Reforma českého zdravotnictví je v nedohlednu. A pacienti dál tráví desítky minut či hodiny v čekárnách, ačkoliv jsou objednání na přesný čas, o dlouhých čekacích lhůtách na některé operace nemluvě. Tento problém by minimálně částečně řešila definice standardní a nadstandardní zdravotní péče; za nadstandard je sice možné připlatit si i dnes, je to však alternativa nelegální.
Se současným stavem jsou nespokojení pacienti i zdravotníci. Pacienti zatím mohou s nešvary bojovat jen prostřednictvím pacientských organizací a také – v omezené míře – s pomocí komerčních pojistek. Ty však nejsou a zatím nemohou být plnohodnotnou alternativou veřejného zdravotního pojištění. Komerční pojišťovny se tak soustředí jen na některé doplňkové služby. Mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny Maria Böhme shrnuje: „Vzhledem k tomu, že standard a nadstandard není definován (respektive zatím ani zákonem povolen), jedná se o doplňkové produkty typu pojištění denních dávek při pobytu v nemocnici, které mohou zpříjemnit hospitalizaci, ale nikoliv zajistit ‚lepší‘ léčbu, materiál, koordinaci péče a podobně. Na zdravotní pojištění na skutečně komerční bázi si bude náš trh muset počkat minimálně do doby, než bude věc vyřešena politicky.“
Pojišťoven, jež nabízejí speciální zdravotní pojistky, které nám mohou pomoci a ulevit aspoň trochu, není v Česku mnoho. Které to jsou a co nabízejí? Silnými hráči na trhu jsou především pojišťovny UNIQA, Kooperativa, Allianz, Česká pojišťovna a také Oborová zdravotní pojišťovna.
Pojistka, která myslí netradičně i na prevenci
Mezi nejkomplexnější komerční pojistky zaměřené na zdravotnickou péči patří MedUNIQA od pojišťovny UNIQA (podrobný rozbor této pojistky s prvními třemi službami naleznete v naší recenzi).
Na český trh s komerčním zdravotním pojištěním vstoupila UNIQA na jaře roku 2008. V začátcích poskytovala tři služby, posléze je rozšířila na pětici, přičemž výsledný „balíček“ si může každý sestavit podle vlastních preferencí (viz box vpravo).
Mezi základní služby této pojistky patří Rychlá rada. Klienti díky ní mohou 24 hodin denně, sedm dní v týdnu konzultovat své zdravotnické problémy s lékařem na telefonu. Další volitelnou službou je Asistence – sjednání návštěvy u lékaře-specialisty do několika dnů tak, aby se klientovi termín hodil a aby v čekárně strávil jen minimální dobu. Další z nabízených služeb pojistky je Konsilium – možnost zajištění druhého odborného lékařského názoru na diagnózu a dosavadní léčbu. Tyto služby „umí“ i část konkurence, další dvě ale najdete pouze v nabídce pojišťovny UNIQA.
Rodiče s dětmi možná ocení možnost ojedinělého připojištění pro děti s názvem Top Asistence. To jim garantuje sjednání termínu první návštěvy k jedné diagnóze u špičkového dětského specialisty v Praze nebo v Brně do 14 dnů.
Poslední službou k pojistce MedUNIQA je pak v Česku rovněž ojedinělý program Preventivní péče. Umožňuje vybrat si šíři preventivních vyšetření, která prověří klientův zdravotní stav a která za něj bude pojišťovna pravidelně hradit. Zatímco na vybraná preventivní vyšetření zdarma máte z klasického zdravotního pojištění nárok jen v určených termínech, v rámci pojištění od pojišťovny UNIQA je můžete absolvovat každý rok; podle platné legislativy například zdravému člověku v rámci veřejného zdravotního pojištění „natočí“ po čtyřicítce zdarma EKG jen jednou za čtyři roky, měření cholesterolu v dospělosti zdravotní pojištění hradí většinou každých deset let a tak podobně.
Další, prosím!
Podobný typ produktu, jako má UNIQA, nabízí pod názvem Medikompas od roku 2008 i Kooperativa a nechybí ani v portfoliu České pojišťovny. Nově s podobným produktem přišla i Allianz. Stejně jako u konkurence ale nejde o pojistky, které by poskytovaly plnohodnotné zdravotní pojištění. „Takový pojistný produkt ani zatím zákon v Česku neumožňuje,“ říká specialista pojišťovny UNIQA František Bialek.
