Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Zdroj: Shutterstock

Co právo na opravu znamená pro spotřebitele?

Jako spotřebitel máte podle nové unijní směrnice právo na opravu svého výrobku, pokud je to technicky možné a ekonomicky výhodné, a to i po uplynutí záruční doby. U zboží opraveného v rámci záruky se vám navíc o jeden rok prodlouží zákonná záruka. Máte právo na přístup k informacím o opravě, včetně návodů a technických specifikací. V neposlední řadě máte právo na opravu za přiměřenou cenu a za příměřenou dobu.

Co to je přiměřená doba na opravu?

Oprava by měla být provedena v přiměřené lhůtě, která závisí na složitosti opravy a dostupnosti náhradních dílů. Přiměřená lhůta je obvykle mezi několika dny až několika týdny. Například dodat náhradní díly k opravě by měl být výrobce schopen do 15 pracovních dní.

Jak postupovat, když chci právo na opravu uplatnit?

Obratťe se na výrobce nebo prodejce, od kterého jste výrobek zakoupili. Poskytněte mu všechny potřebné informace o výrobku, včetně dokladu o koupi a popisu problému. Jasně uveďte, že žádáte o opravu výrobku podle práva na opravu. Vyžádejte si předběžný odhad nákladů a doby trvání opravy. A samozřejmě se ujistěte, že podmínkám opravy dobře rozumíte. 

Na které výrobky se právo na opravu vztahuje?

Seznam výrobků se má do budoucna rozšiřovat. Zatím v něm jsou:

Domácí spotřebiče:

  • pračky
  • myčky nádobí
  • ledničky a mrazničky
  • vysavače
  • mikrovlnné trouby

Osobní elektronika:

  • mobilní telefony
  • tablety
  • notebooky a stolní počítače
  • televizory
  • herní konzole

Audio a video zařízení:

  • reproduktory
  • sluchátka
  • kamerové systémy
  • fotoaparáty

Elektrické nářadí:

  • vrtačky
  • pily
  • brusky

Zahradní technika:

  • sekačky na trávu
  • zahradní traktory
  • křovinořezy

Elektrokola a elektrokoloběžky:

  • baterie a nabíječky
  • elektronické součástky

Hračky s elektronickými součástkami:

  • robotické hračky
  • elektronické stavebnice

Svítidla a osvětlovací technika:

  • LED žárovky
  • světelné panely

Kancelářské vybavení:

  • tiskárny
  • kopírky

Co ještě musí výrobky na trhu EU splňovat?

  • Podle směrnice musí být navrhovány s ohledem na snadnost opravy, což zahrnuje použití standardizovaných šroubů, modulárních komponent a snadno demontovatelných částí, a musí umožňovat výměnu kritických komponent bez poškození jiných částí výrobku.
  • Měly by splňovat určité technické a bezpečnostní standardy stanovené směrnicí.

Jak musí výrobce postupovat, pokud uplatním právo na opravu?

V záruce (zpravidla dvouleté) by měl výrobek opravit zadarmo, pokud je oprava levnější nebo cenově shodná v porovnání s novým kusem. Po konci záruky pak výrobce musí zboží opravit za přiměřenou cenu, a to až do doby 5 až 10 let (záleží na typu výrobku) od jeho koupě. Výrobce vám také o opravě musí poskytnout všechny potřebné informace. A to včetně návodu na opravu a technických specifikací, které musejí být dostupné online.

Jak získat z pojištění majetku víc? Poradíme!

Pro nemovitost i domácnost najdeme nejvýhodnější pojištění majetku.

Je také povinen zajistit dostupnost náhradních dílů až po dobu 10 let od data uvedení daného modelu na trh. Náhradní díly musí být dostupné nejen autorizovaným servisům, ale i koncovým spotřebitelům a nezávislým opravářům.

Další jeho povinností je informovat zákazníka o podmínkách opravy a poskytnout odhad nákladů ještě před zahájením opravářských prací. K tomu má sloužit takzvaný Evropský informační formulář o opravě, ujednání v něm se nesmí změnit po dobu 30 dní.

Spotřebitel by měl mít také možnost zapůjčit si během opravy náhradní zařízení nebo se rozhodnout pro výměnu za renovovaný kus, pokud jeho výrobek již nebude možné opravit.

Co mám dělat, když výrobce odmítne provést opravu nebo nesplní své povinnosti?

Každá členská země EU musí zřídit nebo posílit národní orgány, které budou dohlížet na dodržování směrnice a budou odpovědné za řešení stížností spotřebitelů a za provádění kontrol na trhu. V Česku je takovou institucí Česká obchodní inspekce, ke které lze případně podat stížnost.

Můžu využít nezávislého opraváře pro opravu svého výrobku?

Ano, spotřebitelé mají právo využít služeb nezávislých opravářů a nejsou omezeni pouze na autorizované servisy, přičemž nezávislí opraváři musí mít přístup ke stejným náhradním dílům a informacím jako autorizované servisy.

Od kdy bude právo na opravu fungovat v Česku?

V roce 2021 byl schválen takvzaný akční plán pro oběhové hospodářství, týkající se mimo jiné zavedení opatření pro zákaz záměrného snižování životnosti výrobků a práva na opravu. Samotný akční plán zavazuje příslušné orgány EU, které mají za úkol naplnit jeho cíle. Letos v květnu schválil právo na opravu Evropský parlament.

Na plné zavedení pravidel do praxe si ale ještě počkáme. Teprve po schválení směrnice unijními státy budou mít tyto země dva roky na to, aby ji začlenily do svého práva. Lhůta se navíc může protáhnout. Zákonodárci členských států také zváží, jak směrnici do zákona převedou, protože je spíše obecnější povahy.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

11. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě,... celý článek

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera | 1 komentář

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Partners Financial Services