Podpora nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek

Česká republika měla již v loňském roce transponovat do svého právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice o čistých vozidlech. Směrnice stanoví požadavek na dosažení určených minimálních podílů tzv. čistých vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání některých veřejných zakázek (např. nákup, leasing nebo pronájem vozidel) a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Tyto podíly budou muset být dosaženy ve stanovených časových obdobích, tj. do 31. prosince 2025 a dále do 31. prosince 2030.

Návrh zákona předložila vláda Poslanecké sněmovně již v minulém volebním období, nicméně ta jej nestihla řádně projednat. Z toho důvodu se legislativní proces musí pro tento návrh zákona opakovat, a vláda jej proto předložila sněmovně znovu (sněmovní tisk 160).

Směrnice neukládá povinnosti ve vztahu k jednotlivým veřejným zakázkám a jednotlivým zadavatelům, ale po členských státech vyžaduje dosažení požadovaného cílového stavu, tedy dosažení konkrétních minimálních podílů nízkoemisních vozidel při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb.

V případě zájmu o podrobnější informace se prosím případně obraťte na autora článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterými spolupracujete.

Autoři:

Jan Turek
Kryštof Chmelan


Zdroj:    EY
Partners Financial Services