Black friday nebo černý pátek je svého druhu svátek. Ale ne opravdový svátek, nýbrž svátek konzumu. Jeho datum je podobně jako datum Velikonoc pohyblivé. Black friday je nejbližší pátek po americkém Dni díkůvzdání. Obchody na černý pátek ohlašují velké slevy. Nijak výjimečné ale nejsou klamavé reklamy, falešné slevy a vůbec slevové podvody.
Na black friday často navazují obchody s elektronikou slevovými akcemi pod názvem cyber monday – kyberpondělí. Některé obchody vyhlašují různé černé pátky i mimo původní termín, jiné ho vyhlašují už řadu dní dopředu nebo s ním končí později a dělají z něj tak nejdelší den v roce.
Jak vzniklo pojmenování black friday
- Verze s dopraváky: černý pátek vymysleli dopravní policisté z Filadelfie, protože v pátek po Díkůvzdání nebylo v dopravě zhoustlé dárkuchtivými nakupujícími nikdy nouze o karamboly, nehody a zácpy.
- Verze se zachráněnými obchodníky: zmámení nakupující toho dne dostanou do černých čísel i firmy, které se do té doby topily pod nulou.
- Verze s padlou burzou: dnešní černý pátek prý odkazuje k jinému black friday – obřímu burzovnímu krachu, ke kterému v Americe došlo 24. září 1869; jak to ale může souviset, to těžko říct.
Kdy přišlo black friday do Česka
První černý pátek – nebo aspoň tak velký černý pátek, aby si ho všimlo víc lidí – v Česku vyhlásila společnost Apple v roce 2011.
Články | Karel Chmelík | 5. 12. 2000
![Al Gore nebo Bush, hlavně, aby už]()
V letošním roce se po několika tučných letech investoři na kapitálových trzích dočkali nemilého překvapení. Nízká výkonnost světových trhů řadu potencionálních investorů odradila, neboť si uvědomili, že dosáhnout na zisky z kapitálových trhů není jednoduchá ani automatická záležitost.
Aktuality | Petr Kučera | 19. 11. 2019
![Dny dopravy zdarma letos nebudou, blíží se Black Friday]()
Dny doprava zdarma, které v posledních šesti letech organizovala Heureka.cz, se letos neuskuteční. Do akce, pravidelně probíhající v polovině listopadu, se zapojovaly stovky e-shopů. Původní jeden den se rozšířil na tři, loni se akce uskutečnila dokonce dvakrát.
Podílové fondy | Petr Fejtek | 22. 10. 2007
![Fondy: Další signály nejistot]()
Týden se 650 miliony korun by nebyl špatný, ačkoli 440 milionů z toho si připsaly zajištěné fondy i díky speciálu privátního bankovnictví ČSOB. Ale týden skončil velmi pesimisticky, což v říjnu může vyvolávat nepěkné vzpomínky.
Komentář | Petra Dlouhá | 22. 11. 2017 | 6 komentářů
![Černý pátek posedmé. Sezona nákupního šílenství zahájena]()
Původně americký „svátek“ bezhlavého konzumu přinesla do Česka společnost Apple. Už sedm let lítáme koncem listopadu ve slevovém šílenství podobně jako zbytek světa, i když velká část slev je jen trik.
Analýza | Jakub Balada | 27. 11. 2023 | 1 komentář
![Kdo počítá slevy férově a kdo ne. Black Friday poprvé s novými pravidly]()
Zákon o ochraně spotřebitele od letoška zpřísnil. Kouzlení se slevami by mělo být těžší. Jak to vypadá v praxi, ukazuje nová analýza Hlídače shopů. Zaměřila se na slevy během letošního Black Friday.
Co se děje | Petr Kučera, Veronika Hejná | 26. 10. 2022 | 2 komentáře
![Konec falešných recenzí. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit]()
Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Weby by měly vysvětlit, jak ověřují, že je píšou skuteční zákazníci. Za falešná hodnocení jim bude hrozit trest.
Co se děje | Petr Kučera | 3. 10. 2022
![Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní]()
Poslanci schválili novelu, která má pomoct spotřebitelům i poctivějším obchodníkům. Pomůže?
Analýza | Jakub Balada | 30. 11. 2021 | 10 komentářů
![Pravda o slevách. Našli jsme nové triky, ale i férově počítající e-shopy]()
Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify ukazuje, co hlídač zjistil během letošního Black Friday.
Analýza | Jakub Balada | 1. 12. 2020 | 11 komentářů
![Pravda o slevách. Nové důkazy, jak e-shopy čarují s cenou]()
Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Podívejte se, co zjistil během letošního Black Friday.
Analýza | Jakub Balada | 28. 11. 2022 | 1 komentář
![Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval]()
Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního Black Friday.
Co se děje | Petr Kučera | 7. 11. 2022
![E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo]()
Největší změny pravidel za poslední roky začnou platit od 6. ledna 2023. Přináší je novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku.
Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2020 | 47 komentářů
![Triky se slevami skončí. Snadno zjistíte skutečnou]()
Některé e-shopy během Black Friday nabízejí na první pohled nižší slevy než v předchozích letech. Může za to služba Hlídač shopů, která ukazuje, o kolik je akční cena skutečně nižší než ta původní. Přísnější pravidla pro uvádění „přeškrtnutých“ cen mají brzo platit pro všechny obchody v EU.
Analýza | Jakub Balada | 3. 12. 2019 | 15 komentářů
![Pravda o slevách: Podívejte se, jak e-shopy čarují s cenou]()
Díky Hlídači shopů si můžete ověřit uváděné slevy a tedy výhodnost nákupu. Co zjistil během letošního Black Friday?
Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář
![Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky]()
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.