Musím se hned v úvodu omluvit Československé obchodní bance: My jsme tady na největším peněžním webu samozřejmě zaznamenali, že chcete Poštovní spořitelnu přejmenovat na Eru, ale nikdy jsme to tak docela nebrali vážně. Většinou jsme o ní psali jako o Poštovní spořitelně. Pokud došlo na Eru, Poštovní spořitelna následovala za lomítkem nebo v závorce. Nerozuměli jsme vašemu záměru a máme za to, že tu změnu vlastně nikdo nezaznamenal – možná některý z klientů Ery/Poštovní spořitelny, ale nevěříme tomu, že to hned zase nepustil z hlavy.
Ono to ale, spanilomyslná čtenářko a ctěný čtenáři, ve skutečnosti bylo a je ještě složitější. Až nepřehledné.
Od Adama: Poštovní spořitelna není žádná samostatná firma. Ani Era není firma. A přejmenování neexistující firmy nikdy neproběhlo dokonale; obě značky, které patří Československé obchodní bance, žily vedle sebe, a to v řekněme poněkud neuspořádaných poměrech.
Maglajz
Československá obchodní banka má smlouvu s Českou poštou, že na poštách bude nabízet bankovní služby. Případně že je nechá nabízet pošťáky. A co na poštách nabízela, nabízela do roku 2010 jako Poštovní spořitelna. A jako by se ze všech sil snažila lidi přesvědčit, že je součástí pošty samotné – ostatně dlouholetým maskotem značky byl pošťák. Zároveň ale ČSOB měla i „pobočky Poštovní spořitelny“ mimo pošty.
- V první fázi přejmenování došlo na produkty, z Postžira se například stal Era osobní účet.
- Po nějaké pauze došlo na pobočky – zmizel kartonový pošťák a vyměnily se cedule.
- Přepážky na poštách ale měly nést a dál nesly označení Poštovní spořitelna.
ČSOB tak tedy vlastně nabízela produkty pod třemi názvy – pod svým vlastním, jako Era a jako Poštovní spořitelna. Era a Poštovní spořitelna nabízely navlas totéž: služby spojené s účty měly i vlastní parametry, náročnější produkty jako hypotéky byly v podstatě jen produkty nabízené pod značkou ČSOB, jen s jinou nálepkou. Mezi službami Ery/Poštovky a ČSOB byla a je navíc značná propustnost, kromě jiného měli klienti ČSOB privilegium platit na poště kartou, stejně jako klienti Poštovní spořitelny.
Maglajz? Já jsem tedy lepší slovo nenašel. Průměrný klient Poštovní spořitelny už dřív nevěděl, jestli patří České poště nebo ČSOB – a pak do toho ještě Era. Jistěže existuje řada případů, kdy firma podobnou nebo totožnou službu prodává pod několika značkami. Jedno balení pro mladé, jedno pro starší a pokročilé, jedno pro majetnější, jiné pro méně mohovité. Ale případ Poštovní spořitelna by měl vstoupit do učebnic. Jako příklad, jak se to nemá dělat.
Nesmrdíme poštou
Proč vlastně k přejmenovávání na Eru došlo? V roce 2010 překopala ČSOB podmínky produktů Poštovní spořitelny. Nebyly to změny jen kosmetické a velké přejmenovávání bylo vcelku logické. Pro Poštovní spořitelnu opravdu nastala nová éra, produkty se zjednodušily, zpřehlednily – a uznejte sami, Postžiro zní jak z filmu pro pamětníky. Nový název měl být přitažlivější zejména pro mladší klienty, pro které je pošta místo, kam se nanejvýš chodí pro důchod.
A teď po pěti letech se obchodní místa Era – je jich přes sedm desítek – budou zase měnit na Poštovní spořitelny. Po letech investic do nové značky si ČSOB nechala vypracovat průzkum, podle kterého klienti změnu nepřijali. A tak se bude investovat do značky staronové. Konečně proč ne, moje peníze to nejsou.
Služby označené slovem Era budou ale dál pokračovat. I když časem asi může přijít ledacos, podle vyjádření člena představenstva ČSOB Petra Hutly pro Hospodářské noviny si banka uvědomuje, jaký marketingový guláš navařila: „Naší snahou je, aby retail celé naší banky byl pro klienty srozumitelnější a necítili se v něm ztracení. Vždyť v současné době lidé úplně nevědí, co je naše a co ne, že Era je součástí ČSOB nebo že Poštovní spořitelna je obchodní značka ČSOB."
Otázka je, jestli si banka ještě neměla počkat. Smlouva s Českou poštou, na základě které působí Poštovní spořitelna na jejích pobočkách, totiž vyprší už za dva roky. A je možné, že nová už nebude. Pošta si jednak může vybrat docela nového parťáka nebo si může zažádat o bankovní licenci a bankovní služby nabízet sama za sebe. Kdyby byla nezávislým podnikem, určitě bych nesázel na první variantu, na druhou možná, kdyby byl pěkný kurz. Jenže Česká pošta je státní podnik zřizovaný Ministerstvem vnitra. A to je okolnost, která jakékoli rozumnější předpovídání dělá prakticky nemožným. Ale možná už v ČSOB vědí víc a jejich jednání je docela racionální. Konečně.
Co si o tom myslíte vy? Co vám zní seriózněji – nebo víc sexy, podle toho čemu dáváte přednost? Měli byste radši účet v Poštovní spořitelně, nebo u Ery? Věděli jste, že Poštovní spořitelna není poštovní? A věděli jste, že to vůbec není firma? Všimli jste si existence Ery? Měli byste pro ČSOB / Poštovní spořitelnu / Eru dobrou radu, jak si ve značkách udělat pořádek? A co Česká pošta? Má se udělat jako banka pro sebe?
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno