Dohoda v EU ohledně nařízení o digitálních trzích

Ze společného jednání představitelů Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a Evropské komise ze dne 24. března 2022 vzešla politická dohoda o hlavních parametrech nařízení o digitálních službách (Digital Markets Act, dále jen „DMA“).

DMA patří mezi první iniciativy na poli Evropské unie, která komplexně reguluje největší hráče na poli digitálního trhu. Zaměřuje se především na společnosti známé pod anglickým označením jako tzv. „gatekeepers“ neboli „strážci“, které svým silným hospodářským postavením mohou vytvářet takové tržní bariéry, které brání podnikatelům a uživatelům k přístupu do digitálního světa bez závislosti na těchto společnostech, čímž může docházet k ovlivňování relevantního trhu (například Google, YouTube, Amazon, Meta).

DMA cílí na to, aby tyto společnosti v online digitálním prostředí dodržovaly spravedlivá pravidla při poskytování svých služeb, což ovlivní nejen spotřebitele, ale také další podnikatele, kteří online platformy využívají při svém podnikání. DMA má potenciál radikálně změnit způsob, jakým fungoval digitální trh v Evropské unii během posledních 20 let.

DMA znemožní strážcům aplikovat nekalé praktiky vůči podnikatelům využívajících jejich služby za účelem získání nepatřičných výhod. Strážci tedy nebudou moci zvýhodňovat vlastní služby stanovováním pravidel, na základě kterých se spotřebitelům přednostně zobrazují jejich nabízené produkty a služby, a tím ztěžovat přístup konkurenčním společnostem k zákazníkům. Spotřebitelům se budou zobrazovat nejlepší dostupné produkty a služby, nikoli jen ty preferované dominantními platformami.

Společnosti rovněž nebudou moci znemožňovat stahování vlastních aplikaci z jiného zdroje než ze svého vlastního uložiště (Apple tedy bude muset nabízet své online produkty i na jiných platformách, než je App Store). DMA by dále například mělo umožnit propojit komunikační služby jedné společnosti s aplikacemi jiných menších společností (mělo by umožnit např. komunikaci mezi WhatsApp a Viber).

Na plnění povinností vyplývajících z DMA bude dohlížet zejména Evropská komise ve spolupráci s orgány jednotlivých členských států. Za porušení povinností by měla hrozit pokuta až do výše 20 % jejich celosvětového obratu a Evropská komise by rovněž měla být oprávněna uvalit například zákaz fúzí.

Ačkoli se společnosti Apple a Google opakovaně kriticky vyjadřují k navrhovanému znění DMA, nyní jej čeká formální schvalovací proces v Radě Evropské unie a v Evropském parlamentu. V případě formálního schválení navrhovaného znění nabude nařízení účinnosti 6 měsíců poté a stane se následně přímo vynutitelné v rámci všech zemí Evropské unie.

V případě dotazů se, prosím, obraťte na autory tohoto článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterými spolupracujete.

Autoři:

Vladimír Petráček
Ondřej Pajatsch


Zdroj:    EY
Partners Financial Services