Asistenční zdravotní službu Medikompas si podle Milana Káni z Kooperativy zatím od roku 2008 sjednaly přes tři tisícovky klientů. Ti mají díky pojistce možnost ušetřit čas při objednání k odbornému lékaři nebo konzultovat zdravotní stav se specialistou na telefonní lince. Telefonicky mohou také získat informace o potřebných zdravotnických zařízeních a lékárnách. Pojistné je přitom stanovené bez rozdílu pohlaví či věku. Pro ty, kteří mají sjednané životní pojištění Perspektiva, je zatím stále za devět korun měsíčně, pro ostatní – bez pojistky – pak za 149 korun měsíčně.
Produkty dalších zmíněných pojišťoven (Česká pojišťovna, Allianz) si zatím můžete bohužel sjednat pouze tehdy, když máte některou z jejich životních pojistek. Samotné je neseženete. Základní zdravotní a úrazová asistence Medik od České pojišťovny má za pouhou symbolickou korunu měsíčně podobnou nabídku služeb jako Kooperativa: lékaře na telefonu a lékařské informace poskytované operátorem. Její rozšířená verze Medik Plus, která stojí korunu denně, umožňuje navíc i objednání k lékaři, dopravu z/do nemocnice, přidělení osobního asistenta, dovoz léků a zdravotnických pomůcek, zajištění nákupu a úklidu či telefonickou právní konzultaci pro oblast zdraví.
Dospělí i dětští klienti s vybranými životními pojistkami u pojišťovny Allianz mají asistenci Modrá linka zdarma. Operátor pojištěnému telefonicky či přes SMS sdělí požadované informace nejen o zdravotnických zařízeních: prostřednictvím operátorů Modré linky zjistíte také kontakty na sanitní dopravu či taxi s dětskou sedačkou, na zdravotní pojišťovny nebo zařízení poskytující domácí péči, popřípadě na jiné specifické služby, jako je hlídání dětí či veterinární ordinace a další.
Allianz nabízí i placenou verzi asistence s rozšířenými službami pod názvem Pomoc v nouzi. Za čtyřicet korun měsíčně získáte podle Dagmar Koutské z pojišťovny Allianz moderní asistenční službu, která v případě pojistné události (vážný úraz, hospitalizace, nemoc nebo úmrtí blízké osoby) nejen zajistí pomoc, ale uhradí i náklady na její realizaci
Také Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) má již druhým rokem v nabídce produkt Asistenční služba OZP, která dává klientům možnost efektivnějšího pohybu v síti smluvních poskytovatelů zdravotní péče, konzultací s lékařem a další služby. Svým klientům OZP nyní nově nabízí tři varianty asistence. Základní Standard, který má nejméně služeb a je možné jej využít jen jednou ročně, je zdarma. Varianta Silver umožňuje využití čtyřikrát ročně (za 600 korun/rok) a variantu Gold lze v jednom roce využívat neomezeně (za 1 200 korun/rok). Obě placené varianty pak nabízejí některé služby obdobné jako již zmíněná UNIQA, a to včetně vybraných preventivních programů.
Které pojišťovny například nabízejí některou z variant komerční pojistky na zdravotní péči
Pojišťovna | Produkt | Podmínky sjednání | Cena |
---|
Allianz | Modrá linka, br> Pomoc v nouzi | Oba produkty se vážou na životní pojištění pojišťovny Allianz | Modrá linka – zdarma, Pomoc v nouzi – 40 Kč měsíčně |
Česká pojišťovna | Medik, Medik Plus | Jen pro klienty se životní pojistkou Diamant a rizikovým životním pojištěním Multirisk | Medik – 1 Kč měsíčně, Medik Plus – 1 Kč denně |
Kooperativa | Medikompas | Sjednat pojistku si může kdokoliv, cenově jsou zvýhodněni klienti se životní pojistkou Perspektiva | Klienti se životním pojištěním Perspektiva – 9 Kč, ostatní – 149 Kč měsíčně |
Oborová zdravotní pojišťovna | Standard, Silver, Gold
| Pro všechny pojištěnce OZP, kteří si program sjednají | Standard – zdarma, Silver – 600 Kč ročně, Gold – 1 200 Kč ročně
|
UNIQA | MedUNIQA | Sjednat pojistku si může kdokoliv | Cena dle věku a pohlaví |
Zdroj: pojišťovny |
Sdílejte článek, než ho smažem