Hledání práce přes internet je dnes v módě. Většinou se však jedná pouze o pasivní sledování nabídek pracovních míst a zadávání vlastních životopisů. Aktivně ovlivnit svou šanci na získání zajímavého zaměstnání bývá nemožné. Jistou výjimkou je server LinkedIN.com. Jde o server, který kromě párování nabídek a poptávek po práci dává uživatelům prostor, aby se sami před případnými zaměstnavateli ukázali v co nejlepším světle. Mohou odpovídat na otázky jiných a získat tak v daném oboru postavení experta, které může řadě firem imponovat. Nevýhodou tohoto serveru je jediný komunikační jazyk, kterým je angličtina.
Nejznámějším českým personálním serverem pro pasivní vyhledávání lidských zdrojů je jobs.cz. Obdobně jako na jobs.cz si i na LinkedIN.com můžete vytvořit profesionální životopis. Listovat v jednotlivých pracovních nabídkách nebo si přečíst zajímavé rady a triky, jak se zachovat v různých situacích. Síla LinkedIN.com spočívá v něčem jiném. Jeho hlavní myšlenkou není vytvoření "dalšího personálního serveru", ale prostoru, kde se budou uživatelé moci registrovat a vytvářet seznam (pavučinu) pracovních zkušeností.
Výhodou takto vytvořených referencí je, že potenciální zaměstnavatel se může ujistit, zda skutečně disponujete potřebnými znalostmi a kvalifikací. Reference jsou relevantní a vždy k dispozici. Český jobs.cz podobnou funkci nenabízí.
LinkedIN patří do skupiny tzv. "sociálních sítí". Jejím jádrem je část "Odpovědi", v níž specialisté a odborníci v jednotlivých profesích sdílejí své odborné znalosti a zkušenosti. Jedná se o specifický typ znalostní databáze. S podobnou myšlenkou sdílení znalostí přišel už dříve server facebook.com. Funguje tak, že jakýkoliv uživatel může stvořit aplikaci, nebo přesněji řečeno plugin, který zpřístupní uživatelům Facebooku nové funkce. Princip vzniku znalostní databáze na LinkedIN.com je jednoduchý, každý uživatel má právo položit odborný dotaz (anebo dotaz obecného charakteru) a kdokoliv mu může odpovědět.
Na LinkedIN.com jsou uživatelé motivováni na dotazy odpovídat. Podle počtu zodpovězených otázek, v jednotlivých kategoriích, se z vás může stát expert v dané oblasti. Tímto způsobem se můžete na serveru v dané odborné kategorii zviditelnit.
Registrace je jednoduchá. Stačí vyplnit pár základních údajů a pak si zvolit, jestli budete využívat učet, který je zcela zdarma a nabízí pouze základní funkce, anebo můžete sáhnout po placeném přístupu, který by dle specifikace tvůrců měl nabízet nástroje pro efektivní vyhledávání nejvhodnějších kandidátů. Tuto nabídku pravděpodobně budou využívat personální agentury, které pro úzce specifické pozice potřebují specialisty, kterých je na trhu málo.
Databáze portálu nabízí přes třináct milionů emailových adres z celého světa, Mezi nimi jsou uživatelé z Číny, Ukrajiny, Čech ale i Kanady, Indie nebo Pákistánu. Myšlenka globalizace pracovního trhu a vytvoření tzv."globálního tržiště" je sama o sobě zajímavá. LinkedIN tak svým způsobem naznačuje další směrování v oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů.
Hledali jste už práci přes internet?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 10. 2007 1:11, jezevec
Pokud jste někdy chtěla koupit jakékoliv vybrané zboží na netu - troufám si tvrdit že jste zejména porovnávala ceny, kde by se ten oný produkt dal sehnat nejlevněji. Nejinak to dělají i headhunteři a HR - prostě se naží nakoupit co nejlevněji. Internet není dobré místo pro dobrý obchod - internet je vlastně nekonečná holandská dražba. Pokud umíte nabídnout svému potenciálnímu zaměstnavateli nějakou přidanou hodnotu - vždycky dostanete lepší plat než na inzerát z internetu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.