O přesnějším původu slova spoofing není jasná shoda. Říká se, že spoof nebo spouf byla nějaká společenská hra založená na tom, že spoluhráče musíte dobře obalamutit a napálit, chytře, fikaně a vtipně. Dnes má ale slovo spoofing výrazně negativní konotace. Označuje se tak to, když se podvodník v telefonátu, SMS zprávě, zprávě na sociálních sítích nebo v jiném komunikačním médiu vydává za důvěryhodnou osobu či instituci.
Spoofing využívají podvodníci při moderních podvodech cílících na prolomení zabezpečení elektronického bankovnictví nebo platební karty. Vydávají se za pracovníky banky, za finanční úřad, exekutora, úřad práce nebo správu sociálního zabezpečení, zástupce investiční společnosti a tak dále a tak dále. Snaží se ze zákazníků bank vymámit přístupové údaje k internetovému bankovnictví, případně číslo a CVV/CVC kód debetní karty. Buď přímo, nebo častěji přesměrováním na internetovou stránku, která napodobuje stránku banky nebo platební bránu. Tam pak člověk do příslušného formuláře má opsat všechna citlivá data. Podvody, při kterých se spoofing využívá, se nejčastěji nazývají:
Když se řekne | Gabriel Pleska | 1. 10. 2022 | 7 komentářů
Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční správa. Něco se vám děje na účtu. Někdo chce poslat peníze. Něco jste vyhráli. Honem se přihlaste, klikněte. To je jen zlomek z fíglů, které používají podvodníci, co usilují o přístup k vašemu účtu nebo platební kartě. Posbírali jsme jich mnohem víc. Podívejte se do galerie.
Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře
Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.
Co se děje | Jiří Hovorka | 2. 6. 2021 | 14 komentářů
Podvodníci umějí nastavit číslo, aby vypadalo jako zákaznická linka. Operátoři ani zákony s tím zatím nic nezmohli. Služba, která to umožňuje, byla až doteď užitečná.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 26. 4. 2024
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v červnu a červenci spustí nová opatření v boji proti takzvanému spoofingu – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel dojem, že mu podvodník volá ze skutečného čísla banky, úřadu a podobně.
Aktuality | Petr Kučera | 24. 5. 2021 | 13 komentářů
ČSOB varuje před vylepšeným podvodem, který vypadá jako hovor přímo z banky. Klienti v tomto případě nemohou spoléhat na podezřelé číslo, ale jenom na nezvyklé požadavky údajného zaměstnance banky.
Aktuality | Petr Kučera | 21. 10. 2022 | 2 komentáře
Česká spořitelna úspěšně dokončila testování služby, díky které si klienti mohou snadno ověřit, že mluví se skutečným bankéřem nebo s jiným oficiálním zástupcem banky.
Co se děje | Jana Divinová | 3. 4. 2023 | 3 komentáře
Podvodníci dokážou zfalšovat telefonní číslo tak, aby vypadalo třeba jako z vaší banky nebo z úřadu. Takové triky jsou mnohem nebezpečnější, než když vám někdo špatnou češtinou píše nelogické pokyny z podivné adresy. Mobilní operátoři teď zkoušejí první řešení, jak hovorům z podvržených čísel zabránit.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 7. 12. 2023 | 3 komentáře
Před novou variantou telefonního podvodu, která má lidi přimět k tomu, aby odevzdali zločincům přístup do svého bankovnictví, varuje ČSOB. Lidem jménem banky volá hlasový automat, který je vybízí k aktualizaci mobilního bankovní aplikace.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 1. 3. 2023
Česká spořitelna varuje klienty před stále rostoucím počtem podvodných volání, která mají za cíl z klientů vytáhnout přístupové údaje k internetovému nebo mobilnímu bankovnictví, případně údaje k platební kartě.
Aktuality | Gabriel Pleska | 9. 2. 2023
Falešné SMS a e-maily, které se tváří, jako by je posílala vaše banka, poštovní služba nebo některý úřad. Weby, které napodobují oficiální stránky důvěryhodné instituce. Fingované telefonáty bankéřů. A v tom všem výzva, abyste prozradili přístupové údaje do bankovnictví nebo k platební kartě. To všechno už nejspíš znáte.
Aktuality | Jiří Hovorka | 26. 8. 2020 | 8 komentářů
Banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na jejich klienty formou takzvaného vishingu. Česká bankovní asociace proto apeluje na klienty, aby se nenechali nachytat a nedali podvodníkům možnost dostat se k jejich penězům.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 2. 2024
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel dojem, že mu podvodník volá ze skutečného čísla banky, úřadu a podobně.