Dálnice a rychlostní silnice v České republice patří údajně k nejdražším v Evropě. Potvrdila to například i studie Evropského statistického úřadu (EUROSTAT), jejíž výsledky vloni zveřejnil iDNES. Podle vyjádření některých expertů je tak výstavba tuzemských komunikací mnohonásobně předražená. Například jen pouhý čtyřkilometrový úsek rychlostní silnice R6 na Žatecku mezi Bošovem a Lubencem, který má být součástí tahu R6 z Prahy do Karlových Varů, přišel daňové poplatníky už na více než 1647 milionů korun, což je o 70 procent více než se plánovalo. Původní cena měla být podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 980 milionů korun.
Ani vysoká cena za stavbu tuzemských dálnic a silnic ale nezaručuje vysokou kvalitu. Kupříkladu toto úterý se na Tachovsku roztekla vlivem vysokých teplot část dálnice D5 a udělal se na ní čtyřiceticentimetrový schod. Trojproudová dálnice, která byla uvedena do provozu teprve před 13 lety, musela být dočasně uzavřena. Řada odborníků z oboru, kteří se k tomuto vyjadřovali v českých denících, o ničem podobném ani v zahraničí nikdy neslyšela. Silnice se neroztékají ani ve středomořských oblastech Španělska či Itálie, kde dlouhodobě působí vysoké teploty nad 30 stupňů.
Ačkoliv tedy nejspíše jde o konstrukční chybu a dálnice náleží k těm novějším, záruka na její opravu se na ni podle deníku Hospodářské noviny (HN) nevztahuje. Opravu tak s největší pravděpodobností zaplatí stát, respektive daňoví poplatníci. Podle vyjádření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové pro HN má už totiž uvedená stavba po záruční době. Rozteklá vozovka navíc podle ŘSD ani není nijak výjimečná a již se to několikrát stalo i jinde. Podobná situace se tedy může podle silničářů stát kdekoliv. A v případě, že si některý řidič poškodí auto právě kvůli podobnému stavu vozovky, ať už rozteklé v létě, či děravé po zimě, čeká ho patrně dlouhá anabáze vymáhání následků škody. Tu může podle mluvčího České pojišťovny Václava Bálka nejspíš vymáhat právě po správci komunikace, kterým bývá ŘSD či obce.
Měli by podle vás stavitelé českých silnic dlouhodobě ručit za jejich stav a financovat i škody z konstrukčních chyb? Nebo by se pozáruční opravy, například kvůli škodám z počasí, měly platit z peněz daňových poplatníků? A kdo by měl podle vás hradit škody, které vzniknou majitelům aut na špatných vozovkách? Jaké jsou v tomto ohledu vaše zkušenosti. NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno