Ještě před pár dny bylo všechno jinak. Kdyby se vyhlásil šampionát v české neschopnosti, pasovali bychom stavbu dálnic na žhavého favorita. Ve vítězném týmu by zářila řada exministrů dopravy. Na zahajovací ceremoniál by navlékli z ostudy kabát s vyšitým mottem „co metr dálnice, to tunel“ a ohlas by předčil i londýnské holiny.
V dálnicích jsme prošustrovali miliardy, řada staveb se vleče i desítky (!) let, výběrová řízení provází korupce, výsledné počiny po pár měsících provozu připomínají tankodromy a na další stavby chybějí peníze.
Jenže co bylo včera, není dnes. Teď totiž máme kouzelníka Dobeše. Se stavením i tunelováním dálnic je amen.
Jak už to bývá, tajemství těch nejsložitějších věcí je prosté. Ministr Dobeš předloží vládě Nové pojetí dálniční sítě, které chce tři sta kilometrů komunikací, jež dnes spadají do kategorie rychlostní silnice, od příštího roku přeřadit o úroveň výš. Lusknutím prstu tu rázem budeme mít tři sta kilometrů nových dálnic.
300 kilometrů dálnice: 68 miliard. Příští rok zdarma!
Kilometr dálnice postavíme dle analýzy Ředitelství silnic a dálnic průměrně za 227 milionů korun čili o dvacet šest milionů dráž než naši němečtí sousedé. Teď je předražování konec, staneme se cenovými rekordmany na opačné straně spektra. Tuzemská dálniční síť naroste o čtyřicet procent. Co by jinak vyšlo na 68 miliard, budeme mít zadarmo. A stovky kilometrů silnic I. třídy navíc poposkočí do kategorie rychlostní silnice – čili na nich budeme moci jezdit i 110kilometrovou rychlostí.
Fakticky se sice nezmění vůbec nic – tedy kromě toho, že přibude pár zelených cedulí a pár svodidel – ale čert to vem, když naše image ve světě prudce posílí. Dokonce si polepšíme i v některých zahraničních (!) autoatlasech.
A stát bude bohatnout. Narostou příjmy z mýta dálničních známek. Když už jsme u těch primátů a rekordů, připomeňme, že je máme skoro nejdražší v Evropě. Za roční známku od ledna platíme patnáct set korun. Víc stojí už jen v Rakousku a Maďarsku. Ministr Dobeš si od podražení (ještě loni stála známka o tři stovky méně) slibuje, že do svého resortu přilije ročně sedm set milionů. Pro lepší představu o smyslu opatření doplňujeme, že za takovou sumu se dají postavit pěkné tři kilometry dálnice. Když zohledníme fakt, že část řidičů si dražší známku nekoupí a radši dálnici objedou po okreskách nebo propálí načerno, dostáváme se k vcelku legračním výsledkům.
Teď je ale srandy konec. Dálnice se začnou tahat s klobouku a známky půjdou na dračku. Dobrou zprávou pro řidiče je, že na „nové“ rychlostní silnice podle současných plánů ministerstva dálniční známky potřebovat nebudou. Připlatí si jen auta nad 3,5 tuny, která musí na silnicích pro motorová vozidla platit mýto.
Naše kniha stížností a přání
A když už jsme narazili na to mýtné… Neubráníme se typické české nezažranosti, které když ministr nabídne prst, hned by schramstla celou ruku. Pane ministře, nedalo by se v rámci vaší převratné cedulové metody a kousků hodných kouzelníka zařídit také zmizení předraženého systému na výběr mýta od firmy Kapsch? Vždyť i Nejvyšší kontrolní úřad letos potvrdil, co my, běžní smrtelníci, tušili už dávno… Mýtný tendr byl diskriminační. A provozování systému elektronického mýta je u nás dražší než v Německu i Rakousku (kde má mýtné brány na svědomí taktéž Kapsch). Sám, jste, pane ministře, několikrát uvedl, že je smlouva pro náš stát nevýhodná, ale že se v podstatě nedá vypovědět. To jste ale přece ještě nevěděl, že umíte čarovat..?
A pak tu máme ještě tu potíž s přechody pro zvěř. Zatímco v Rakousku a Německu se pohybuje cena běžného ekoduktu mezi 62 až 75 miliony korun, u nás dosahuje dvě stě padesáti milionů. O to smutnější je, že se mnohdy postaví na místě, kde se zvířata vůbec nevyskytují nebo kde ekodukt nemůžou využívat. Jako třeba na rychlostní silnici R6 u Karlových Varů – na trase k ekoduktu se totiž povolila další výstavba, která zvířatům cestu zablokovala.
Bradavice v Česku? Věci veřejné!
Pavel Dobeš není prvním kouzelníkem vycvičeným ve straně Věci veřejné. Prvním a nejobávanějším kouzelníkem VeVerek je jistý poslanec Babák Michal, který dokázal vyčarovat miliony, které pak nezištně dával či půjčoval straně. To je jistě pěkný výkon, myslíte ale, že by Michal Babák obstál v porovnání s nejznámějšími představiteli čarodějnického řemesla? A Pavel Dobeš?
A pak ty stavby napříč stoletími. Na dokončení pražského okruhu se těšíme od roku 1980. Na finiš dálnice D11 už od roku 1978. Nedalo by se to popohnat?
Snad posledních pár skromných přání… Nechat zmizet státní dluh. A postarat se o některé kolegy z vlády i parlamentu, kteří nám pijí krev. Přesný seznam těch, které postačí rozčtvrtit, které proměnit v králíky a které bude třeba vystřelit na Mars (zde se rýsuje možnost vylepšení strategických vztahů s USA), včas dodáme.
A kdyby se snad, nedejbůh, ukázal ministrův dálniční trhák jako ojedinělý majstrštyk, který nedokáže zopakovat, protože o své nadpřirozené schopnosti přijde stejně rychle, jako k nim přišel… Nevadí. Svůj odkaz v podobě cedulové metody už jednou provždy zanechal. Teď už víme, jak na to. Když bude nejhůř, vyvěsíme na hranicích cedule Willkommen in Deutschland. A rázem v naší zemi zase bude hej.
A jak se ministr kouzelník a jeho cedulová metoda líbí vám? Směle rozšiřujte naši knihu stížností a přání. Co byste chtěli nechat zmizet, co přičarovat? Pište do diskuse. Nejoriginálnější, nevtipnější nebo nejchytřejší příspěvek odměníme knihou.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno