Reklamace zboží z druhé ruky: Horko těžko

Petra Dlouhá | rubrika: Když se řekne | 6. 9. 2017 | 3 komentáře
Koupíte půl roku starý mobil nebo televizi. „Ještě v záruce, přidám platný záruční list,“ vyzdvihuje člověk, který přístroj prodává. Jenže záruční list u zboží z druhé ruky nemusí být nic platný, až půjdete reklamovat, nejspíš pohoříte.
Reklamace zboží z druhé ruky: Horko těžko

Nakoupíte v bazaru, zastavárně nebo přes inzerát. A žijete v přesvědčení, že když se zboží porouchá, vezmete účtenku a záruční list, který vám prodejce přenechal, a půjdete reklamovat. Reklamaci nejspíš uplatníte bez problému. Ten nastane, teprve když obchodník reklamaci uzná a dojde na vracení peněz. Pokud v originální faktuře nebo kupní smlouvě bude jiné jméno než vaše, pravděpodobně vám peníze vyplatit odmítne. A má na to plné právo. Se stoupajícím počtem nákupů po síti – a například elektronika a domácí spotřebiče se v e-shopech nakupují čím dál víc, se přiotom jméno kupujícího na dokladech vyskytuje stále častěji.

Šanci na úspěch máte u zboží, kde kupujícího nelze identifikovat, tedy když je jediným dokladem o koupi účtenka z obchodu. Pak můžete tvrdit, že zboží jste kupovali vy. Jakmile existuje kupní smlouva nebo faktura, uspěje s reklamací pouze původní majitel. Jediná šance pro vás tedy je, že bude ochotný zboží reklamovat sám, nebo vám k tomu dá plnou moc.

Kupujeme na dálku

... a nějak to zlobí

Aby dobírka nebyla obírka

Vedle několika druhů dopravy nabízí e-shopy také nejrůznější způsoby platby. Za jeden z nejoblíbenějších přitom pořád platí dobírka. Poradíme co dělat, když vám místo zánovního telefonu dojde třeba pytlík mouky.

Pošťák uklouznul

Na koho se obrátit, když vám z internetového obchodu přivezou poškozené zboží? Odpovídá za vadu prodejce, nebo přepravní společnost a musíte balíček reklamovat, nebo stačí odstoupit od smlouvy? Poradíme.

Co vám zpátky nevezmou

Pravděpodobně znáte pravidlo, že zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, u kterých od vás už zboží nevezmou a peníze nevrátí.

Jeden kupující, jeden prodávající

Záruka není nedělitelná vlastnost zboží, která by s ním putovala od majitele k majiteli. „Vzájemná práva a povinnosti existují vždy pouze mezi dvěma osobami, které mezi sebou mají určitý závazek. Každý, kdo si něco koupí, může uplatnit reklamaci vůči tomu, kdo v daném vztahu vystupuje jako prodávající,“ říká právník dTestu Lukáš Zelený.

Takže když koupíte zboží v zastavárně, za vady vám odpovídá zastavárna. Když koupíte zboží od soukromé osoby, za vady odpovídá dotyčný člověk. Nemůžete se domáhat náhrady po prvním majiteli, ani výrobci. Něco jiného samozřejmě bude, když nakoupíte v bazaru, který bude v celé transakci plnit úlohu pouhého zprostředkovatele, pak samozřejmě za vady odpovídá předchozí majitel zboží, on je totiž fakticky tím, od koho kupujete.

Musíte také počítat, že u použitého zboží odpovídá prodávající za vady jen omezeně. Nedá se čekat, že starší zboží bude v dokonalém stavu. A není možné reklamovat vady, o kterých jste věděli už při nákupu. Reklamovat můžete jen skryté vady, o kterých jste před koupí nevěděli a které vám prodávající zamlčel, za ty se ale nepovažují vady odpovídající běžnému opotřebení. „Pokud je navíc v pozici prodávajícího člověk, který se prodejem zboží neživí, můžou si strany předem ujednat, že zboží reklamovat vůbec nepůjde,“ dodává právník dTestu Zelený. Podrobněji se k reklamaci skrytých vad zboží z druhé ruky vrátíme na konci článku.

