Když se řekne | Monika Veselíková | 23. 8. 2018 | 2 komentáře
![Zpoždění vlaku? Do hodiny odškodnění nečekejte]()
Kdy má cestující nárok na odškodné za zpoždění vlaku nebo rozbitou klimatizaci? Kolik dělá a jak o něj požádat? Peníze.cz přináší přehled podmínek jednotlivých dopravců.
Co se děje | Monika Veselíková | 13. 8. 2018 | 26 komentářů
![Prvního září zlevňuje jízdné na vlaky a autobusy. O kolik a pro koho?]()
Senioři a studenti budou od září jezdit levněji. Rozdíl dopravcům zaplatí stát. Kdo konkrétně má na slevu nárok, jak ji dopravci prokázat a kde platí?
Očima expertů | Gabriel Pleska | 16. 2. 2018 | 7 komentářů
![Očima expertů: Dědečkové a studenti vlakem zdarma. Ostatní to platí]()
Budou děti, studenti a senioři jezdit vlakem zadarmo? Co by to znamenalo pro komfort cestujících a co pro železnici? V anketě zkoumáme nápad ministra dopravy Dana Ťoka.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 3. 9. 2017 | 9 komentářů
![Revoluce u Českých drah? Jízdenku vrátíte snadněji. Přibude wi-fi a výhody v první třídě]()
Státní železniční dopravce reaguje i na novou autobusovou konkurenci. Po letech příprav během září zjednoduší vracení nebo výměnu jízdenek. Rozšíří bezplatnou wi-fi na řadě dalších spojů a přidá nabídku občerstvení. Chce také zatraktivnit první třídu, v ceně nabídne i denní tisk. Současně ale dráhy omezí možnost vrátit jízdenku nevyužitou kvůli zpožděnému odjezdu.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 18. 7. 2017 | 8 komentářů
![Zvíře na cestách. Vlakem nebo autobusem, po Česku i Evropě]()
Chcete vzít svého mazlíčka na cesty vlakem nebo autobusem? Čtěte, jaké jsou možnosti po Česku i Evropě.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 21. 6. 2016 | 15 komentářů
![Zpoždění vlaku: Na jaké odškodné máte nárok. Srovnání dopravců]()
Vlak se zpozdí nebo nejede vůbec. Nefunguje klimatizace nebo topení. Kdy máte nárok na odškodné? Co je povinné a jaké kompenzace za nepříjemnosti vyplácejí České dráhy, RegioJet a Leo Express dobrovolně, nad rámec zákonných povinností?
Komentář | Michal Kašpárek | 7. 8. 2015 | 25 komentářů
![Studénka aneb proč potřebujeme víc humanitního vzdělání]()
Infrastruktura se musí konečně začít přizpůsobovat lidem a lidé přestat přizpůsobovat infrastruktuře. Něco takového zařídí jen inženýři znalí psychologie a dalších humanitních věd.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 26. 6. 2015 | 3 komentáře
![Očima expertů: Babiš chce privatizovat státní firmy. Dělá dobře?]()
Má smysl privatizovat strategické státní podniky, nebo by si v nich měl stát držet podíl a nepřenechávat je volnému trhu? Zeptali jsme se sociologa Jana Kellera, ekonoma Aleše Michla, zástupce odborů Víta Samka, šéfa Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka a dalších osobností.
Co se děje | Jiří Lojda | 11. 8. 2014 | 1 komentář
![Odškodnění za zpoždění vlaku? Dalších pět let v pravěku!]()
Dvacet let vyhlížíme lepší časy, kdy se na dráze budeme moci spolehnout, že pojedeme v čistém voze, ve kterém bude všechno fungovat, jak má, a že dojedeme včas. A pokud to z nějakého důvodu neklapne, dopravce nás bude hledět odškodnit, protože jsme nedostali, co jsme si zaplatili. Můžeme vyhlížet dál: zákonodárci o pět let prodloužili výjimku, která nás vzdaluje civilizovanějším krajům.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 12. 6. 2014 | 11 komentářů
![Opencard má na kahánku. Jak dlouho budou Pražané rukojmí?]()
Opencard, karta Pražana, má na kahánku. Přesně za tři dny končí hlavnímu městu smlouva s firmou eMoneyServices, která vlastní ke kartě licence. Vedení Prahy říká, že se držitelé karty nemají čeho bát. Takže se nenechte rozrušit. Pokud vám ovšem nevadí, že jste tak trochu rukojmí. Po patnáctém červnu se totiž může stát cokoli, včetně toho, že společnost EMS systém ze dne na den vypne.
