Ač může cesta do Chorvatska vypadat jednoduše – zkrátka z Česka na jih –, možností je spousta.
Jiná trasa je výhodná pro řidiče z Ostravy či Brna, jiná pro ty z Plzně nebo Českých Budějovic. Zásadní rozdíl je také v tom, jestli míříte na pláže oblíbeného severního poloostrova Istrie, nebo se hodláte koupat na jižní Makarské riviéře či zamířit až do Dubrovníku. Vždyť pobřeží Chorvatska čítá skoro 500 kilometrů. Pět hlavních tras včetně plusů, minusů, doporučení a cen rozebíráme níže.
Tuzemské ceny neplatí
Na cestě je nutné brát v potaz několik odlišností. A pes je, jako vždy, zakopaný v detailech a národních odlišnostech. Třeba reflexní vesta: v Rakousku ji musí mít každý cestující v autě a navíc po ruce, tedy ne v kufru. A ještě musí být oranžová. To třeba v Německu stačí jen jedna pro řidiče.
Co se týče pokut, jsou v zahraničí přísnější než u nás – platí to pro všechny průjezdní státy. Třeba pokuta za překročení rychlosti v obci o 20 km/h, za které se u nás platí 1000 Kč, vyjde od rakouských policistů na 1300 Kč, od německých na 1800 Kč, ale od italských už na 4000 Kč. Pořád to ale není nic proti Chorvatům. U nich začínají pokuty na 500 kunách (1700 Kč) mimo obec, ale vyšplhají se až nad 20 000 Kč. A v obci si berou policisté až 15 000 kun – tedy přes padesát tisíc korun!
Trasa první: jedeme přes Vídeň
- Praha – Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb 680 km
- Brno – Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb 530 km
Jasně nejoblíbenější trasa do doby, než Slovinsko zavedlo předražené dálniční známky. Kdo přesto zaplatí 15 euro za týdenní, ale spíš 30 euro za měsíční etiketu, stejně ho teď v červenci čeká velmi hustý provoz. Devět hodin cesty je minimum. Slovinsku se dá ale vyhnout tím, že se po příjezdu z Rakouska nenapojíte na drahou dálnici, ale zhruba šedesátikilometrový úsek objedete po okreskách kolem města Ptuj. Stačí se držet jednoho pravidla: ignorovat zelené dálniční návěsti a držet se žlutých cedulí.
Zaplatíte: 215 Kč za desetidenní dálniční známku v Rakousku, 390 Kč za pouze sedmidenní ve Slovinsku (tam se ale dají dálnice vcelku snadno objet) a mýto v Chorvatsku. Z hranic do Záhřebu stojí 160 Kč, dál do Karlovace, kde se trasa dělí na Rijeku/Istrii a do Dalmácie, 60 Kč.
Náš verdikt: Pokud objedete Slovinsko, zvládnete cestu s úsporným vozem (spotřeba do 5 l/100 km) za cenu do 2000 Kč.
Trasa druhá: jedeme přes Linec
- Praha – České Budějovice – Linec – Graz – Maribor – Záhřeb 660 km
Dlouho to byla trasa číslo dvě. Vyplatí se, pokud jedete ze západu Čech nebo Prahy. V Rakousku se můžete těšit na krásné scenérie, ale nevýhodou jsou placené tunely – k osmieurové dálniční známce počítejte s dvojnásobkem navíc. Od Grazu se tato cesta shoduje s tou přes Vídeň. Za ideálních podmínek se do Chorvatska dostanete za osm hodin, spíš to ale bude delší.
Zaplatíte: 215 Kč za desetidenní dálniční známku v Rakousku a další čtyři stovky za průjezd placenými tunely. Slovinsko buď objedete, nebo dáte 390 Kč za sedmidenní známku, v Chorvatsku se platí mýto.
Zaplatíte: 215 Kč za desetidenní dálniční známku v Rakousku a další čtyři stovky za průjezd placenými tunely. Slovinsko buď objedete, nebo dáte 390 Kč za sedmidenní známku, v Chorvatsku se platí mýto.
