DPH u opravy provedené zákazníkem v záruční době

Soudní dvůr Evropské Unie (SDEU) zveřejnil zajímavý rozsudek ve věci C-605/20 Suzlon Wind Energy Portugal („Suzlon“) týkající se přefakturace nákladů za záruční opravu. Jednalo se o situaci, kdy kupující větrných generátorů zajistil vlastním jménem a na vlastní účet jejich opravu v záruční době a následně přeúčtoval náklady na prodávajícího bez DPH, přičemž si uplatnil nárok na odpočet DPH z faktur přijatých od subdodavatelů. Tato transakce proběhla na základě dohody o poskytování služeb mezi prodávajícím a kupujícím, ve které se kupující zavázal k vykonání určitých služeb směřujících k opravě generátorů.

SDEU dal za pravdu portugalské finanční správě, podle které za daného nastavení nelze tvrdit, že se jedná o pouhé přeúčtování nákladů vzniklých v záruční době, které není předmětem DPH. Taková situace by dle SDEU byla možná pouze v případě, kdyby kupující při zajištění opravy jednal jménem a na účet prodávajícího, účtoval o nákladech rozvahově a neuplatnil si nárok na odpočet daně na vstupu. Zároveň by daňové doklady musely být vystaveny přímo na jméno prodávajícího. Naopak v daném případě je zřejmé, že kupujícím byla poskytnuta služba za úplatu a na tom nic nemění ani skutečnost, že k nákladům nebyla účtována žádná marže.

Jedná se o jeden z mála rozsudků SDEU, který se zabývá opravami v záruční době a přeúčtováním nákladů. Tuto oblast přitom řada podniků řeší denně. Rozsudek tak přináší jasnější kritéria pro rozlišení služeb od přeúčtování nákladů a v mnoha případech pomůže při správném nastavení.

Rádi s Vámi prodiskutujeme konkrétní situace, s kterými se v praxi setkává vaše firma a společně nastavíme správné procesy. 

V případě dotazů kontaktujte autory článku nebo daňový tým EY, se kterým spolupracujete.

Autoři:

David Kužela
Veronika Hacmacová


Zdroj:    EY
Partners Financial Services