Ochrana spotřebitele

Další články na téma ochrana spotřebitele najdete na Finmag.cz.

Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady

Co se děje | Kateřina Hovorková | 28. 6. 2024

Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady
+32

Novinky v benefitech, penzijním spoření nebo příspěvku na péči. Ale i digitální plná moc, občanka v mobilu a odpouštění dluhů. Polovina roku přináší v osobních financích hodně změn. Tady je přehled.

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat
+7

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.

Za zapomenutý mobil tučné výkupné. Co dělat, když vás taxikář vydírá

Jak na to | Pavla Adamcová | 21. 6. 2024 | 2 komentáře

Za zapomenutý mobil tučné výkupné. Co dělat, když vás taxikář vydírá
+15

Cestování alternativní taxislužbou se může nečekaně prodražit, ukázaly dva nedávné incidenty. V obou případech si cestující v autě zapomněli mobilní telefon a řidiči za jeho vrácení požadovali tisícové částky.

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění
+2

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce

Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře

Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce
+3

Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.

Jste zranitelný zákazník? Část odběratelů elektřiny ochrání zákon

Co se děje | Kateřina Hovorková | 3. 6. 2024 | 1 komentář

Jste zranitelný zákazník? Část odběratelů elektřiny ochrání zákon
+3

Od července budou moci odběratelé elektřiny požádat o statut zranitelného zákazníka. Nakonec ovšem pomoc státu míří jen k úzké skupině zdravotně znevýhodněných lidí. Navíc novela energetického zákona počítá jen s minimální ochranou.

ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou

Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024

ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou
+13

ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte
+4

Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.

Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest

Aktuality | redakce Peníze.CZ | 16. 5. 2024

Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest
-31

Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu. 

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Co se děje | Pavla Adamcová | 23. 4. 2024 | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky
+11

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků. Přesto na ně Česká obchodní inspekce nedosáhne. Nezatlačila na ně ani Heureka, jejíž značky zneužívají. Ani féroví konkurenti sdružení v Asociaci pro elektronickou komerci.

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly

Rozhovor | Pavla Adamcová | 19. 4. 2024

Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly
-6

Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce. Co zjistili inspektoři v obchodech? A brání se prodejci pokutám?

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Co se děje | Petr Kučera | 17. 4. 2024

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla
+13

Parlament schválil novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment totiž zneužily výjimku, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky.

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři

Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři
+14

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.

Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí

Komentář | František Nonnemann | 3. 4. 2024

Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí
+7

Než vám půjčí, musí banka nebo úvěrová společnost prověřit, jestli dokážete splácet. Když při tom udělá chybu, může být smlouva prohlášená za neplatnou. Záleží ale na tom, jestli jde o malichernou, nebo vážnou chybu, zdůraznil nedávno Nejvyšší soud.

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU
+16

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Aktuality | Petr Kučera | 23. 2. 2024

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla
+31

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel dojem, že mu podvodník volá ze skutečného čísla banky, úřadu a podobně.

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly

Aktuality | Pavla Adamcová | 19. 2. 2024

Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly
+109

Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant.

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět

Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024

Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět
+16

Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami

Rozhovor | Pavla Adamcová | 8. 2. 2024

Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami
+21

Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton.

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky

Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky
+45

Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.

Rekordní pokuta pro dodavatele energií. Porušoval fixaci cen

Aktuality | Pavla Adamcová | 1. 2. 2024

Rekordní pokuta pro dodavatele energií. Porušoval fixaci cen
+15

Energetický regulační úřad uložil společnosti Armex Energy pokutu ve výši 4,746 milionu korun za nekalé obchodní praktiky. Jde o nejvyšší pravomocnou pokutu od tohoto regulátora v historii.

Musk, Pavel i ČEZ. Nahlásit podvodné reklamy nepomáhá. Co dělat?

Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 1. 2024 | 1 komentář

Musk, Pavel i ČEZ. Nahlásit podvodné reklamy nepomáhá. Co dělat?
+10

YouTube i sociální sítě zahltily podvodné reklamy, které zneužívají tváře celebrit i známých firem a lákají uživatele na velké peníze. Provozovatelé se brání, že blokace je obtížná. Na jejich efektivnějším odstraňování ale budou muset rychle zapracovat.

Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce

Co se děje | Olga Skalková | 21. 12. 2023 | 4 komentáře

Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce
+30

Velká část klientů by uvítala, kdyby si před odesláním platby mohla ověřit jejího příjemce. Od letošního podzimu mají takovou možnost při platbě na číslo mobilu. U klasických převodů na číslo účtu to ale banky nenabízejí. Změnu má přinést novinka, kterou chystá Evropská unie.

Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali

Co se děje | Gabriel Pleska | 30. 11. 2023 | 3 komentáře

Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali
+43

Počet nákupů na internetu každý rok roste. Placení dobírkou je sice na ústupu, ale rozhodně ještě není raritou. A na to spoléhají dobírkoví podvodníci.

Kdo počítá slevy férově a kdo ne. Black Friday poprvé s novými pravidly

Analýza | Jakub Balada | 27. 11. 2023 | 1 komentář

Kdo počítá slevy férově a kdo ne. Black Friday poprvé s novými pravidly
+16

Zákon o ochraně spotřebitele od letoška zpřísnil. Kouzlení se slevami by mělo být těžší. Jak to vypadá v praxi, ukazuje nová analýza Hlídače shopů. Zaměřila se na slevy během letošního Black Friday.

Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta

Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2023 | 1 komentář

Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta
+103

Nový rozsudek v kauze starších smluv kapitálového životního pojištění je výjimečný tvrdou kritikou pojišťovny kvůli tomu, že dál těží z protiprávního stavu. Model „strhávám dle své libovůle spotřebiteli neznámé vysoké částky, udržuji poskytování plnění – bezdůvodného obohacení – a spoléhám na promlčení nároku spotřebitelů“ je podle soudu neudržitelný.

Nový fond umožní investovat do financování soudních sporů

Aktuality | redakce Peníze.CZ | 23. 10. 2023

Nový fond umožní investovat do financování soudních sporů
+5

Skupina Wood & Company nabídne kvalifikovaným investorům v Evropě možnost investice do financování soudních sporů.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Co se děje | Petr Kučera | 21. 8. 2023 | 2 komentáře

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla
+12

Tisíce lidí přišly o peníze investované do „alternativních fondů“ jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment. Tyto společnosti zneužily výjimku v zákoně, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky. Chystaná novela má drobné investory chránit líp než dosud.

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Co se děje | Petr Kučera | 17. 8. 2023 | 1 komentář

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda
+18

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Jak na to | dTest | 30. 7. 2023

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky
+21

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.

Stránka 1/8

Předchozí

1

Převodník měn

Prohození měn

Rozšířená verze kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů
Partners Financial Services