Náš verdikt: Pokud objedete Slovinsko, cestu s úsporným vozem (spotřeba do 5 l/100 km) zvládnete za méně než 2500 Kč.
Trasa třetí: jedeme přes Maďarsko
- Po dálnici: Brno – Bratislava – dálnice M1/M7 kolem Balatonu – Lendava – Záhřeb 670 km
- Bez dálnice: Brno – Bratislava – Szombathely – Lendava – Záhřeb 540 km
Trasa přes Maďarsko, kterou jsme jezdili za socialismu, se zase vrací do módy. Dá se jet celá pohodlně, leč delší cestou po dálnici, nebo zdarma kratší, ale o dost úmornější trasou po okreskách. Zajímavá může být pro řidiče z Moravy, obzvlášť z té severní. Když na to přijde, dá se jet úplně bez dálnic: objet je jde na Slovensku i v Maďarsku – a ještě to bude kratší.
Zaplatíte: 260 Kč za dálniční známku na Slovensku (dálnice se ale dá objet), pokud využijete maďarské dálnice, pak dalších 350 Kč za virtuální kupon. Slovinskem nejedete, mýto v Chorvatsku od hranic Letenye do Záhřebu vyjde na 200 Kč.
Náš verdikt: Podle (ne)využití maďarské dálnice se dá v autě s pětilitrovou spotřebou zvládnout za 2000 Kč, ale i za 1000 Kč.
Trasa čtvrtá: jedeme přes Německo
- Plzeň – Mnichov – Salcburk – Villach – Lublaň – Dalmácie do 1000 km
Zajímavá možnost pro lidi z Plzeňska nebo pro řidiče, kteří se rádi svezou po německých dálnicích, jež jsou zdarma. Osa je triviální a zvládnout se dá navzdory vzdálenosti za čas pod deset hodin.
Zaplatíte: 215 Kč za desetidenní dálniční známku v Rakousku, 425 Kč za mýtné v rakouských tunelech (Taurský 10 eur, Pod Karavankami 6,50 eur) a 390 Kč za sedmidenní známku ve Slovinsku. V Chorvatsku se platí mýto.
Náš verdikt: Ač jedete úsporným vozem (spotřeba do 5 l/100 km), vzhledem k poplatkům a delší vzdálenosti vás tato trasa vyjde na 3000 Kč.
Trasa pátá: bez Chorvatska na Istrii
- Praha – České Budějovice – Linec – Salcburk – Villach – Lublaň – Istrie 800 km
Trasa příjemná, ale drahá. Musíte zaplatit osm eur za rakouskou dálniční známku, dvakrát tolik za tunely a 15 nebo 30 eur za slovinské dálnice. Těm se můžete vyhnout tak, že z Villachu vyrazíte směrem na italské Udine a Terst, je to však ještě delší možnost a v Itálii se také platí mýto (zhruba 1,50 Kč za kilometr).
Zaplatíte: 215 Kč za desetidenní dálniční známku v Rakousku, další čtyři stovky za průjezd placenými tunely. Slovinskou dálnici objedete stěží, jedete totiž přes celé území: 390 Kč navíc stojí jen sedmidenní známka a to bývá na dovolenou málo. Chorvatskem jako takovým na tento poloostrov vlastně vůbec nejedete.
Náš verdikt: Autem s úsporným vozem to zvládnete za 3000 Kč.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 7. 2013 10:20, xXx
Dale autor zapomina na moznosti uspor ve forme objezdu nekterych rakouskych tunelu a take na dalsi mozne zkratky. Napriklad Linz-Villach lze docela snadno jet jen s dalnicni znamkou, bez myta a jeste je to ponekud blize, nez jet porad po dalnici.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 7. 2013 7:26, fotr.002
Pokud píšete takto zásadní články, měli byste mít ověřené informace. Barva vesty v Rakousku MUSÍ být oranžová. Pokud budete mít jinou barvu, policie bude postupovat, jako byste žádnou vestu neměli. Čili zelená vesta je vám k ničemu.
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.