Chce si vaše dítě zakouřit? A bylo by libo cigárko, doutníček, nebo nějaká specialitka? A co k tomu? Lahvinku něčeho ostřejšího? Ale jistě, může být… Že mu nic z toho v kamenné prodejně ani restauraci nechtějí prodat a automaty z ulic vymizely? Však on si chuligán poradí! Stačí, když do vyhledavače svého počítače zadá heslo „tabák“ nebo „alkohol“ a nabídnou se mu možnosti, o kterých se mu ani nesnilo. Řada e-shopů mu ochotně zašle, cokoli si bude přát. A opravdu si přijde na své – zejména obchodníci s tabákovými výrobky nabízejí široký sortiment zboží od vodních dýmek, přes šlukovky až po elektronické cigarety.
Špatně rozdělené kompetence?
Antikuřácký zákon platný od prvního července loňského roku výslovně zakazuje prodej alkoholových a tabákových výrobků i potřeb zásilkovou službou, pokud nelze ověřit věk kupujícího. Prodejci, který prodá tabákový výrobek nebo alkohol mladšímu osmnácti let, hrozí až půlmilionová pokuta a zákaz činnosti na dva roky. Jenže vtip je v tom, že u internetových obchodů dodržování předpisu nikdo nehlídá. A tak ho e-shopy porušují ve velkém. Dozor nad prodejem alkoholu a tabáku mladistvým v e-shopech totiž už není v kompetenci České obchodní inspekce, která jinak internetové obchody běžně kontroluje, ale policie a obcí. „Kontrolovat to mají zejména obce, kde mají prodejci sídlo,“ míní předkladatel zákona Boris Šťastný (ODS). Obce nám ale potvrdily, že to nedělají. A je těžko představitelné, jak by to vůbec dělat mohly.
Řada prodejců ani neví, jak by zákon mohli dodržet
Většina internetových obchodů, které jsme náhodně oslovili, zákaz nedodržuje. Spíše výjimkou jsou společnosti, které od uživatele při registraci vyžadují informaci o datu narození. Tu si ovšem každý může vymyslet. Někteří argumentují tím, že mají zákazníky, kteří výrazně převyšují věkovou hranici osmnácti let. „To bezpečně poznám už při telefonickém kontaktu s klientem,“ uvedl jeden z prodejců. Další prodejci se „omlouvali“ tím, že neprodávají tabák, ale pouze dýmky či elektronické cigarety. Na ty se ovšem zákon vztahuje stejně jako na tabák. Jiní říkají, že o zákonu vědí, ale dodržovat ho podle nich nelze. „V našem e-shopu to řešíme vyplněním čestného prohlášení kupujícím před odesláním objednávky. Ale stačí to? Já si myslím, že nikoliv,“ uznal jeden z prodejců. Pod jménem se ale nikdo z nich vyjadřovat nechtěl. Strach z postihu jim to nedovolil.
Řešení existuje
Výjimky však mezi e-shopy existují. „Od loňského července jsme do objednávky zavedli i kolonku datum narození, kterou musí každý zákazník vyplnit, jinak nelze objednávku dokončit,“ říká Martina Hošková ze společnosti Gold Drive. Dodržování zákona údajně zajišťují ve spolupráci s Českou poštou. Tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová nám potvrdila, že prodejci mohou balík poslat jako zásilku „do vlastních rukou výhradně jen adresáta“. Na té je mimo jiné uvedeno jeho datum narození. Při předávání doručovatel ověří platnost údajů podle průkazu totožnosti příjemce. Pokud se údaje neshodují, balík nepředá. „Tato speciální zásilka je o šest korun dražší oproti stejné zásilce bez této doplňkové služby,“ uvedla mluvčí Selicharová. A dodala, že kromě toho mohou prodejci u obchodního balíku využít také doplňkovou službu „ověření údajů“. „Službu lze využít i pro ověřování data narození při zasílání alkoholu a tabákových výrobků, ale je to služba na smlouvu a cenově mírně dražší než služba Dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta,“ říká Selicharová.
Šťastného sny o kontrole
Předkladatel zákona o ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky Boris Šťastný na jeho současné podobě trvá. „Zákon je naprosto správný, vnesli jsme do kontroly nad prodejem tabáku a alkoholu mladistvým pořádek, dříve byly kompetence roztříštěné, teď za to zodpovídá především obec ve spolupráci s policií,“ říká Šťastný. A dodává, že by obce měly být v kontrolování internetových prodejců aktivnější „Můžou je testovat fiktivními objednávkami a chodit k nim na kontroly, při kterých budou požadovat doklady o tom, jak si věk kupujících ověřují.“ Na otázku, jestli nějaké kontroly vůbec reálně probíhají, odpověděl, ať se obrátíme na živnostenské odbory jednotlivých městských úřadů. Udělali jsme, jak řekl.
Podle úředníků jsou Šťastného představy od reality dost vzdálené. Vedoucí Obecního živnostenského úřadu v Příbrami Ota Hauptmann nám sdělil toto: „Obecní živnostenský úřad MěÚ Příbram neprovádí kontrolu uvedených povinností, neboť není pověřen dozorem zákona č. 305/2009 Sb. [tzv. protikuřácký zákon – pozn. red.].“ A totéž nám potvrdila i vedoucí živnostenského úřadu v Benešově Libuše Tříšková.
Příští zastávkou pro nás tedy byli další potenciální kontroloři stanovení zákonem: městská a státní policie. Vrchní komisařka Dagmar Bednarčíková z Policejního prezídia ČR se vyjádřila stručně a jasně: „Policie ČR tyto kontroly neprovádí.“ A městská policie? Dana Krausová z plzeňské městské policie nám sdělila, že sice dohled nad prodejem alkoholu a tabáku mladistvým provádějí, ovšem „ke kontrole respektování zákazu prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků prostřednictvím internetových obchodů nemají městské (obecní) policie dostatek zákonných oprávnění ani technických prostředků“.
Když jsme všechny potenciální kontrolní orgány vyčerpali, nezbylo než se obrátit přímo na ministerstvo zdravotnictví. Resort právě připravuje novelu zákona, jež by měla vést k další ochraně nekuřáků. Když jsme se ale zajímali, zda se vůbec někdo kontroluje, jestli internetové obchody dodržují současný zákon, odpověděl nám mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň, že k tomu „se nelze pro nedostatek informací vyjádřit“.
Selhali zákonodárci, nebo obce?
Boris Šťastný je tvrdošíjně přesvědčen, že se mu dílo v podobě antikuřáckého zákona vydařilo. Zajisté má pravdu v tom, že kompetence jsou sjednocené a přehledné. Reálná kontrola ale nulová. „Nejde o selhání zákonodárců, ale obcí, které neplní své povinnosti,“ řekl nám Šťastný. Co ale obce (kromě zákonného nařízení) motivuje k tomu, aby internetové obchody kontrolovaly? Představitelům každé obce přece jde (a má jít) především o prosperitu a kvalitní život v daném místě. Snaží se tedy o snižování místní kriminality i potírání dětských pijanů a kuřáků. Ale zboží, které internetové obchody sídlící v dané obci pošlou někam do tramtárie? To přece jejich občany neohrožuje a místní mládeži neškodí.
Zdá se, že efektivní kontroly internetových obchodů s tabákem a alkoholem by byla schopná jedině Česká obchodní inspekce. Jen během prvního letošního čtvrtletí ostatně zkontrolovala 224 e-shopů. Pochybení shledala u 76,3 procenta z nich. Ale kontrola on-line prodeje alkoholu a tabáku dětem? Ta jde mimo ni. Z téhle „hry“ ji naši zákonodárci vyšachovali.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
18. 8. 2011 15:26, zzz
Co kdo s dýmkou dělá je každého věc. Někdo z toho kouří škodlivý tabák, někdo trávu, někdo shiazo, někdo si to vystaví a někdo to chce věnovat druhému jako dárek a je rád, když si někde může vybrat. Škodlivá není vodnice ale tabák, stejně jako alkohol ve sklenici. Za chvíli přes internet zakážou prodávat i televize, protože by si v ní mladiství mohli pouštět porno.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
18. 8. 2011 14:27, Marek
To ale nemyslíte vážně, že?? navzdory oblbování ze strany prodejcu, kteri tvrdi, ze vodni dymky jsou vlastne neskodne, vam kazdy lekar potvrdi, ze hodinova seance je stejne skodliva, jako kdyz vykourite krabicku cigaret. A ze se muzou prodavat sklenice? z tech ale muzete pit taky vodu nebo dzus a bez nich se jaksi neobejdeme.. co jineho byste chtel delat s vodni dymkou nez kourit tabak??? ja bych to detem neprodaval ani nahodou. vubec nechapu rodice, kteri detem zakazuji cigarety, ale vodni dymku toleruji, kdyz je jeste mnohem skodlivejsi, zeptejte se doktora
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.