Vzdělání je proces zisku znalostí či jiných dovedností. Probíhá na formální i neformální úrovni, vždy se jedná o cílenou snahu rozšiřovat a prohlubovat znalosti. Cílem vzdělání je prostřednictvím znalostí a dovedností rozvíjet intelekt jedince, připravit ho na budoucí zaměstnání a poskytnout mu osobnostní i další profesní růst. Vzdělání lze rozdělit do dvou kategorií:
Formální vzdělání probíhá zpravidla v rámci institucí jako jsou školy, univerzity či jiná vzdělávací zařízení. Dělí se do úrovní a může se jednat o specializované vzdělání v určitém oboru.
Neformální vzdělání se odehrává mimo prostředí formálních institucí, zahrnuje samostudium, workshopy a kurzy, online vzdělávání či jiné aktivity, které vedou k zisku nebo rozvíjení vědomostí a dovedností.
Publicistika | Tomáš Fürst | 5. 6. 2013 | 2 komentáře
Budoucí prosperita země je závislá na kvalitě vzdělání. A to pak na funkčním školství. Jenže o funkční vysoké školství dnes zřejmě není zájem. Především na vysokých školách ne.
Komentář | Michal Kašpárek | 29. 1. 2016 | 6 komentářů
Strach o to, abychom náhodou učitele nepřeplatili, je v důsledku strachem o to, aby se náhodou příští generace neměly moc dobře.
Publicistika | Petra Dlouhá | 9. 12. 2013 | 3 komentáře
Co si představíte, když se řekne dítě z děcáku? Ať už je to cokoli – a že se pod ten pojem vejde stereotypů pěkná řádka – pusťte to z hlavy. Bylo mu dvanáct, když ho ve škole naložili do auta a odvezli do dětského domova. Strávil v něm příštích sedm let. Teď studuje vysokou školu a rozumně se připravuje na chvíli, kdy „náhradní hnízdo“ opustí. Na děcák dobrý, ne? Tak tuhle větu zapomeňte…
Rozhovor | Ondřej Tůma | 21. 12. 2013 | 20 komentářů
„Před Vánoci jsem byla v Kotvě a dívala se, kolik lidé utrácejí peněz za naprosté nesmysly. Pořád jsem musela myslet na to, co by se za to dalo koupit v Pucamarce a jak by to pomohlo změnit život tamějších lidí.“ Tak popisuje Olga Vilímková moment, kdy se definitivně rozhodla, že založí Nadační fond Inka.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 3. 8. 2013 | 5 komentářů
Muž, který učil počítač porozumět tomu, co člověk říká. Skoro dvě desítky let dohlížel na vývoj software pro rozpoznávání přirozených jazyků v IBM a Google. Vrátil se do Česka na „svou“ univerzitu a učí české studenty porozumět tomu, jak funguje svět úspěšných. „Lidé tu často nemají touhu se zlepšovat. Chtějí mít pohodičku, grilovačku na zahradě a k tomu pivo,“ říká Jan Šedivý. Na druhou stranu neváhá vyzdvihnout úspěšné projekty svých studentů a poněkud tak toto tvrzení zrelativizovat.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 23. 1. 2016 | 26 komentářů
Proč nám ve mzdách kromě Západu uniká i sousední Slovensko? Jak chtějí odbory skoncovat s levnou prací v Česku? A co přinese čtvrtá průmyslová revoluce? Čtěte si exkluzivní rozhovor s předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů Josefem Středulou.
Komentář | Petr Hampl | 28. 1. 2013 | 24 komentářů
Volební kampaň Richarda Nixona v roce 1972 sjednotila téměř všechny vzdělané a kultivované Američany: hlasovali proti němu. Jen málokterý příslušník vyšších vrstev pochyboval, že Nixon je slabomyslný buran a jeho setrvání v Bílém domě by bylo skandální. Shodovaly se televizní stanice i veškerý tisk. A výsledek? Nixonovo drtivé vítězství, jaké se od té doby nikomu nepovedlo zopakovat.
Komentář | Michal Kašpárek | 17. 1. 2014 | 15 komentářů
Pokud se české školy budou štítit principů asertivity a zdravého sebevědomí, jen tím zametou cestu k moci pro další generaci psychopatů.
Komentář | Pavel Kohout | 13. 4. 2015 | 12 komentářů
Populisté ve vládě jsou horší než zemětřesení.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 28. 2. 2015 | 13 komentářů
„Už Leonardo da Vinci říkal, že jednoduchost je nekonečná dokonalost. Musíme se učit říkat ne, vybírat si skutečně jen to nejpodstatnější,“ říká v pokračování našeho rozhovoru autor bestselleru Konec prokrastinace.
Rozhovor | Martin Vlnas | 30. 3. 2013 | 6 komentářů
První díl našeho rozhovoru s hlavním ekonomem dánské Saxo Bank sice skončil happy-endem a větou: „A všichni žijí šťastně až do smrti,“ jenže důvodů k radosti bylo pramálo. Dánská cesta plná státních regulací nedávala smysl ani Steenovi, ani mě. Pokusil jsem se mu popsat, proč se bojím, že naši politici inspiraci Dánskem berou opravdu vážně, když zvyšují DPH, zabíjejí drobné podnikání a chrlí koncepci za koncepcí. V tomto momentě můžeme na naše povídání znovu navázat Steenovou odpovědí...
Komentář | Michal Kašpárek | 4. 12. 2015 | 26 komentářů
Našim dětem™ bude nejspíš jedno, kolik vlčáků necháme čenichat v lánech za Břeclaví. Stoprocentně ale pocítí následky toho, čemu kvůli téhle panice nevěnujeme dost pozornosti.