V obchodě

Spotřebitelé většinou žijí v představě, že záruční list je všespásný a automaticky chodí reklamovat do obchodu, který stál na začátku prodejního řetězce. Jak jsme si ověřili, v praxi bývají nepříjemně překvapení. Vyšli jsme z modelového případu nastíněného v úvodu – jdete reklamovat mobil, který jste koupili půl roku starý, použitý, ale stále v záruční lhůtě, od soukromé osoby přes inzerát. V ruce máte účtenku i záruční list.

„Samotné uplatnění reklamace v našem obchodě může s platnými doklady proběhnout bez potíží, problém však může nastat ve chvíli, kdy autorizovaný servis reklamaci mobilního telefonu uzná a například rozhodne o vrácení peněz – zde už náš zástupce na pobočce může vyžadovat doklady osoby, která je uvedena na faktuře.  Pokud je původním majitelem firma, potřebujeme notářsky ověřenou plnou moc pro zastupování,“ říká tisková mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Jak se můžete krýt předem

Na trable s reklamací byste měli myslet předem. „Chce-li vlastník se zbožím přenechat kupujícímu i svůj záruční list, mělo by dojít nejlépe k písemnému postoupení práv z vadného plnění,“ komentuje Lukáš Zelený z dTestu.

Když nakupujete v zastavárně nebo bazaru a řeknete si o písemné postoupení práv z vadného plnění od původního majitele, většinou uslyšíte ne. A stejná odpověď velmi pravděpodobně přijde při nákupu použitého zboží přes inzerát. Pak si můžete vybrat – použité zboží nekupovat, nebo se smířit s tím, že když se porouchá, s jeho reklamací příliš nepochodíte.

Vlastně je to celkem logické. Použité zboží obvykle kupujete za nižší cenu, než se prodávalo nové. Bylo by tedy zvláštní, abyste při výskytu vady automaticky získávali nárok na vrácení plné kupní ceny od prvního prodejce.

Anketa

Kupujete použité?

Když má zboží z druhé ruky skryté vady

Když od někoho koupíte použité zboží, které má skryté vady, můžete se bránit. Rozdíl je ale v tom, jestli jste nakoupili v bazaru či zastavárně, tedy od podnikatele, nebo od soukromé osoby.

Obecně platí, že u použitého zboží máte právo reklamovat pouze vady, které jsou na věci už v době, kdy ji převezmete (i když se projeví později), pokud vás na ně prodejce předem neupozornil. S reklamací vad nesmíte vyčkávat, máte povinnost si zboží zkontrolovat a případné vady prodejci vytknout bez zbytečného odkladu.

Pokud kupujete opotřebený dotykový mobil a v inzerátu je napsané, že je zcela funkční, a přitom bude mít prasklý displej, což znemožní ho plně ovládat, bude to podstatné porušení smlouvy, což znamená, že od ní můžete odstoupit, požadovat opravu nebo přiměřenou slevu. Výměnu u použitého zboží žádat nelze.

Když bude mít mobil poškrábaný nebo prasklý kryt, ale jeho funkce to nijak neovlivní, bude to jen nepodstatné porušení smlouvy. Kdyby vás ale na škrábance prodejce předem neupozornil, můžete žádat opravu nebo slevu.

Záruční lhůta u zboží z bazaru trvá standardně 24 měsíců, u použitého zboží je ale možné zkrátit ji na polovinu. Zkrácená doba trvání odpovědnosti za vady ale musí být vyznačená v dokladu o koupi, stejně jako případné vady nebo nedostatky zboží.

Pokud kupujete od člověka, který se prodejem zboží neživí, můžete si ujednat, že zboží nepůjde reklamovat vůbec. Při prodeji přes internet od soukromé osoby také neplatí čtrnáctidenní lhůta, kdy lze obchodníkovi zboží vrátit bez udání důvodu. Ta při nákupu na dálku platí, jen když spotřebitel kupuje od podnikatele, tedy od osoby, která prodává soustavně za účelem zisku.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

30. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky Aleny Mackové. V rozhovoru říká, co nejčastěji lidem vadí, jaké problémy řeší, jaké šance na... celý článek

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě,... celý článek

Partners Financial Services