Dopad Solvency II na provoz pojišťovny se projevuje v systému řízení, organizační struktuře a nastavení procesů, týká se ale také definic produktů, úprav zajištění nebo správ aktiv. Podrobné definice výpočtů a povinného reportingu spolu s požadavky na datovou kvalitu a systémové zpracování dat jsou tvrdým oříškem pro IT.
Pojišťovny musí vyřešit dva základní technické požadavky:
- výpočet solventnosti podle standardní formule
- naplnění požadavků na povinný reporting
Výpočet standardní formule je definován hlavně současnou verzí Implementing Measures, povinný reporting je definován prostřednictvím QRT - Quantitative Reporting Templates. V současné době se diskutují tzv. Interim Measures, tedy další požadavky, které mají pojišťovny naplnit ještě před ostrým startem platnosti nové regulace.
Od těchto dokumentů se odvíjí základní požadavky na IT řešení. Kromě samotné definice výpočtů a reportů klade směrnice důraz na datovou kvalitu a systémové zpracování. Z matematického pohledu došlo oproti původnímu modelu „jen“ k jeho zesložitění o několik kroků, teď si ale představte, co to znamená pro vašeho IT analytika, který má vyřešit reporting.
V první řadě uvidí více než padesát reportů definovaných prostřednictvím QRT, mnohé značně rozsáhlé. K jejich vytvoření bude potřebovat širší a podrobnější množinu dat, než jaká stačila k výpočtu standardní formule. Začne také řešit konzistentní uložení dat a zjistí hlavně, že má před sebou hodně práce a to jsme se ještě vůbec nedostali k samotné přípravě vstupních dat, která je vždy zcela originální.
Více v celém článku na stránkách www.adastra.cz: Solvency II - komplexní přístup ke zpracování dat
Autorem článku je Tomáš Dohnálek, Senior Business Consultant společnosti Adastra.
Sdílejte článek, než ho smažem