Co se děje | Kateřina Hovorková | 28. 6. 2024
![Změny od července: čekají v práci, spoření i v jednání s úřady]()
Novinky v benefitech, penzijním spoření nebo příspěvku na péči. Ale i digitální plná moc, občanka v mobilu a odpouštění dluhů. Polovina roku přináší v osobních financích hodně změn. Tady je přehled.
Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Jak na to | Pavla Adamcová | 21. 6. 2024 | 2 komentáře
![Za zapomenutý mobil tučné výkupné. Co dělat, když vás taxikář vydírá]()
Cestování alternativní taxislužbou se může nečekaně prodražit, ukázaly dva nedávné incidenty. V obou případech si cestující v autě zapomněli mobilní telefon a řidiči za jeho vrácení požadovali tisícové částky.
Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.
Co se děje | Kateřina Hovorková | 3. 6. 2024 | 1 komentář
![Jste zranitelný zákazník? Část odběratelů elektřiny ochrání zákon]()
Od července budou moci odběratelé elektřiny požádat o statut zranitelného zákazníka. Nakonec ovšem pomoc státu míří jen k úzké skupině zdravotně znevýhodněných lidí. Navíc novela energetického zákona počítá jen s minimální ochranou.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 16. 5. 2024
![Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest]()
Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu.
Co se děje | Pavla Adamcová | 23. 4. 2024 | 2 komentáře
![E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky]()
Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků. Přesto na ně Česká obchodní inspekce nedosáhne. Nezatlačila na ně ani Heureka, jejíž značky zneužívají. Ani féroví konkurenti sdružení v Asociaci pro elektronickou komerci.
Rozhovor | Pavla Adamcová | 19. 4. 2024
![Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly]()
Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce. Co zjistili inspektoři v obchodech? A brání se prodejci pokutám?
Co se děje | Petr Kučera | 17. 4. 2024
![Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla]()
Parlament schválil novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment totiž zneužily výjimku, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Komentář | František Nonnemann | 3. 4. 2024
![Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí]()
Než vám půjčí, musí banka nebo úvěrová společnost prověřit, jestli dokážete splácet. Když při tom udělá chybu, může být smlouva prohlášená za neplatnou. Záleží ale na tom, jestli jde o malichernou, nebo vážnou chybu, zdůraznil nedávno Nejvyšší soud.
Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře
![Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU]()
Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 2. 2024
![Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla]()
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel dojem, že mu podvodník volá ze skutečného čísla banky, úřadu a podobně.
Aktuality | Pavla Adamcová | 19. 2. 2024
![Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly]()
Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Rozhovor | Pavla Adamcová | 8. 2. 2024
![Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami]()
Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton.
Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů
![Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky]()
Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.
Aktuality | Pavla Adamcová | 1. 2. 2024
![Rekordní pokuta pro dodavatele energií. Porušoval fixaci cen]()
Energetický regulační úřad uložil společnosti Armex Energy pokutu ve výši 4,746 milionu korun za nekalé obchodní praktiky. Jde o nejvyšší pravomocnou pokutu od tohoto regulátora v historii.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 1. 2024 | 1 komentář
![Musk, Pavel i ČEZ. Nahlásit podvodné reklamy nepomáhá. Co dělat?]()
YouTube i sociální sítě zahltily podvodné reklamy, které zneužívají tváře celebrit i známých firem a lákají uživatele na velké peníze. Provozovatelé se brání, že blokace je obtížná. Na jejich efektivnějším odstraňování ale budou muset rychle zapracovat.
Co se děje | Olga Skalková | 21. 12. 2023 | 4 komentáře
![Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce]()
Velká část klientů by uvítala, kdyby si před odesláním platby mohla ověřit jejího příjemce. Od letošního podzimu mají takovou možnost při platbě na číslo mobilu. U klasických převodů na číslo účtu to ale banky nenabízejí. Změnu má přinést novinka, kterou chystá Evropská unie.
Co se děje | Gabriel Pleska | 30. 11. 2023 | 3 komentáře
![Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali]()
Počet nákupů na internetu každý rok roste. Placení dobírkou je sice na ústupu, ale rozhodně ještě není raritou. A na to spoléhají dobírkoví podvodníci.
Analýza | Jakub Balada | 27. 11. 2023 | 1 komentář
![Kdo počítá slevy férově a kdo ne. Black Friday poprvé s novými pravidly]()
Zákon o ochraně spotřebitele od letoška zpřísnil. Kouzlení se slevami by mělo být těžší. Jak to vypadá v praxi, ukazuje nová analýza Hlídače shopů. Zaměřila se na slevy během letošního Black Friday.
Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2023 | 1 komentář
![Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta]()
Nový rozsudek v kauze starších smluv kapitálového životního pojištění je výjimečný tvrdou kritikou pojišťovny kvůli tomu, že dál těží z protiprávního stavu. Model „strhávám dle své libovůle spotřebiteli neznámé vysoké částky, udržuji poskytování plnění – bezdůvodného obohacení – a spoléhám na promlčení nároku spotřebitelů“ je podle soudu neudržitelný.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 23. 10. 2023
![Nový fond umožní investovat do financování soudních sporů]()
Skupina Wood & Company nabídne kvalifikovaným investorům v Evropě možnost investice do financování soudních sporů.
Co se děje | Petr Kučera | 21. 8. 2023 | 2 komentáře
![Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla]()
Tisíce lidí přišly o peníze investované do „alternativních fondů“ jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment. Tyto společnosti zneužily výjimku v zákoně, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky. Chystaná novela má drobné investory chránit líp než dosud.
Co se děje | Petr Kučera | 17. 8. 2023 | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | dTest | 30. 7. 2023
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.