Kvůli investičnímu životnímu pojištění podávají sdružení žalobu

pk | rubrika: Aktuality | 22. 10. 2019

Žalobu na zdržení se protiprávního vybírání poplatků České pojišťovny a pojišťovny Generali podaly spotřebitelské organizace Asociace občanských poraden a Podvedení klienti. 

„Institut hromadné žaloby stále v českém právním řádu chybí, takže jsme podali žalobu, která má alespoň zabránit České pojišťovně a Generali vybírat nezákonně poplatky spojené s investičním životním pojištěním,“ říká Jiří Chvojka, člen výboru spolku Podvedení klienti.

„V poslední době naše poradny zaznamenaly větší počet dotazů kvůli ztrátě peněz v produktu investičního životního pojištění. Na základě provedené analýzy jsme dospěli k závěru, že jde o systémový problém,“ vysvětluje zástupce Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda, proč se sdružení k iniciativě připojilo.

Všechno v pořádku?

Smlouvy životního pojištění s nulovou pojistnou částkou uzavřené „na spoření“ jsou podle finančního arbitra neplatné. Vyplývá to z rozhodnutí arbitra ve sporu klienta s pojišťovnou AXA. Co to znamená pro tisíce lidí s podobným „pojištěním“?

Finanční arbitr: Životní pojištění s nulovou pojistnou částkou je neplatné


Nová kalkulačka od České asociace pojišťoven potvrdila známou pravdu: Investiční životní pojištění může být drahé. Další nová kalkulačka pak posvítila i na ty, kdo nechtěli být vidět.

Kolik zbytečně platíte navíc? Kalkulačka odkrývá investice přes pojištění


Po spojení s Generali zanikne i dosavadní logo České pojišťovny, které používala od roku 1971. A to přesto, že klienti Generali přejdou pod Českou pojišťovnu, ne naopak. 

Logo České pojišťovny skončí, s Generali převezme i lva

„Obvodní soudy pro Prahu 1 a Prahu 2 opakovaně konstatují neplatnost klíčových pasáží pojistných podmínek smluv ČP i Generali, k tomu jsou stovky rozhodnutí finančního arbitra ve prospěch poškozených klientů. Chceme být první, kdo úspěšně podá hromadnou žalobu, ale nemůžeme čekat, než to přes lobbisty projde, proto se bráníme jinými cestami,“ říká advokát Jan Dáňa. Důsledky rozhodnutí se podle něj můžou týkat téměř dvou milionů pojistných smluv.

„Vyzýváme ČNB, aby začala situaci řešit a vůči konkrétním pojišťovnám, které nehrály fér se svými klienty, postupovala se vší razancí a s využitím všech nástrojů, které jí legislativa umožňuje. Zejména při fúzi ČP a Generali – dvou pojišťoven, u kterých panuje největší právní nejistota o neoprávněném krácení pojistného plnění či přímo neplatnosti pojistných smluv – by ČNB měla pečlivě zvažovat své kroky a zamýšlené sloučení povolit až ve chvíli, kdy bude jasné, že nedojde ke zhoršení postavení poškozených klientů. Například kvůli ztížení dobytnosti jejich nároků z pojištění,“ dodává Chvojka.

Obě pojišťovny dlouhodobě tvrdí, že všechny uzavřené smlouvy o investičním životním pojištění jsou v pořádku.

„Česká pojišťovna vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. Při sjednání pojištění obdrželi klienti veškeré informace a na existenci nákladů upozorňovaly i samotné pojistné podmínky,“ zdůrazňuje mluvčí Ivana Buriánková.

„Generali vždy postupovala podle zákona. To potvrzuje i několik nedávných rozsudků, kdy soud potvrdil, že spotřebitel obdržel kompletní smluvní dokumentaci k pojistné smlouvě a shledal předložené dokumenty za dostatečné a úplné,“ říká mluvčí Jan Marek.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

30. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky Aleny Mackové. V rozhovoru říká, co nejčastěji lidem vadí, jaké problémy řeší, jaké šance na... celý článek

Stáří je byznys. Proč pojišťovna Simplea postaví důchoďák, vysvětluje její šéf

8. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ, Martin Vlnas

Stáří je byznys. Proč pojišťovna Simplea postaví důchoďák, vysvětluje její šéf

Pojištění dlouhodobé péče není v Česku úplnou novinkou, ale Simplea přichází s důvtipnou inovací. Zákazníkům nabízí v případě potřeby buď peníze, nebo záruku místa v zařízení pro dlouhodobou... celý článek

Připravte se, že budete závislí na pomoci druhých. Pojištění s daňovou úlevou přibývá

19. 6. 2024 | Kateřina Hovorková

Připravte se, že budete závislí na pomoci druhých. Pojištění s daňovou úlevou přibývá

Pojištění dlouhodobé péče od letoška dostalo daňové zvýhodnění. Pojišťovny přicházejí s prvními nabídkami – kromě pravidelné renty třeba i s garancí místa v takzvaném pobytovém zařízení.... celý článek

Vyléčené z rakoviny začnou považovat za zdravé. Po kolika letech a u jakých pojišťoven?

22. 5. 2024 | Kateřina Hovorková

Vyléčené z rakoviny začnou považovat za zdravé. Po kolika letech a u jakých pojišťoven?

Pojišťovny zveřejnily tabulku, od kdy budou onkologické pacienty po úspěšné léčbě považovat za zdravé. Lidé pak získají nárok na rovné podmínky při uzavírání životních pojistek a dalších... celý článek

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

19. 4. 2024 | Radim Zelený | 3 komentáře

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

Úrazy, onemocnění, invalidita či úmrtí – pojistné události, za které loni Češi od pojišťoven dostali bezmála deset miliard korun. Mohlo to ale být mnohem víc. O miliardy Češi přišli,... celý článek

Partners Financial Services