Němečtí poslanci schválili zavedení mýtného na německých dálnicích. Jejich rozhodnutí mohla sice na konci března zvrátit Spolková rada, která zastupuje jednotlivé spolkové země, nakonec ale dala zpoplatnění německých dálnic zelenou. Řidiči osobních a nákladních aut tak začnou platit dálniční poplatky nejspíš od roku 2019. Mýtné by se nemělo týkat motorkářů, majitelů elektroaut a handicapovaných řidičů. Cena mýtného se bude odvíjet od objemu motoru a také emisí. Desetidenní poplatek by se měl pohybovat v rozmezí dvou a půl až pětadvaceti eur (aktuálně tedy zhruba od 67 do 667 korun), dvouměsíční pak od sedmi do padesáti eur (od 187 do 1334 korun). Roční mýtné přijde na sto třicet eur (3468 korun). Německé dálniční známky budou elektronické, řidiči je pořídí na internetu nebo skrze mobilní aplikaci.
Záměr německé vlády se ovšem nelíbí Evropské komisi ani řadě sousedních států. Považují ho za diskriminační. Mýtné se totiž dotkne především cizinců. Majitelé aut registrovaných v Německu ho sice budou muset platit také, zároveň si ale budou moct o zaplacenou částku snížit daň z motorových vozidel. Zavedení mýta nejsilněji kritizuje sousední Rakousko – proti zpoplatnění německých dálnic chce podat žalobu u Soudního dvora Evropské unie. České ministerstvo dopravy chce nejprve projít konečnou verzi zákona, teprve potom se rozhodne, zda se k žalobě připojí. Rozhodnutí ale není jen na ministerstvu, posvětit by ho případně musela také vláda.
Jak vypadjí ekoplakety. Zvětšíte klikem.
Zdroj: https://www.umwelt-plakette.de
Do měst jen s plaketou
Mýtné ovšem není jediné, co může řidičům cestu do Německa prodražit. Úž teď je potřeba pořídit si při vjezdu do vyznačených zón v některých německých městech (typicky do centra) takzvanou ekologickou plaketu (Umweltplakette). Omezení platí například v Berlíně, Mnichově nebo Stuttgartu. Emisní známku musí mít vedle osobních aut i autobusy nebo nákladní automobily.
Ekologická známka dokládá, jak moc (nebo naopak málo) vaše auto znečišťuje životní prostředí. V závislosti na míře emisí pak dostanete plaketu jednoho ze čtyř emisních stupňů. Obecně platí, že čím ve vyšší stupeň máte, za tím ekologičtější se vaše auto považuje:
- 1. emisní stupeň – bez plakety
- 2. emisní stupeň – červená plaketa
- 3. emisní stupeň – žlutá plaketa
- 4. emisní stupeň – zelená plaketa
Nejméně tedy znečišťují ovzduší auta se zelenou plaketou. Právě s ní bude vjezd do center většiny měst bez problémů. Se žlutou plaketou pochodíte jen někde, červená plaketa znamená stopku. O tom, jakou plaketu dostanete, rozhodne údaj v technickém průkazu vašeho auta – takzvaný eurostupeň, přidělený na základě emisní směrnice EHS/ES. Čím vyšší erostupeň v techničáku máte, tím nižší emise.
Eurostupeň | Diesel | Plaketa |
Euro 1 nebo starší | před 1. 1. 1997 | žádná |
Euro 2 | od 1. 1. 1997 do 31. 12. 2000 | červená |
Euro 3 | od 1. 1. 2001 do 31. 12. 2005 | žlutá |
Euro 4 | od 1. 1. 2006 | zelená |
Eurostupeň | Benzinový motor | Plaketa |
před Euro 1 (bez G-katalyzátoru) | před 1. 1. 1993 | žádná |
Euro 1 a lepší | od 1. 1. 1993 | zelená |
Zdroj: www.uamk.cz |
Obecně by neměli mít problém se získáním zelené plakety majitelé benzinových aut vyrobených po roce 1992. Pokud jezdíte na naftu, pochodíte jen v případě novějšího modelu vyrobeného po roce 2005.
Ekologickou plaketu pořídíte buď přímo v Německu – v německých stanicích technické kontroly, poměrně snadno ji ale seženete i u nás. Například v kontrolních stanicích DEKRA. Seznam stanic, které ekologické plakety do Německa prodávají, najdete zde. Pokud si pro ekologickou známku pojedete, s sebou byste si měli vzít především velký technický průkaz.
Za plaketu zaplatíte poplatek zhruba 300 korun, známka přitom není nijak časově omezená. Vždy je ale svázaná s konkrétní SPZkou. Řidičům, kteří vjedou do zóny označené značkou Umwelt Zone bez plakety, hrozí pokuta 80 eur.
Sdílejte článek, než ho smažem