Co právo na opravu znamená pro spotřebitele?
Jako spotřebitel máte podle nové unijní směrnice právo na opravu svého výrobku, pokud je to technicky možné a ekonomicky výhodné, a to i po uplynutí záruční doby. U zboží opraveného v rámci záruky se vám navíc o jeden rok prodlouží zákonná záruka. Máte právo na přístup k informacím o opravě, včetně návodů a technických specifikací. V neposlední řadě máte právo na opravu za přiměřenou cenu a za příměřenou dobu.
Co to je přiměřená doba na opravu?
Oprava by měla být provedena v přiměřené lhůtě, která závisí na složitosti opravy a dostupnosti náhradních dílů. Přiměřená lhůta je obvykle mezi několika dny až několika týdny. Například dodat náhradní díly k opravě by měl být výrobce schopen do 15 pracovních dní.
Jak postupovat, když chci právo na opravu uplatnit?
Obratťe se na výrobce nebo prodejce, od kterého jste výrobek zakoupili. Poskytněte mu všechny potřebné informace o výrobku, včetně dokladu o koupi a popisu problému. Jasně uveďte, že žádáte o opravu výrobku podle práva na opravu. Vyžádejte si předběžný odhad nákladů a doby trvání opravy. A samozřejmě se ujistěte, že podmínkám opravy dobře rozumíte.
Na které výrobky se právo na opravu vztahuje?
Seznam výrobků se má do budoucna rozšiřovat. Zatím v něm jsou:
Domácí spotřebiče:
- pračky
- myčky nádobí
- ledničky a mrazničky
- vysavače
- mikrovlnné trouby
Osobní elektronika:
- mobilní telefony
- tablety
- notebooky a stolní počítače
- televizory
- herní konzole
Audio a video zařízení:
- reproduktory
- sluchátka
- kamerové systémy
- fotoaparáty
Elektrické nářadí:
Zahradní technika:
- sekačky na trávu
- zahradní traktory
- křovinořezy
Elektrokola a elektrokoloběžky:
- baterie a nabíječky
- elektronické součástky
Hračky s elektronickými součástkami:
- robotické hračky
- elektronické stavebnice
Svítidla a osvětlovací technika:
- LED žárovky
- světelné panely
Kancelářské vybavení:
Co ještě musí výrobky na trhu EU splňovat?
- Podle směrnice musí být navrhovány s ohledem na snadnost opravy, což zahrnuje použití standardizovaných šroubů, modulárních komponent a snadno demontovatelných částí, a musí umožňovat výměnu kritických komponent bez poškození jiných částí výrobku.
- Měly by splňovat určité technické a bezpečnostní standardy stanovené směrnicí.
Jak musí výrobce postupovat, pokud uplatním právo na opravu?
V záruce (zpravidla dvouleté) by měl výrobek opravit zadarmo, pokud je oprava levnější nebo cenově shodná v porovnání s novým kusem. Po konci záruky pak výrobce musí zboží opravit za přiměřenou cenu, a to až do doby 5 až 10 let (záleží na typu výrobku) od jeho koupě. Výrobce vám také o opravě musí poskytnout všechny potřebné informace. A to včetně návodu na opravu a technických specifikací, které musejí být dostupné online.
Je také povinen zajistit dostupnost náhradních dílů až po dobu 10 let od data uvedení daného modelu na trh. Náhradní díly musí být dostupné nejen autorizovaným servisům, ale i koncovým spotřebitelům a nezávislým opravářům.
Další jeho povinností je informovat zákazníka o podmínkách opravy a poskytnout odhad nákladů ještě před zahájením opravářských prací. K tomu má sloužit takzvaný Evropský informační formulář o opravě, ujednání v něm se nesmí změnit po dobu 30 dní.
Spotřebitel by měl mít také možnost zapůjčit si během opravy náhradní zařízení nebo se rozhodnout pro výměnu za renovovaný kus, pokud jeho výrobek již nebude možné opravit.
Co mám dělat, když výrobce odmítne provést opravu nebo nesplní své povinnosti?
Každá členská země EU musí zřídit nebo posílit národní orgány, které budou dohlížet na dodržování směrnice a budou odpovědné za řešení stížností spotřebitelů a za provádění kontrol na trhu. V Česku je takovou institucí Česká obchodní inspekce, ke které lze případně podat stížnost.
Můžu využít nezávislého opraváře pro opravu svého výrobku?
Ano, spotřebitelé mají právo využít služeb nezávislých opravářů a nejsou omezeni pouze na autorizované servisy, přičemž nezávislí opraváři musí mít přístup ke stejným náhradním dílům a informacím jako autorizované servisy.
Od kdy bude právo na opravu fungovat v Česku?
V roce 2021 byl schválen takvzaný akční plán pro oběhové hospodářství, týkající se mimo jiné zavedení opatření pro zákaz záměrného snižování životnosti výrobků a práva na opravu. Samotný akční plán zavazuje příslušné orgány EU, které mají za úkol naplnit jeho cíle. Letos v květnu schválil právo na opravu Evropský parlament.
Na plné zavedení pravidel do praxe si ale ještě počkáme. Teprve po schválení směrnice unijními státy budou mít tyto země dva roky na to, aby ji začlenily do svého práva. Lhůta se navíc může protáhnout. Zákonodárci členských států také zváží, jak směrnici do zákona převedou, protože je spíše obecnější povahy.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem