„Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam,“ říká Velčovský ve svém prvním velkém rozhovoru po nástupu do funkce, jíž se ujal 8. března.
S jakými plány přicházíte do vedení České obchodní inspekce?
Chtěl bych se zaměřit na empatické předcházení problémům v oblasti ochrany spotřebitele, měli bychom pokud možno operativně a rychle reagovat na podněty zvenčí. Dalším cílem je zlepšit celkovou komunikaci inspekce jak směrem k nespokojeným spotřebitelům, tak směrem k firmám nebo orgánům státní správy, včetně nadřízeného stupně, tedy ministerstva průmyslu a obchodu.
Co přesně myslíte zlepšením komunikace směrem k občanům? Chcete, aby ČOI informovala o konkrétních výsledcích kontrol?
Kdo pravidelně nesleduje web České obchodní inspekce, tak o její činnosti téměř nic neví nebo se s ní setká jen tehdy, když on sám má problém. Je tu sice obecné povědomí o ČOI jako o drábovi nad vnitřním trhem, ale její zjištění, nálezy či kvalita práce jsou málo prezentovány. Náš portál sice tyto informace obsahuje, nicméně ne všichni lidé, hlavně starší občané, mají možnost nebo schopnost naše internetové stránky navštěvovat. Je tedy potřeba je informovat i přes jiná média.
V současné době ale lidé najdou na webu ČOI většinou jenom obecné informace, například že proběhla kontrola restaurací a čtvrtina z nich porušila zákon. Konkrétní výsledky kontrol, tedy názvy společností, popis nedostatku a výši uložené pokuty, zveřejňuje ČOI jen v případě čerpacích stanic. Můžeme tedy čekat, že na webu najdeme i přehled pokut z ostatních oborů?
Ano. Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam. Ale musí to probíhat v mezích zákona. Konkrétní informace můžeme zcela určitě zveřejnit poté, kdy rozhodnutí nabude právní moci, do té doby platí presumpce neviny.
Takže všechna pravomocná rozhodnutí začnete průběžně zveřejňovat na webu?
Já myslím, že tomu nic nebrání. Cílem je informovat rychle, pravdivě a obšírně. A jak jsem říkal, nejen na webu.
Chystáte nějaké změny ve vašem vnitřním informačním systému nebo struktuře webu? Pokud vím, tak jednou z překážek jejich jednoduchého a přehledného zveřejňování je, že je nemáte v elektronické podobě v takovém stavu, abyste si je mohli snadno „vyjet“ a publikovat podle různých kritérií. Web ČOI na mne nepůsobí uživatelsky příjemně. Zájemce tam sice najde konkrétní pokuty z oblasti čerpacích stanic, ale pouze ve formě průběžně přidávaných „oskenovaných“ rozhodnutí...
Na druhé straně ten web má obrovskou vypovídací hodnotu, je tam mnoho informací na jednom místě... Naplněnost toho portálu je úžasná, obrovská. Je tam veškerá spotřebitelská legislativa, výsledky kontrolních akcí, rady pro spotřebitele a všechno je dohledatelné.
Pravomocná rozhodnutí tam průběžně zveřejňujete jen u čerpacích stanic. Zájemce si přitom musí „proklikat“ oskenovaná rozhodnutí v PDF podle měsíců, nemůže si je snadno najít třeba podle krajů, názvů společností nebo výše sankce. U dalších oborů, třeba restaurací, e-shopů, spotřebitelských úvěrů nebo předváděcích akcí, tam během roku nenajde vůbec nic...
Skutečně teď chci v mezích zákona maximálně zveřejňovat, a to co nejdříve, konkrétní pravomocná rozhodnutí.
Jednoduchý informační systém, kdy lze najít výsledky podle různých kritérií, by vám třeba interně pomohl i ke sjednocení pokut za stejné nedostatky. Podnikatelé si stěžují, že ve zcela stejných případech dostávají v různých regionech odlišné pokuty.
Ano, musí tu být jednotný metodický výklad v oblasti sankcí. Nemůže se stávat, že za identický, zcela stejný prohřešek udělí jeden regionální inspektorát mnohonásobně vyšší sankci než jiný. Ale na druhou stranu nezapomínejme, že se u každého případu posuzují i další okolnosti, například zda šlo o ojedinělý, nebo opakovaný nedostatek, jeho závažnost, trvání, důsledky a podobně.
Říkal jste, že chcete zlepšit i komunikaci ČOI směrem k ministerstvu průmyslu a obchodu, do jehož resortu spadáte. Co konkrétně si pod tím představit?
ČOI má své vlastní mediální oddělení, pracující po své linii, ale mělo by také využít kapacit odboru komunikace a marketingu ministerstva průmyslu a obchodu, které má možnosti k opravdu celoplošnému zásahu. Už jsem nechal předělat celý mediální marketingový plán. Jednou za čtvrt roku bude ČOI informovat o výsledcích a aktuálních problémech na tiskové konferenci za účasti ministra Martina Kuby. Podpoříme propagaci dokumentárního filmu Šmejdi, pan ministr vyslovil přání účastnit se premiér v jednotlivých regionech (jde o dokument Silvie Dymákové, který zachycuje skrytou kamerou manipulaci a další praktiky prodeje na předváděcích akcích pro seniory - pozn. red.).
Celé je to o masivnějším nasazení ústředního ředitele, který dosud na veřejnosti příliš často nevystupoval. Cílem je zlepšení obrazu a prestiže ČOI. A její prestiž stoupne jenom tehdy, když bude informovat veřejnost včas, pravdivě a v plném rozsahu
Dokončení rozhovoru a jeho druhý díl najdete na webu Aktuálně.cz.
Titulní foto: Aktuálně.cz – Ludvík Hradílek
Sdílejte článek, než ho smažem