Reforma mezinárodního zdanění – pohled nezávislých expertů

O aktuálních diskusích ohledně revolučních změn mezinárodního zdanění probíhajících ať už na půdě OECD, tak na úrovni EU vás průběžně informujeme (např. ZDE, ZDE, ZDE, ZDE, ZDE či ZDE).

Jak jsme vás již informovali, 1. července došlo v rámci tohoto procesu k dalšímu významnému posunu, kdy 130 zemí/jurisdikcí (včetně České republiky) vydalo pod hlavičkou OECD společné prohlášení, ve kterém se hlásí k principům dvoupilířové reformy mezinárodního zdanění. Prohlášení indikuje ambici dotažení detailních technických parametrů do října tohoto roku, přičemž předpokládaný náběh nových pravidel je rok 2023.

Skupina nezávislých daňových expertů v této souvislosti nedávno zveřejnila analýzu vybraných aspektů této dohody. Níže vám pro zajímavost přinášíme vybrané postřehy z tohoto dokumentu (blíže ZDE).

Pilíř I – vybrané komentáře:

  • Dle navrhovaných kritérií dopadne dle autorů režim Pilíře 1 pouze na přibližně stovku největších a nejprofitabilnějších nadnárodních korporací na světě, přičemž podíl realokovaných zisků bude relativně malý (méně než 30 %), což považují za nedostatečné.
  • Vyloučení oblasti těžby a regulovaných finančních služeb považují autoři za problematický krok, přičemž volají po vyjasnění, jak se bude postupovat u skupin, u nichž tyto činnosti představují pouze část aktivit a dále o vyjasnění, jak se bude postupovat např. u obchodníků s komoditami či vybranými činnostmi v rámci energetického odvětví.
  • Dokument naznačuje, že spíše než stávající podoba reformy mezinárodního daňového systému může pro mnoho zemí být lepší cestou implementace nového článku 12B Modelové smlouvy OSN upravujícího zdanění příjmů z tzv. automatických digitálních služeb v zemi zdroje (blíže ZDE).
  • Autoři jsou toho názoru, že země by měly mít možnost ponechat si daň z digitálních služeb (či obdobná opatření) do té doby, dokud reforma nebude schválena a prakticky prováděna – a i v takovém případě od těchto opatření odstoupit pouze specificky u těch subjektů, na které nová opatření dopadnou.

Pilíř II – vybrané komentáře:

  • Z nastavení pravidel druhého pilíře je dle autorů jasná prioritizace jurisdikcí „centrál“ nadnárodních korporací.
  • Dle autorů by pravidlo Subject to Tax Rule (STTR) mělo dopadat na veškeré vnitroskupinové transakce, přičemž navrhované STTR sazby by měly být vyšší. V opačném případě by u mnoha zdrojových jurisdikcí toto pravidlo nepřineslo žádná či jen minimální dodatečná práva zdanění. Rovněž minimální úroveň efektivní daňové sazby by dle autorů měla být vyšší než 15 %.
  • Pro mnoho zdrojových zemí by dle autorů mohla být racionálnější spíše snaha o renegociaci smluv o zamezení dvojího zdanění s aplikací vyšších sazeb srážkových daní (případně ruku v ruce s rozšířením typů služeb/transakcí, na které by tyto dopadaly).

Tuto oblast budeme nadále monitorovat. V případě dotazů se prosím obraťte na daňový tým EY, se kterým pravidelně spolupracujete.

Autoři:

Lucie Říhová

Karel Hronek


Zdroj:    EY
Partners Financial Services