Nová úprava významné tržní síly na obzoru

Jak jsme Vás informovali před několika měsíci (např. ZDE Významná tržní síla – quo vadis?), Česká republika měla již v loňském roce transponovat do svého právního řádu evropskou směrnici o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci (směrnice 2019/633, dále jen „Směrnice“). Z různých důvodů se tak dosud nestalo, nicméně počátkem března byl po připomínkovém řízení z roku 2019 uveřejněn návrh novely zákona o významné tržní síle a jejím zneužití při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (zákon č. 395/2009 Sb., dále jen „Zákon“).

Stěžejní pasáže Zákona budou komplexně zrevidovány – týká se to jak definice významné tržní síly a vymezení některých dalších pojmů (včetně podrobné úpravy pojmu ročního obratu), tak úpravy náležitostí smlouvy a zejména úpravy a vymezení nekalých obchodních praktik, které ve vztahu mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem budou generálně zakázány.

Pro posouzení významné tržní síly bude nově – v souladu se Směrnicí – stanoveno pět obratových pásem. Tak například v prvním pásmu bude disponovat významnou tržní silou odběratel, jehož roční obrat přesahuje 2.000.000 EUR, a to ve vtahu k dodavateli, jehož roční obrat nepřesahuje 2.000.000 EUR; v posledním pásmu pak bude odběratel, jehož roční obrat přesahuje 350.000.000 EUR, vůči dodavateli, jehož roční obrat přesahuje 150.000.000 EUR, ale nepřesahuje 350.000.000 EUR. Z uvedených pásem je zřejmé, že zákonné ochrany před nekalými obchodními praktikami nebude požívat dodavatel, který dosáhne obratu 350 milionů EUR, ani dodavatel, který má vyšší obrat než odběratel nebo je ve stejném obratovém pásmu jako odběratel.

Patrně nejzásadnější změnou projde úprava nekalých obchodních praktik (doposud v Zákoně pojmově upravených jako „zneužití významné tržní síly“). V tomto příspěvku jen uveďme, že Zákon bude obsahovat úplný (taxativní) výčet skutkových podstat jednotlivých nekalých obchodních praktik. Některé nekalé obchodní praktiky budou zakázány vždy; některé pouze v případě, že před zahájením dodávek zemědělských produktů nebo potravinářských výrobků nebo poskytnutím souvisejících služeb nebyly podmínky jejich dodávek nebo poskytnutí písemně sjednány.

Další podrobnosti k novele Zákona přineseme v březnovém vydání našich Daňových a právních zpráv. V případě zájmu o podrobnější informace se prosím případně také obraťte na autora článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterými spolupracujete.

Autor:

Jan Turek


Zdroj:    EY
Partners Financial Services