Publicistika | Petra Dlouhá | 23. 11. 2012 | 16 komentářů
![Zloději na kolejích se nemají čeho bát. Policii nezajímají]()
Vražda v Orient expressu měla Poirota. Vražda v salonním coupé inspektora Trachtu. Oběti obyčejné krádeže v českém nočním rychlíku můžou být rády, že se o zločinu někomu aspoň povede sepsat hlášení. Přitom prý policie i České dráhy o každonočním řádění vlakových chmatáků vědí...
Rozhovor | Ondřej Tůma | 18. 8. 2012 | 12 komentářů
![Leoš Novotný: LEO Express a České dráhy? Srovnáváte ferrari s ojetou škodovkou!]()
V prosinci vyrazí byznysmen Leoš Novotný s vlaky svého LEO Expressu na trasu Praha–Ostrava a utká se s Českými drahami a „žlutým“ RegioJetem. V druhé části exkluzivního rozhovoru říká, jak hodlá na konkurenci vyzrát a jak chce přesvědčit Čechy, aby pro ně železniční doprava byla na prvním místě.
Rozhovor | Martin Vlnas | 14. 8. 2012 | 8 komentářů
![Štěkáme. Karavana jde dál. Matěj Hollan o čachrech kolem stěhování brněnského nádraží]()
Na desítky miliard by přišel přesun brněnského vlakového nádraží. Brňané by na něm asi nevydělali. Až na ty, z jejichž pozemků by se rázem staly zlaté doly. Jejich napojení na místní politiky asi nepřekvapí. Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění poodkrývá souvislosti.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 12. 7. 2012 | 26 komentářů
![České dráhy: Stop zpožděným a zaplivaným vlakům. Rok rekordních modernizací! Co si o tom myslíte?]()
Chvátám, chvátám, nemám chvíli klid, já tam, já tam dávno už mělo být. Připomíná vám tahle písnička cestování vlakem? Nenechte se mýlit. České dráhy šly do sebe. Jezdí prý stále víc načas a z miliardových ztrát se loni vyškrábaly do zisku. Nálepku molochu a darmožrouta ale setřást nedokázaly. Co s nimi dál?
Jak na to | Michal Kašpárek | 11. 5. 2012 | 6 komentářů
![Letos bez konzerv. Mazané triky, jak si na dovolené levně žít jako králové]()
Cestujte jako geekové: levně, dobrodružně, ale přitom bezpečně. Varujeme: čtení článku může způsobit chuť na všechno se vykašlat a okamžitě vyrazit do světa.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 4. 12. 2011
![Změny od prosince: Zdraží nemocnice, plyn i doprava]()
Také začátek prosince přináší několik změn v oblasti osobních financí. Zvyšují se poplatky v nemocnici a zpřísňují pravidla pro změnu zdravotní pojišťovny. Zdražuje plyn, dálniční známky i hromadná doprava. A definitivně končí analogové televizní vysílání. Mnohem výraznější změny pak přijdou od Nového roku.
Jak na to | Petra Dlouhá | 3. 10. 2011 | 10 komentářů
![Studentský život. Poradíme, jak ušetřit]()
Brány vysokých škol se otevírají, studenti vycházejí vstříc novému semestru. Protřelí mazáci už vědí své. Nováčci jsou plni očekávání. Zajímá vás, jak napěchované peněženky budete potřebovat? Poradíme vám, jak ušetřit.
Jak na to | Věra Tůmová | 16. 8. 2011 | 7 komentářů
![Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem]()
V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně, hodit se přece mohou každému. S interaktivní grafikou.
