazeb. Bankovní rada na svém poslední jednání rozhodla o růstu této sazby o 1,25procentního bodu. Tímto krokem se základní úroková sazba dostala na 2,75 %, což byl nejvýraznější od roku 1997.
Zdražení podnikatelských úvěrů
Motivy ČNB jsou zcela jasné. Vrátit míru inflace na hladinu od 2,5 do 3 procent. Razantní krok ovšem znamená podstatné zdražení spotřebitelských a podnikatelských úvěrů. Podle predikcí by růst měl pokračovat a v nejbližších měsících se očekává, že tato sazba dosáhne až na 3,5 %. To je zásadní signál pro firmy, že úvěry na provoz a investice podstatně podraží.
Jsou řešením jiné formy financování?
Situace tak nahrává alternativním formám financování, mezi které se řadí například P2B crowdfunding. Tento moderní způsob financování si v tuzemských poměrech stále ještě buduje své místo na slunci. Ovšem jeho klady jsou nepopiratelné.
„Hlavní výhodou, kterou klienti získají je opravdu individuální posouzení. Vyhnete se bankovnímu scoringu, které často neférově zaškatulkuje vaše podnikání,“ zdůrazňuje Vít Endler, CEO finGOOD.cz, jedné z předních tuzemských crowdfundingových společností.
Vít Endler, generální ředitel FinGOOD
Právě nepochopení ze stran bankovního sektoru bývá častým důvodem, proč se společnosti uchylují k této formě financování.
Dalším z důvodů je také pomalá reakční doba, ke které finGOOD přidává příklad z praxe. „Můžeme uvést konkrétní případ společnosti, které se nabídla možnost nakoupit zásoby za výhodnou cenu, ale s bankou to budou řešit klidně tři měsíce... To je už zkrátka pozdě.“ uvádí na příkladu Adam Wróbel, Business Development Manager finGOOD, který s klienty jedná na denní bázi a zná největší problémy, s kterými se podnikatelé v této oblasti setkávají.
Rozdíly mezi crowdfundingovým a bankovním úvěrem
Úvěr získaný prostřednictvím crowdfundingu stojí na stejných principech jako ty bankovní. S tím rozdílem, že získáním tohoto nebankovního úvěru firmy zároveň oslovují tisíce potenciálních klientů. To jde ruku v ruce se silnou marketingovou podporou, která každé financování doplňuje.
Často tento způsob využívají společnosti, které mají speciální požadavek na financování a crowdfunding je doplňkem k běžnému financování v bance, případně jim crowdfunding elegantně pomůže překlenout dočasné období, kdy z pohledu banky firma nesplňuje některá zkostnatělá kritéria.
Konkrétně finGOOD nabízí financování pro malé a střední firmy s minimálně jednoletou historií, kterým nabízí bezúčelový úvěr. Tohoto financování na finGOOD využilo už téměř sto klientů, kteří získali financování v celkové výši blížící se 300 milionům korun. S nárůstem úrokové sazby lze tak očekávat, že dojde k podstatnému nárůstu poptávky po této formě financování.
„Cítíme, že i v Česku dozrál čas a investiční crowdfunding je na vzestupu. Zájem, a hlavně povědomí investorů o tomto investičním nástroji jde ruku v ruce se zájmem firem, které pochopily, že crowdfunding jim dokáže nabídnout nejen flexibilní financování, ale navíc i marketingový prostor a možnost vyprávět svůj příběh potenciálním zákazníkům.“ hodnotí současný stav českého crowdfundingu Endler.
Sdílejte článek, než ho smažem