Finanční gramotnost je soubor kompetencí, které člověku umožňují rozumně hospodařit, nekončit v dluzích, a když na to přijde nechat po sobě potomkům víc, než nám nechali naši rodiče.
Jednotná definice finanční gramotnosti ani výčet dovedností a schopností, které finančně gramotný člověk má, neexistuje. Na tom základním ale asi shoda existuje. Finančně gramotný člověk by měl znát pravidla práce s penězi a rozumět základním peněžním operacím, měl by znát hodnotu svojí práce a vědět jak se svou mzdou nebo platem naplánovat rodinný rozpočet, aby vyšel. Nebo ještě lépe, aby zbylo na tvorbu rezervy, spoření a investice. Měl by mít představu o tom, kolik platí na daních a povinných pojištěních a co za svoje peníze dostává. Měl by vědět, jak se počítá úrok a měl by být s to přečíst si podmínky nejrůznějších finančních produktů, vyhodnotit jejich rizika, možnosti zisku i prodělku, včetně poplatků a sankcí. A když ne to, měl by se v první řadě umět vyhnout tomu, čemu nerozumí – ať už bude lákadlo sebetřpytivější.
Finanční gramotnost je v Česku součástí toho, co se mají děti učit ve školách. Na začátku třetího tisíciletí se z ní ale stal tak trochu buzzword – kdo se ve financích neohání tím, jak klienty edukuje, vzdělává a rozvíjí jejich finanční gramotnost, ten jako by nebyl.
Recenze | František Mašek | 27. 4. 2010 | 4 komentáře
![Investiční kalkulačka: Bezva finta Komerční banky]()
Komerční banka nabízí investiční kalkulačku, která vám poradí, jak naložit s volnými penězi. Pomáhá tak rozšířit finanční gramotnost. O některých doporučeních, hlavně pro agresivní investory, lze ale s úspěchem pochybovat.
Když se řekne | Jan Stuchlík | 16. 12. 2009 | 9 komentářů
![Ideální výuka finanční gramotnosti? Na chrudimské základce.]()
Učit finanční gramotnost je jednoduché. Žáci, ani učitelé nemusí vědět, že probíraná látka se dá nazvat finanční gramotností. Jenže zapojit témata osobních financí do běžné výuky je umění, které vyžaduje čas a nadšení učitelů, ukazuje zkušenost ZŠ Dr. J. Malíka v Chrudimi.
Když se řekne | Jan Stuchlík | 9. 12. 2009 | 10 komentářů
![Finanční gramotnost: Na dovolenou si půjčí jen blázen, zjišťují učitelé ve finanční hře]()
Výuka finanční gramotnosti na školách často naráží na nezájem učitelů. Poradenská společnost KFP přišla s metodou, jak učitele i žáky pro toto téma nadchnout. Učitelům nabízí kurzy, kde si mohou zahrát hru Finanční svoboda. Na jeden jsme se podívali.
Když se řekne | Jan Stuchlík | 13. 11. 2009 | 23 komentářů
![Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy]()
Rozdíly ve znalostech učitelů, kteří mají učit finanční gramotnost na základních a středních školách, jsou velké. Přitom do dvou let by se finanční témata měla učit na všech českých školách.
Tip na knihu | Jan Stuchlík | 22. 9. 2009 | 5 komentářů
![Finanční gramotnost aneb když si děti hrají nejen na rodiče]()
Na světě je nová učebnice finanční gramotnosti. Vznikla v rámci projektu Rozumíme penězům a spíše než o klasickou učebnici jde o návod, jak děti finanční gramotnosti naučit. Základem je hra na fiktivní domácnosti a vedení jejich rozpočtu.
Jak na to | Luboš Smrčka | 5. 8. 2009
![Rodinný rozpočet: Co dělat s finančními přebytky]()
Rodina hospodařící s přebytky by si měla říct, zda se o ušetřené peníze bude starat sama, nebo je bude zhodnocovat s pomocí odborníka. První varianta klade nároky na čas a znalosti členů rodiny. Druhá zase na dobrý výběr kvalitního poradce.
Jak na to | Luboš Smrčka | 29. 7. 2009 | 9 komentářů
![Rodinný rozpočet: Co je rodinné bohatství]()
Jen dobře vedený rodinný rozpočet umožní rodině vybudovat si bohatství, které domácnosti zajistí život v důchodu na slušné úrovni. Toto bohatství se musí začít budovat pokud možno co nejdříve. Jeho tvorba ovšem přináší řadu odříkání.
Tip na knihu | Petr Čermák | 11. 5. 2009 | 11 komentářů
![Rodinný rozpočet: levná pomoc, jak ušetřit a vyhnout se dluhům]()
Češi by po letech utrácení a zadlužování měli zasednout ke stolům a začít si dělat rodinný rozpočet. Lépe si tak naplánují budoucí výdaje, zajistí jejich financování a zároveň budou schopni spořit, radí kniha Rodinný rozpočet a společnost spotřeby.
Co se děje | Petr Čermák | 25. 3. 2009 | 12 komentářů
![Ona opisuje, aneb jak se učitelé učí finanční gramotnosti]()
Rozhodování, kdy a jak si vyměnit peníze na cestu do zahraničí nebo co dělat s neuváženým dluhem, měl na svých bedrech učitelský sbor ze základní školy v Buštěhradě. Učitelé si tak vyzkoušeli, co vše se skrývá pod pojmem finanční gramotnost.
Co se děje | Petr Čermák | 17. 3. 2009 | 9 komentářů
![Finanční gramotnost: Děti se učí tvořit rozpočet rodiny na pět let]()
V rámci projektu na podporu finanční gramotnosti Rozumíme penězům si děti na středočeských školách zkouší, jak hospodaří rodina. V modelových situacích se učí, jak pamatovat na zdražení elektřiny či na finanční potřeby dětí na studiích.
Tip na knihu | Petr Čermák | 26. 1. 2009 | 12 komentářů
![Příručka pro učitele finanční gramotnosti je plná příkladů]()
Ani bohatá rodina nemusí být bohatá, pokud její závazky převyšují osobní majetek. Nejen to by měli vědět čeští učitelé, kteří budou učit žáky finanční gramotnosti. Vše se mohou přehledně dovědět v nové publikaci pro učitele „Finanční gramotnost: obsah a příklady dobré praxe.“
Rozhovor | Jan Stuchlík | 29. 8. 2008 | 3 komentáře
![Kapesné: dobrý způsob, jak se dítě naučí hospodařit]()
Základem finanční gramotnosti je myšlenka, že všechno něco stojí. Tu by si měli děti ze základní školy odnést, říkají Michal a Eva Skořepovi, autoři nové učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia Finanční a ekonomická gramotnost.
Tip na knihu | Jan Stuchlík | 28. 8. 2008 | 11 komentářů
![Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou]()
Čeští učitelé mají k dispozici novou učebnici pro výuku ekonomické a finanční gramotnosti. Pomocí her a úkolů mohou žáky naučit, jak funguje ekonomika a jak se dá hospodařit s rodinným rozpočtem. Větší část publikace se ale věnuje ekonomice a jen menší část vlastní finanční gramotnosti.