Co se děje | Petra Dlouhá | 28. 7. 2011 | 12 komentářů
![Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?]()
„Agresivní bolševník“ a „zloděj s predátorskými manýry“. Podobně nevybíravými přídomky častoval v médiích Alexej Litvin Radima Jančuru. Válka obou mužů se táhne roky. Zdálo se, že pomalu utichá. Teď však spor mezi Asianou a Student Agency opět hřímá. Na stole ho má soud.
Co se děje | František Mašek | 11. 7. 2011
![Nenechte se splést, ministerstvo vnitra erotické služby po telefonu neposkytuje]()
Ne každé číslo, které začíná devítkou je nebezpečné. Na některých se sice poskytují peprně zpoplatněné služby – ať už jde o erotiku, ezoteriku, soutěže, poradenství či „poradenství“, jiná však patří ctihodným institucím. Kdy to zvedne madam Erika a kdy se dovoláte na policejního podplukovníka?
Očima expertů | Ondřej Tůma | 17. 6. 2011 | 10 komentářů
![Očima expertů: Stávkovat? Ano, ale proti čemu?]()
Byla včerejší stávka llegitimní? Naši experti říkají, že ano. Byla však dobře odůvodněná? Na to mají Tomio Okamura, Pavel Kohout, Jiřina Šiklová, Markéta Šichtařová a další odborníci jinačí názory...
Rozhovor | Martin Vlnas | 11. 6. 2011 | 10 komentářů
![Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak]()
„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně platit někam, kde se vynaloží efektivně,“ říká Radim Jančura v závěrečné části exkluzivního rozhovoru.
Rozhovor | Martin Vlnas | 4. 6. 2011 | 9 komentářů
![Radim Jančura: Dokud nám budou vládnout hlupáci, s podnikáním neseknu]()
„Zatím investujeme do charity druhého řádu – veřejné dopravy. Většina toho, co vyděláme, jde teď na vlaky. Věřím ale, že za pět, deset let bychom mohli celý roční zisk odevzdávat na charitativní projekty,“ říká Radim Jančura, stoprocentní majitel skupiny Student Agency.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 26. 11. 2010 | 1 komentář
![Trik Českých drah: Zdraží jízdenky, ale cenu nezvednou]()
Základní jízdné sice nezdraží, ale sníží některé dosavadní slevy. Tak se České dráhy vypořádaly s nezvyšováním cen, které avizovaly prakticky po celý předchozí rok.
Otázka dne | František Mašek | 21. 9. 2010 | 1 komentář
![Kolik dostanete za zpoždění Pendolina?]()
České dráhy začaly vyplácet peníze za zpoždění vlaků. Zatím se to však pohříchu týká jen Pendolina a některých dalších vybraných mezinárodních vlaků. Víte, kolik zaplatí dráhy za půlhodinové zpoždění Pendolina, které způsobily? Tipněte si a dozvíte se daleko více!
Jak na to | Věra Tůmová | 25. 6. 2010 | 7 komentářů
![Dovolená v Česku: Jak cestovat levně autobusem a vlakem]()
Letní výlety si můžete zpestřit i cestováním vlakem či autobusem. Někdy to vyjde zajímavě časově i cenově. Musíte se ale vyznat ve slevách jízdného. A to je zvláště u vlakových jízdenek složité. Přinášíme vám proto pár doporučení na slevy a na to, kdy volit vlak a kdy autobus.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 17. 7. 2009 | 3 komentáře
![Náhrady za zpoždění vlaku? Nejdřív za pět let, prosí ČD]()
České ministerstvo dopravy požaduje výjimku z evropského nařízení, které mělo rozšířit práva cestujících v železniční dopravě.
Komentář | Miroslav Zeman | 13. 10. 2008 | 12 komentářů
![České dráhy: další zdražování místo hledání úspor]()
České dráhy jako další z monopolů přistoupily od prosince k výraznému zvýšení cen. Argumentují nesmyslně vysokým odhadem inflace, místo aby se snažily najít úspory v nákladech či zvyšovaly produktivitu práce.