Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář
![Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky]()
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.
Co se děje | Kateřina Hovorková | 28. 6. 2024
![Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady]()
Novinky v benefitech, penzijním spoření nebo příspěvku na péči. Ale i digitální plná moc, občanka v mobilu a odpouštění dluhů. Polovina roku přináší v osobních financích hodně změn. Tady je přehled.
Co se děje | Pavla Adamcová | 23. 4. 2024 | 2 komentáře
![E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky]()
Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků. Přesto na ně Česká obchodní inspekce nedosáhne. Nezatlačila na ně ani Heureka, jejíž značky zneužívají. Ani féroví konkurenti sdružení v Asociaci pro elektronickou komerci.
Jak na to | Tomáš Smolík | 24. 8. 2021 | 3 komentáře
![Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby]()
Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.
Co se děje | Veronika Hejná | 8. 12. 2022 | 2 komentáře
![Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší]()
Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Když se řekne | Olga Skalková | 28. 3. 2023 | 1 komentář
![Kartou až od 50 Kč. Může obchod omezit platby nebo chtít příplatek?]()
Smí obchodník stanovit minimální limit pro platbu kartou? Může zavést příplatek za bezhotovostní platbu, nebo naopak odměnu za úhradu v hotovosti? Vysvětlíme to.
Co se děje | Gabriel Pleska | 30. 11. 2023 | 3 komentáře
![Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali]()
Počet nákupů na internetu každý rok roste. Placení dobírkou je sice na ústupu, ale rozhodně ještě není raritou. A na to spoléhají dobírkoví podvodníci.
Co se děje | Petr Kučera | 14. 6. 2022 | 15 komentářů
![Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka]()
Dobrá zpráva před dovolenou v cizině: Česká spořitelna se přidává k menším bankám a ukazuje, že platební kartu lze před nechtěnou službou chránit líp.
Co se děje | Jana Divinová | 7. 2. 2022 | 30 komentářů
![Konec otravných volání. Jak funguje stopka na nevyžádané hovory]()
Ty nejlepší hrnce, energie za opravdu výhodnou cenu nebo třeba neodolatelně výnosná investice. S takovými nabídkami by už vám neměl nikdo volat – jestli jste s tím předem nesouhlasili. Přísnější pravidla, která přinesla letošní novela, ale začnou naplno fungovat až od července. V čem pomůže a na co si dál dávejte pozor?
Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Co se děje | Kateřina Hovorková | 3. 6. 2024 | 1 komentář
![Jste zranitelný zákazník? Část odběratelů elektřiny ochrání zákon]()
Od července budou moci odběratelé elektřiny požádat o statut zranitelného zákazníka. Nakonec ovšem pomoc státu míří jen k úzké skupině zdravotně znevýhodněných lidí. Navíc novela energetického zákona počítá jen s minimální ochranou.
Jak na to | Pavla Adamcová | 21. 6. 2024 | 2 komentáře
![Za zapomenutý mobil tučné výkupné. Co dělat, když vás taxikář vydírá]()
Cestování alternativní taxislužbou se může nečekaně prodražit, ukázaly dva nedávné incidenty. V obou případech si cestující v autě zapomněli mobilní telefon a řidiči za jeho vrácení požadovali tisícové částky.
Co se děje | Petra Dlouhá | 5. 8. 2014 | 24 komentářů
![Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků]()
„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.
Co se děje | Petr Kučera | 19. 7. 2023
![Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI]()
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Co se děje | Olga Skalková | 21. 12. 2023 | 4 komentáře
![Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce]()
Velká část klientů by uvítala, kdyby si před odesláním platby mohla ověřit jejího příjemce. Od letošního podzimu mají takovou možnost při platbě na číslo mobilu. U klasických převodů na číslo účtu to ale banky nenabízejí. Změnu má přinést novinka, kterou chystá Evropská unie.
Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2023 | 1 komentář
![Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta]()
Nový rozsudek v kauze starších smluv kapitálového životního pojištění je výjimečný tvrdou kritikou pojišťovny kvůli tomu, že dál těží z protiprávního stavu. Model „strhávám dle své libovůle spotřebiteli neznámé vysoké částky, udržuji poskytování plnění – bezdůvodného obohacení – a spoléhám na promlčení nároku spotřebitelů“ je podle soudu neudržitelný.
Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
Komentář | František Nonnemann | 3. 4. 2024
![Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí]()
Než vám půjčí, musí banka nebo úvěrová společnost prověřit, jestli dokážete splácet. Když při tom udělá chybu, může být smlouva prohlášená za neplatnou. Záleží ale na tom, jestli jde o malichernou, nebo vážnou chybu, zdůraznil nedávno Nejvyšší soud.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Když se řekne | Jindřich Hradecký | 4. 1. 2012 | 52 komentářů
![Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající]()
Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika, kterými se od garancí na nové vozy odlišují. Jak a v čem? Co si pohlídat? A nač si dát pozor?
Co se děje | Petr Kučera | 4. 11. 2022 | 2 komentáře
![Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka]()
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře
![Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU]()
Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 7. 9. 2015 | 30 komentářů
![Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli]()
V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 16. 5. 2024
![Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest]()
Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu.
Analýza | redakce Peníze.CZ, dTest | 13. 10. 2022
![Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál]()
Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.
Jak na to | Petra Dlouhá | 21. 6. 2018 | 39 komentářů
![2018: Jak reklamovat a nepohořet]()
Chcete reklamovat? Potřebujete reklamovat? Musíte reklamovat? A víte, na co máte právo?
Co se děje | Petr Kučera | 17. 4. 2024
![Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla]()
Parlament schválil novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment totiž zneužily výjimku, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky.