Zákaz zadávání veřejných zakázek ve vnitrostátní právní úpravě

Jak jsme již avizovali ZDE, v dubnu vydané Nařízení EU o omezujících opatřeních reagujících na ruskou invazi na Ukrajinu v rámci pátého sankčního balíčku mimo jiné zakazuje na území členských států EU zadat nebo plnit veřejné zakázky osobám se vztahem k Rusku. Tyto skutečnosti se nyní promítly i do zobecňující vnitrostátní úpravy.

Novelizací provedenou zákonem č. 240/2022 Sb. došlo s účinností od 1. září 2022 k řadě změn, které se dotýkají osmi zákonů (jedná se mj. o zákon o provádění mezinárodních sankcí, zákon o zadávání veřejných zakázek nebo zákon o pobytu cizinců). Společným jmenovatelem novelizovaných ustanovení je potřeba reagovat na nedostatky, které se objevují při praktickém provádění mezinárodních sankcí ukládaných na základě rezoluce Rady bezpečnosti OSN nebo na základě společných postupů EU.

Zákon o zadávání veřejných zakázek („ZZVZ“) nově stanoví konkrétní pravidla postupu zadavatele, pokud na účastníka dopadají mezinárodní sankce. Doposud byl zadavatel v takovém případě vázán všeobecnými pravidly podle § 39. V praxi pak zadavatelé váhali, zda mohou dodavatele dotčeného sankcemi vyloučit z účasti již v průběhu zadávacího řízení, nebo zda musí zadávací řízení i s takovým účastníkem dovést do konce a v případě, že by takový dodavatel předložil nejvýhodnější nabídku, bylo zapovězeno jej vybrat k plnění veřejné zakázky a uzavřít s ním smlouvu (což by zřejmě odpovídalo dikci výše uvedeného evropského nařízení).

V nové úpravě je zadavatelův postup regulován ustanovením § 48a ZZVZ, který výslovně zavádí obecný zákaz zadání veřejné zakázky, a to ve vztahu k účastníkovi, vybranému dodavateli nebo poddodavateli; zadavatel může takového účastníka vyloučit z účasti v zadávacím řízení. Rovněž se v novelizované úpravě poskytuje zadavateli zákonná opora pro ukončení smluvního vztahu, poté co zjistí, že dodavatel je osobou, na kterou se v důsledku uvalených mezinárodních sankcí vztahuje zákaz zadání veřejné zakázky podle § 48a.

V neposlední řadě se novela dotýká komunikace mezi Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a Finančním analytickým úřadem, po kterém ÚOHS může žádat informace a stanoviska v rámci kontroly dodržování mezinárodních sankcí.

V případě zájmu o podrobnější informace se prosím obraťte na autory článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterými spolupracujete.

Autoři:

Jan Turek

Eliška Mandíková


Zdroj:    EY
Partners Financial Services