Cookies a telemarketing nově jedině se souhlasem

Poslanecká sněmovna schválila dne 15. září 2021 transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí opt-in režim, tedy nutnost získání výslovného souhlasu pro provozování telemarketingu a ukládání jiných než nezbytných cookies. Novela nyní čeká na podpis prezidenta republiky, účinnosti by měla nabýt 1. ledna 2022.

Cookies od ledna 2022

Přechod z režimu opt-out na režim opt-in se vztahuje v první řadě na soubory sloužící k ukládání údajů nebo získávání přístupu k údajům uloženým v koncových zařízeních uživatelů, tzv. cookies. V současné chvíli je možné cookies soubory používat a ukládat za předpokladu, že jsou uživatelé předem prokazatelně informováni o rozsahu a účelu zpracování získávaných údajů a je jim nabídnuta možnost takové zpracování odmítnout. K této informaci jsou nejčastěji využívány tzv. cookies lišty (cookies bannery), které se uživatelům zobrazují při vstupu na jednotlivé webové stránky. Po splnění této informační povinnosti mohou webové stránky sbírat a ukládat informace o jednotlivých návštěvnících.

Od ledna 2022 budou webové stránky moci automaticky sbírat informace o návštěvnících pouze na základě aktivního úkonu v podobě předem získaného prokazatelného souhlasu uživatele. Před udělením souhlasu nebude možné cookies používat. Nově zaváděný režim opt-in a požadavek souhlasu se neuplatní na cookies, které jsou nezbytné pro technické ukládání nebo pro poskytnutí služby, která je poskytována na základě žádosti uživatele. Použití a ukládání nezbytných cookies vztahujících se k poskytování služby je však časově omezeno faktickou dobou poskytování vybrané služby. Po skončení poskytování této služby nebude možné nezbytná cookies dále používat a ukládat.

Uživatel musí být před udělením souhlasu informován o rozsahu a účelu zpracování a samotný souhlas by měl mít kvalitu dle GDPR, tj. být svobodný, dobrovolný, konkrétní, informovaný a jednoznačný. Správci webových stránek by tak v tuto chvíli měli přistoupit k revizi nejen nastavení sběru cookies, ale i znění svých cookies lišt, které nyní ve velkém množství případů pouze obecně informují o používání cookies v rámci webových stránek nebo upravují obecný souhlas s jejich používáním bez možnosti jejich odmítnutí.

V souladu s novelou by cookies lišta měla obsahovat – vedle aktivní možnosti udělení souhlasu se zpracováním jakýchkoli jiných cookies než nezbytných – alespoň informaci, kdo je správcem cookies, jaké cookies jsou zpracovávány a za jakými účely. Další informace nemusí být obsaženy přímo v cookies liště, ale lze je poskytnout proklikem na zásady používání cookies.

Konec nevyžádaného telemarketingu

Telemarketingem se rozumí marketingová reklama nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží nebo služeb stávajícím nebo potenciálním zákazníkům prostřednictvím telefonu. V současné chvíli je právní úprava telemarketingu založena na režimu opt-out. To znamená, že zákazník, který nemá ve veřejném účastnickém seznamu uvedeno, že si nepřeje být kontaktován, může být telefonicky oslovován za účelem marketingu až do okamžiku, kdy s takovým kontaktováním aktivně vyjádří svůj nesouhlas. Po vyjádření nesouhlasu by měl být konkrétní zákazník vyřazen z databáze a nadále by neměl být kontaktován, s výjimkou situací, kdy jej kontaktuje například lékař, poskytovatel zboží nebo služeb, nebo jiný subjekt, který má možnost kontaktování svým zákazníkům upravenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, a to buď souhlasem zákazníka, oprávněným zájmem nebo jiným zákonným důvodem.

Novela zákona o elektronických komunikacích opt-out režim zcela ruší a zavádí režim opt-in, který je založený na udělení aktivního předchozího souhlasu zákazníka. Telemarketing tak bude možný pouze tehdy, pokud zákazník poskytl společnosti, o jejíž marketing se jedná, svůj výslovný souhlas, že si přeje být telefonicky kontaktován. Bez uděleného souhlasu nebude možné zákazníka telefonicky s nabídkou zboží nebo služeb oslovit. Souhlas není možné získávat až v průběhu telefonátu se zákazníkem.

Zavedení režimu opt-in i do oblasti telemarketingu znamená sjednocení právních podmínek ve vztahu k marketingové komunikaci prostřednictvím různých technických prostředků, jako je zejména e-mail, kde je režim opt-in uplatňován již dlouhodobě.

Úprava na úrovni Evropské unie

Úprava digitálního trhu zahrnující i otázku cookies je velmi důležitým tématem i v rámci Evropské unie. V současné chvíli prochází legislativním procesem tzv. ePrivacy nařízení, které má na unijní úrovni doplňovat GDPR v oblasti elektronických komunikací. Nařízení ePrivacy mělo nabýt účinnosti společně s GDPR, tj. 25. května 2018, ovšem s ohledem na řadu pozměňovacích návrhů je jeho účinnost stále odkládána.

Ve vztahu ke cookies by dle návrhu ePrivacy nařízení neměl být využíván ani režim opt-out, ani režim opt-in, ale uživatelé by měli svůj souhlas primárně udělovat pomocí technického nastavení svých koncových zařízení, ve kterém blíže vymezí, jaká cookies mohou být v jejich zařízeních ukládána a dále využívána. Tento technicky nastavený souhlas by měl poté vždy převážit nad softwarovým nastavením cookies jednotlivých webových stránek.

Situaci ohledně nové úpravy cookies i telemarketingu pro Vás nadále monitorujeme. V případě zájmu o podrobnější informace se prosím obraťte na autory článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterým spolupracujete.

Autoři:

Barbora Suchá

Kateřina Suchanová


Zdroj:    EY
Partners Financial Services