Češi se snaží využívat možností, které jim dal nový občanský zákoník, a častěji reklamují dovolené. Nový zákon od počátku roku umožňuje získat finanční kompenzaci za takzvanou ztrátu radosti z dovolené.
Lidé ale podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) nemají přehled o tom, za co v rámci této novinky mohou požadovat „odškodné“.
„Zhruba 90 procent podaných reklamací je tak neoprávněných, často velmi úsměvných, ale bohužel i lživých a agresivních,“ prezentuje nové zkušenosti cestovek tajemnice asociace Kateřina Petříčková.
Peníze za vše, co se dá reklamovat
Náhradu za újmu z narušené dovolené mohou klienti cestovních kanceláří od začátku letošního roku požadovat v podstatě za vše, co na dovolené nebo bezprostředně po ní reklamovali.
Kromě slevy z ceny zájezdu mohou tedy získat ještě peníze za to, že se na dovolené museli omezit nebo zažili zbytečné stresy se zjednáváním nápravy.
„Zároveň je možné tuto náhradu požadovat, i pokud se zájezd, se kterým jste již počítali a na který jste se těšili, z důvodů na straně pořadatele vůbec nekoná a vy již nemáte možnost najít si za něj adekvátní náhradu,“ vysvětluje Barbora Lekešová z advokátní kanceláře TaylorWessing.
Falešné důvody
Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur lidé této novinky začali hojně využívat. „Cestovní kanceláře zatím evidují velký nárůst reklamací klientů v souvislosti s novým občanským zákoníkem,“ říká tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Petříčková.
Podle údajů asociace Češi od začátku letošního roku do této chvíle reklamovali 0,8 procenta zájezdů. Do roku 2013 přitom podíl reklamací na všech prodaných zájezdech nepřekročil 0,5 procenta.
„Ano, reklamací s uvedením formulace zkažená dovolená skutečně přibývá,“ potvrzuje také například tisková mluvčí cestovní kanceláře Firo-Tour Pavlína Pešová.
Shodují se také na tom, že ne vždy mají zákazníci povědomí o tom, co vlastně pod tímto názvem mohou reklamovat.
„Registrujeme třeba reklamaci ztráty radosti odůvodněnou tím, že malé dítě poštípali komáři, bylo rozmrzelé, dospělý doprovod se o něj dva dny intenzivněji staral a společně tak ztratili radost z dovolené. Naší vinou mělo být nezajištění dostatečného počtu odpuzovačů hmyzu,“ přidává se mluvčí CK Fischer Jan Osúch.
„Čím dál víc zákazníků si nárokuje odškodnění za ‚zkaženou dovolenou a psychickou újmu‘, aniž by tuto újmu jakkoliv podložili důkazy,“ doplňuje jej Petříčková.
Cestovní kanceláře podle ní také evidují řadu případů, kdy klienti záměrně poškozují vybavení pokoje a odstraňují je kvůli fotografiím, které jsou pak přílohami reklamací.
„V některých reklamacích dokonce zákazníci rovnou žádají slevu na další zájezd od dané cestovní kanceláře. To vlastně znamená, že chtějí využít jejích služeb opakovaně, a jsou s ní tedy spokojeni,“ říká Petříčková.
Kolik za stres o dovolené?
Přestože cestovní kanceláře přijímají čím dál víc takovýchto podnětů, žádný případ zatím nebyl podle pravidel nového občanského zákoníku řešen u soudu.
„Vzhledem k tomu, že zatím neexistují žádná precedenční rozhodnutí, řídíme se vlastními pravidly a takzvanými frankfurtskými tabulkami,“ vysvětluje mluvčí CK Fischer Jan Osúch.
Kolik peněz mohou klienti od cestovní kanceláře za nepříjemnosti na dovolené získat? „Částka, kterou budou moci lidé po cestovních kancelářích za komplikace na dovolené vymoci, bude velmi individuální. Vše ukáže až soudní praxe,“ říká právnička Lekešová.
I případy ze zahraničí mají vždy specifické okolnosti, a výši náhrady tak nelze zobecnit. „Uvedeme-li však přesto nějaké příklady, třeba soudy v Německu přisoudily manželskému páru náhradu újmy ve výši poloviny z ceny zájezdu, když jim byl na poslední chvíli zrušen zájezd, na kterém chtěli oslavit společně manželovy narozeniny,“ pokračuje Lekešová.
„V Rakousku pak za nevyhovující ubytování dostali zákazníci náhradu ve výši 20 eur na den, přičemž zájezd stál v přepočtu na den 105 eur,“ doplňuje.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem