Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

dTest | rubrika: Jak na to | 23. 6. 2020
Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.
Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

Zdroj: Shutterstock

Koupě automobilu bývá zpravidla větší investicí, proto je dobré předem znát všechny možné nástrahy, které můžou nastat, pokud se na něm vyskytnou vady.

„V praxi můžeme rozlišit tři situace: vůz si zakoupíte jako spotřebitel od podnikatele, koupíte jej od jiné nepodnikající osoby, anebo jste také podnikatel a vůz zakoupíte od jiného podnikatele,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

V případě, že spotřebitel kupuje od podnikatele nový vůz, má na něj záruku 24 měsíců. To znamená, že po tuto dobu můžete u prodejce reklamovat veškeré vady, které se na autě objeví. Avšak v případě koupě ojetého vozu může být tato záruka zkrácena až na polovinu.

Zkrácení záruky u ojetého vozidla však není jedinou nástrahou. V případě bazarových automobilů se nezřídka stává, že prodejce uvede do kupní smlouvy všechny možné vady, které by vůz mohl mít. Tím se snaží zamezit pozdějším reklamacím uvedených vad. Ze zákona totiž nelze reklamovat vadu, pro kterou bylo zboží prodané za nižší cenu, nebo vadu způsobenou běžným opotřebením, kterou měl automobil při převzetí kupujícím.

Při nákupu nového vozu by se měli mít na pozoru hlavně podnikatelé. V kupních smlouvách se často objevují ujednání, která omezují práva kupujícího při reklamaci. Jde například o povinnost servisních prohlídek v autorizovaných servisech, povinné roční kontroly a podobně.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Zdroj: Shutterstock

Přišli, srovnali a ušetřili na povinném ručení nebo havarijku. Vyzkoušejte si to taky!

Někdy nemusí být tato ujednání na první pohled vůbec patrná, a kupující je tak snadno přehlédne. Může jít o povinnost, aby servis, ve kterém je prováděna prohlídka, o ní provedl záznam do speciální servisní knihy. V případě, že si pak majitel auta vybere servis, který do ní nemá přístup, může přijít o celou záruku. Zatímco u spotřebitelů by se k takovému ujednání ze zákona vůbec nepřihlíželo, u podnikatelů je situace jiná.

Při transakci mezi dvěma podnikateli může mít prodejce v podstatě jakékoliv požadavky na zachování záruky. „Záruka na zakoupené zboží podnikatelem může být jakkoliv zkrácena, případně smluvně i úplně vyloučena. To samé platí při koupi automobilu spotřebitelem od jiné nepodnikající osoby,“ uvádí Hekšová.

Pokud není mezi dvěma podnikateli nebo dvěma nepodnikajícími fyzickými osobami dohodnuta záruka nebo její podmínky, musí se zjevné vady reklamovat bez zbytečného odkladu a ty skryté pak do dvou let. Skrytou je pouze taková vada, kterou měl automobil už při převzetí. Nejde tedy o jakoukoliv vadu, která se na vozidle objeví během dvou let od koupě.

Někdy se také lze setkat s tím, že vůz je prodáván s popisem „jak stojí a leží“. Toto slovní spojení označuje takzvaný prodej úhrnkem. „Při něm jsou automaticky vyloučena všechna práva z vadného plnění – takové zboží nelze reklamovat. Při prodeji automobilu by se však tento způsob prodeje neměl vůbec uplatnit, protože je určen pro prodej souboru různých věcí. Pokud máte možnost, takovému ustanovení se ve smlouvě vyhněte,“ zdůrazňuje Hekšová.

Navštivte svět soudobého umění

Navštivte svět soudobého umění

Letní výtvarný salon KodlContemporary představuje přední osobnosti současné umělecké scény na výstavě v Galerii KODL.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě,... celý článek

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Partners Financial Services