Pojišťovací ombudsman pomáhá již 5 let, vedl více než 1000 mimosoudních spotřebitelských sporů a poradil ve více než 2500 záležitostech

Protext | rubrika: Tisková zpráva | 1. 7. 2024
Pojišťovací ombudsman pomáhá již 5 let, vedl více než 1000 mimosoudních spotřebitelských sporů a poradil ve více než 2500 záležitostech

Zdroj: Protext

Praha 1. července 2024 (PROTEXT) - Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven si letos připomíná 5 let od zahájení činnosti v oblasti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR – alternative disputes resolution). Od roku 2019 eviduje více než 1000 podaných návrhů na mimosoudní řešení sporu spotřebitelů s pojišťovnami. Díky činnosti Kanceláře řada z nich skončila smírem a ve prospěch spotřebitele. Více než 2,5 tisícům klientů pak poskytla odborné poradenství.

Kancelář ombudsmana ČAP se mimosoudním řešením spotřebitelských sporů zabývá od února 2019. Nejčastěji řeší spory z pojištění nemoci a úrazu, z pojištění majetku (zejména pojištění stavby a domácnosti) a z pojištění vozidel. Především jde o spory vznikající z likvidace pojistné události. Při srovnání let 2019 a 2023 je jen v této oblasti evidován 80% nárůst podnětů. „To svědčí jednak o tom, že narůstá povědomí o existenci ombudsmana specializovaného na pojištění jako instituce chránící spotřebitele, ale současně i o důvěře a ochotě veřejnosti řešit spory tímto způsobem,“ vysvětluje ombudsmanka prof. Alena Macková.

S výrazným odstupem následují spory ve věci správy pojištění, které se týkají např. změny pojištění, změny výše pojistného, nebo vymáhání pojistného pojišťovnou. Zajímavý je také trend posilování sporů o zánik pojištění, které začínají dominovat nad spory ohledně správy pojištění.

„Pětiletá zkušenost Kanceláře ukazuje mj. problémy v komunikaci ze strany pojistitelů. Smluvní dokumentace je pro spotřebitele náročná, protože je složitá. Rovněž při šetření pojistných událostí detekujeme v některých případech komunikační chyby ze strany pojistitelů. Naše zkušenost ukazuje současně i to, že spotřebitelé bohužel často nevhodně volí typ anebo rozsah pojištění, a to proto, že se těžko orientují v široké nabídce pojistných produktů. Někteří také podceňují význam pojištění klíčových hodnot svého pojistného zájmu, včetně zdraví.

Při sjednávání pojištění by spotřebitel měl důkladně vyhodnotit a také pokud možno předvídat pojistná nebezpečí. Pečlivě je třeba zkoumat i rozsah a důsledky nejrůznějších výluk z pojištění a také povinnosti vyplývající z pojištění pro spotřebitele. Např. povinnost udržovat majetek nebo oznamovat pojistiteli důležité změny apod. Také proces šetření pojistné události klade na spotřebitele poměrně vysoké nároky, protože musí mj. pravdivě vysvětlit vznik události a rozsah jejích následků a předložit pojistiteli potřebné doklady. To má zásadní význam pro poskytnutí nebo odmítnutí plnění ze strany pojišťovny.

Obecně pak platí, že v otázkách pojištění by spotřebitelé měli být maximálně obezřetní a případné nejasnosti smluvní dokumentace si předem ozřejmit a vyjasnit,“ uzavírá zkušenosti uplynulých let ombudsmanka prof. Alena Macková.

 

O Kanceláři ombudsmana České asociace pojišťoven z.ú.:

Předmětem činnosti je ochrana spotřebitele, a to zejména zajištění nezávislého, nestranného, transparentního, efektivního, rychlého, spravedlivého, odborného a dobrovolného mimosoudního řešení spotřebitelských sporů souvisejících s neživotním pojištěním.

 

 

 

„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Další tiskové zprávy

Prezident Hisense Group představil strategický plán pro budoucí úspěch společnosti

Prezident Hisense Group představil strategický plán pro budoucí úspěch společnosti

Čching-tao (Čína) 16. července 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Hisense, světový lídr v oblasti domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, představila ambiciózní plány růstu... celý článek

Středoevropský think tank CEIAS otevírá pražskou kancelář

Středoevropský think tank CEIAS otevírá pražskou kancelář

Praha 16. července 2024 (PROTEXT) - Central European Institute of Asian Studies (CEIAS), nezávislý středoevropský think tank zaměřený na vztahy Evropy a Asie, otevírá pražskou kancelář. celý článek

Opět bude vyprodáno. Olomouc se těší na letní běžecký svátek, do města míří ČEZ RunTour

Opět bude vyprodáno. Olomouc se těší na letní běžecký svátek, do města míří ČEZ RunTour

Olomouc 15. července 2024 (PROTEXT) - Úsměvy, pohoda, přátelé a pohyb. To všechno patří k létu, ale také k závodu ČEZ RunTour Olomouc, který se uskuteční už v sobotu 20. července. V... celý článek

Registry SOLUS slaví 25 let, aktuálně odhalí závazky po splatnosti u 14 žadatelů o půjčku ze sta

Praha 15. července 2024 (PROTEXT) - Sdružení SOLUS oslavilo 25 let od svého vzniku. Sdílením dat o osobách, které nesplácí své závazky, pomohly členské společnosti ochránit před předlužením... celý článek

Zpráva společnosti Bitget za 2. čtvrtletí odhaluje příliv kapitálu ve výši 700 milionů dolarů a téměř 50% nárůst návštěvnosti

Zpráva společnosti Bitget za 2. čtvrtletí odhaluje příliv kapitálu ve výši 700 milionů dolarů a téměř 50% nárůst návštěvnosti

Victoria (Seychely) 15. července 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Bitget, přední kryptoměnová burza a společnost Webu3, zveřejnila svou čtvrtletní zprávu o transparentnosti za... celý článek

Partners Financial Services