Pokuta pro Vodafone. Účtoval služby, i když je zákazník zrušil

pk | rubrika: Aktuality | 23. 5. 2019

Český telekomunikační úřad uložil pokutu 25 tisíc korun společnosti Vodafone kvůli tomu, že chtěla zaplatit za služby i po zániku smlouvy. Operátor se tím dopustil zakázané agresivní obchodní praktiky, uvedl úřad. Rozhodnutí už je pravomocné.

Samotná pokuta je nízká, ze strany operátora šlo zřejmě o nedbalost. Podobného jednání se ale nedopustil poprvé. O tom, jakou důležitost úřad takovým praktikám dává, ukazuje i zařazení tohoto případu na přední místo v takzvané měsíční monitorovací zprávě.

„V řízení bylo prokázáno, že spotřebitel výpověď smlouvy doručil na prodejnu Vodafone 5. prosince 2017. Smlouva následně zanikla uplynutím výpovědní doby ke dni 6. ledna 2018. Vodafone se hájil tím, že do sídla společnosti byla výpověď účastníka doručena ke zpracování se zpožděním, až 10. ledna. Naúčtoval proto klientovi poplatek za další využívání služby,“ napsal Český telekomunikační úřad.

Přestože Vodafone pak všechny neoprávněně účtované poplatky kompenzoval dobropisem, naplnil podle regulátora všechny znaky zakázané agresivní obchodní praktiky. „Jako zásadně přitěžující okolnost ČTÚ hodnotil recidivu Vodafone, který se v souvislosti s ukončením smlouvy ze strany spotřebitele nedopustil užití nedovolené praktiky poprvé,“ upřesňuje mluvčí úřadu Martin Drtina.

Operátor se bránil tím, že vytýkané pochybení není skutečně škodlivé, ale bagatelní, a není proto naplněn materiální znak přestupku. Podle ČTÚ ale jednání vykazuje dostatečnou míru společenské škodlivosti.

Neuznal ani námitku operátora, podle níž za všechno může individuální pochybení jeho zaměstnance. „Jen obtížně si lze představit, jak jinak než chybným jednáním některého zaměstnance (nebo osoby, jejíž jednání je právnické osobě přičitatelné) by se korporace mohla nedovolené obchodní praktiky dopustit,“ uvádí úřad.

„Smyslem zákazu agresivní obchodní praktiky je poskytnout spotřebitelům ochranu před obtěžováním formou nárokování úhrad za neobjednané služby. Že spotřebitel vnímal jednání operátora jako obtěžující, je zřejmé už z toho, že se v této věci obrátil se stížností na ČTÚ,“ dodává úřad.

Regulátor nicméně uložil spíše nižší pokutu, protože operátor se takového jednání dopustil z nedbalosti a nápravu zjednal bezodkladně poté, co ho zákazník na pochybení upozornil.

Navštivte svět soudobého umění

Navštivte svět soudobého umění

Letní výtvarný salon KodlContemporary představuje přední osobnosti současné umělecké scény na výstavě v Galerii KODL.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě,... celý článek

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Partners Financial Services