Novinky ze světa ochrany spotřebitele

Dlouho očekávaná novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku vstoupila v účinnost 6. ledna 2023. Tato tzv. „tlačítková novela“ přináší do spotřebitelského práva mnoho významných změn, které posilují práva a postavení spotřebitelů jak ve vztahu ke kamenným prodejcům, tak i vůči e-shopům. Níže shrnujeme nejzásadnější body této rozsáhlé novely:

Nové reklamační podmínky

Podnikatel odpovídá pouze za vady, které měla věc již při převzetí, ačkoli se vady projeví později během dvouleté lhůty pro uplatnění práva z vadného plnění. Novela prodlužuje lhůtu, v níž se má za to, že zakoupená věc byla vadná již při převzetí, a to z dosavadních šesti měsíců na jeden rok od převzetí věci. Projevila-li se tedy vada věci v prvním roce od jejího převzetí, je na podnikateli, aby prokázal, že se vada na zakoupeném zboží vyskytla až poté, co ji spotřebitel převzal, resp. že věc nebyla vadná již při převzetí.

Zpřísnění podmínek pro uzavírání smluv po telefonu

Při uzavírání spotřebitelských smluv po telefonu má podnikatel nově povinnost potvrdit spotřebiteli nabídku učiněnou telefonicky v textové podobě (emailem, v dopise). Smlouva bude se spotřebitelem platně uzavřena až v okamžiku, kdy spotřebitel nabídku podnikatele zaslanou v textové podobě přijme, a to tak, že nabídku podepíše a odešle smlouvu zaslanou v dopise nebo smlouvu elektronicky potvrdí podnikateli.

Prodloužení lhůty pro odstoupení při podomním prodeji

Lhůta pro odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele je prodloužena ze současných 14 na 30 dní u smluv uzavřených při tzv. podomním prodeji.

Konec umělému navyšovaní slev

Podnikatel je nově povinen informovat spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou nabízel zboží v posledních 30 dnech před slevou. Tato povinnost neplatí pro případy, kdy je zboží nabízeno např. formou 3+1 kus zdarma nebo u zboží podléhající rychlé zkáze.

Nová práva spotřebitele v případě nekalé obchodní praktiky podnikatele

V případě, že spotřebitel byl poškozen nekalou obchodní praktikou prodávajícího, má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy, popřípadě má právo na přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky.

Stanovení 30denní lhůty pro dodání zboží

Podnikatel je povinen dodat spotřebiteli objednané zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy, nedohodne-li se se spotřebitelem jinak (tzn. pro pozdější dodání se vyžaduje aktivní souhlas spotřebitele). Pouhé uvedení delší dodací lhůty na webových stránkách již není dostačující.

Pořadí nabídek

E-shopy mají povinnost u konkrétních produktů uvést informaci o tom, na základě jakých parametrů jsou produkty zákazníkovi seřazeny (např. nejprodávanější produkty, nejlépe hodnocené atd).

Povinnost ověřovat recenzenty zboží na e-shopech

Podnikatelé mají nově povinnost informovat spotřebitele o tom, zda a jak zajišťují, aby uživatelské recenze pocházely skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek nebo službu přímo zakoupili či použili. 

Tlačítko pro odeslání objednávky

E-shopy jsou povinny pojmenovat tlačítko, kterým zákazník odesílá objednávku jako „objednávka zavazující k platbě“ nebo obdobnou jednoznačnou textací. Z formulace musí být zřejmé, že zákazníkovi vznikne povinnost k platbě. Označení tlačítka textem „objednat“ nebo „odeslat objednávku“ již není dostačující.

Z výše uvedených změn vyplývá, že podnikatelé jsou povinni, mimo jiné, upravit své obchodní podmínky, reklamační řády a webové stránky. V některých případech nesplnění jejich povinností jim může být uložena pokuta až do výše 4 % jejich celkového ročního obratu.

V případě dotazů se prosím obraťte na autory článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterými spolupracujete.

Autoři:

David Hlaváček

Ondřej Pajatsch


Zdroj:    EY
Partners Financial Services