S cestovními kancelářemi I´m travelling a Detur už na dovolenou nejspíš nikdo nepojede. Obě cestovky, které patří firmě FBSK 1907, podle informací ČTK zkrachovaly. Protože byly pojištěny proti úpadku, jejich klienti, kteří zájezd zaplatili, ale už neodcestovali, dostanou své peníze zpátky.
Poškození zákazníci se musí obrátit na Českou pojišťovnu (profil, názory), u níž byly cestovní kanceláře proti úpadku pojištěny. Na jejích internetových stránkách si mohou stáhnout formulář pro oznámení pojistné události. Musí ho vyplnit a zaslat zpět na adresu, která je v tiskopise uvedena. Pokud poškození klienti nedostali od cestovní kanceláře odpovídající plnění, například objednanou dopravu, nebo měli dodatečné náklady na pobyt a návrat, které museli hradit sami, budou postupovat stejně.
Pokud klienti už odcestovali a nemohou se vrátit zpět, měli by kontaktovat asistenční službu, jejíž telefonní číslo je uvedeno na informační kartičce o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku, kterou by podle informací České pojišťovny měly cestovní kanceláře přikládat k cestovní smlouvě. Zatím se tato situace týkala 110 turistů, které cestovní kancelář I´m travelling odvezla do Tuniska, a 164 osob pobývajících v Turecku. Na jejich převezení zpět do Česka se už dohodla s Českou pojišťovnou letecká společnost Travel Service, uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.
Náhradu škody klienti obdrží od České pojišťovny po šesti měsících ode dne, kdy cestovní kancelář ohlásila úpadek. Zákazník dostane zpět buď zaplacenou zálohu nebo cenu neuskutečněného zájezdu, případně rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu. Podle vyjádření České pojišťovny byly obě cestovní kanceláře pojištěny na vysoké částky v řádech desítek milionů. Neměla by tedy nastat situace, kdy celková výše náhrady, kterou budou klienti nárokovat, převýší částku, na níž je cestovní kancelář pojištěna. To znamená, že by měli dostat náhradu škody v plné výši.
Pojistná částka se odvozuje od výše obratu v minulém roce. Pokud se obrat výrazně zvýšil, nebo cestovní kancelář poskytla nadhodnocené údaje, může se stát, že pojistka nároky klientů v případě úpadku nepokryje.
Případ cestovní kanceláře I´m travelling není první a nejspíš nebude ani poslední. Klienti, kteří si kupují zájezd by si proto měli ještě před podepsáním cestovní smlouvy ověřit, zda je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku a u které pojišťovny. Každá CK by měla mít smlouvu s pojišťovnou vyvěšenu na pobočce. Pokud tomu tak není, je možné si vyžádat kopii pojistné smlouvy. O platnosti smlouvy se lze přesvědčit i na internetových stránkách pojišťovny, která CK pojistila. Pojištění cestovních kanceláří proti úpadku nyní nabízí Česká podnikatelská pojišťovna (profil, názory), Česká pojišťovna (profil, názory), Generali Pojišťovna (profil, názory) a Uniqa (profil, názory). Zda je konkrétní cestovní kancelář pojištěna, lze najít i na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.
I pojištěná cestovní kancelář může zkrachovat. Ve většině případů je to dáno tím, že neodhadla navýšení ceny pohonných hmot, leteckých a bezpečnostních tax, zvýšení ceny nasmlouvaných hotelů v sezóně nebo špatně odhadla počet klientů, a tím i své příjmy.
Dostali jste se nědky do situace, že se o vás cestovní kancelář na dovolené nepostarala?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 7. 2007 9:10, Eric
Zdravím Romana i Jezevce. Ne, nebojte, jsem realista a ani si nemyslím, že jednoduchá řešení existují. Jen mě štve, že k těmto zlodějnám dochází každé léto bez vyjímky - a nic. Nové nepěstovat, staré spálit, což Jezevče? Mějte se fajn.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 7. 2007 17:53, Pavel
Pote, co ctu podobne prispevky, nechapu, co lidi porad na tech cestovkach laka. Dneska, kdyz si muzete sehnat krasne vsechno pres internet. Moje zkusenost je, ze je to nejen lepsi a levnejsi, ale hlavne to poskytuje daleko vetsi svobodu. Pravda je, ze nemam rad more, tam je to mozna jine...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.